Derailleurwieltjes vrij snel vies

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef:Ja, ik herken het ook.
Bij gebruik van Dynamic Ceramic lube
Bij gebruik van Finish Line wet lube
...Finish Line dry lube
...Pedro's wet lube
...een of andere Squirt wax
En nog een stel waarvan ik de namen niet meer weet.

Bottom line: ik heb nog nooit een smeermiddel gehad waarbij de derailleurwieltjes schoon bleven...
Gelukkig is het vies worden van derailleurwieltjes een van de problemen die bij mij heel erg laag op de prioriteitenlijst staan ;-)
Ik heb het middel al eerder hier genoemd, maar ik gebruik dus Holmenkol Lube Extreme - eerlijk gezegd weet ik niet of dat nu als wet of dry lube te boek staat, wordt iig niet vermeld door de fabrikant zelf - maar het is zomer en winter te gebruiken en het hele jaar door echt een goed product, zoveel is duidelijk. En daarmee dus geen (noemenswaardig) vuil aan de derrie wieltjens. Het principe van de Lube Extreme is ook de nanotechnologie die zorgt dat zich geen vuil aan de ketting (en onderdelen in direct contact daarmee) kan hechten. Door het laten inwerken (ronddraaien van de ketting en die over alle kransjes laten lopen) zet het middel zich namelijk ook af op die onderdelen. Ik heb zelf het druppelflesje, vind ik het handigst werken.

Info onder andere hier te vinden. :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Pfff...goedkoop is dat spul niet... 50ml voor 12,95 euro... :o
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

awinkel schreef:Pfff...goedkoop is dat spul niet... 50ml voor 12,95 euro... :o
ligt mede aan frequentie van gebruik lijkt me
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
v_schultinge

Wiel-Maat schreef:
kermit schreef:Ja, ik herken het ook.
Bij gebruik van Dynamic Ceramic lube
Bij gebruik van Finish Line wet lube
...Finish Line dry lube
...Pedro's wet lube
...een of andere Squirt wax
En nog een stel waarvan ik de namen niet meer weet.

Bottom line: ik heb nog nooit een smeermiddel gehad waarbij de derailleurwieltjes schoon bleven...
Gelukkig is het vies worden van derailleurwieltjes een van de problemen die bij mij heel erg laag op de prioriteitenlijst staan ;-)
Ik heb het middel al eerder hier genoemd, maar ik gebruik dus Holmenkol Lube Extreme - eerlijk gezegd weet ik niet of dat nu als wet of dry lube te boek staat, wordt iig niet vermeld door de fabrikant zelf - maar het is zomer en winter te gebruiken en het hele jaar door echt een goed product, zoveel is duidelijk. En daarmee dus geen (noemenswaardig) vuil aan de derrie wieltjens. Het principe van de Lube Extreme is ook de nanotechnologie die zorgt dat zich geen vuil aan de ketting (en onderdelen in direct contact daarmee) kan hechten. Door het laten inwerken (ronddraaien van de ketting en die over alle kransjes laten lopen) zet het middel zich namelijk ook af op die onderdelen. Ik heb zelf het druppelflesje, vind ik het handigst werken.

Info onder andere hier te vinden. :-q
Holmenkol ken ik nog uit mijn skitijd als vooraanstaand waxmerk. Ik ga er dus ook vanuit dat hun smeermiddelen op wax zijn gebaseerd.

Ach, echte racewax voor ski's is nog vele malen duurder dan kettingsmeermiddel en is na één afdaling ook uit de onderkant van je ski verdwenen :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik smeer momenteel ook met een of ander spul met nanotechnologie, maar ik merk niet echt een wezenlijk verschil met vies worden (of op andere vlakken) t.o.v. eerdere smeerseltjes. Dat geldt zowel voor de ketting als voor de derailleurwieltjes.

Heb me maar gewoon ingesteld op het feit dat de drivetrain er nooit meer zo blinkend uit gaat zien als toen-ie nieuw was :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

awinkel schreef:Pfff...goedkoop is dat spul niet... 50ml voor 12,95 euro... :o
Dat lijkt duur maar is het toch niet en het ligt idd ook aan frequentie van gebruik; ik pas het zo'n beetje om de 3-4 fietsbeurten toe en sowieso altijd wanneer de trails nat/vies waren en ik de bike geheel met water heb afgespoten, dan druppel ik daarna ruim en op elke schakel. Even laten intrekken en dan nog met handdoek afnemen, als zijnde inwrijven. Desalniettemin doe ik echt al anderhalf jaar met dat flesje (of mss nog wel langer) en heb pas onlangs alvast een nieuwe gekocht. Kortom, echt zuinig dus en in verhouding dan ook zeker niet duur.

@ v_schultinge : dat lijkt me toch een aanname dat het op wax gebaseerd is, dat staat nergens vermeld en holmenkol maakt niet alleen producten op wax basis... het laat namelijk ook niet echt een wax achtig laagje achter.

Maar goed, is dit nog on topic? Vind ik eigenlijk wel...die derrie wieltjes blijven schoon jonguhh! :wink:
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Gebruik al jaren kroonoil kettingolie, flesje van 100 ml. Om de paar ritten druppeltje op elke schakel, flesje van 2,5 euro gaat (zeker)4000 km mee. Daarvoor ook allerlei rare, dure smeerseltjes geprobeerd, alles werkt maar de prijs scheelt nogal :lol: Derrie wieltjes worden na verloop van tijd vuil. Gewoon bijhouden, niks aan de hand. :bier:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef:Ik smeer momenteel ook met een of ander spul met nanotechnologie, maar ik merk niet echt een wezenlijk verschil met vies worden (of op andere vlakken) t.o.v. eerdere smeerseltjes. Dat geldt zowel voor de ketting als voor de derailleurwieltjes.

Heb me maar gewoon ingesteld op het feit dat de drivetrain er nooit meer zo blinkend uit gaat zien als toen-ie nieuw was :)
Dat is bij mij natuurlijk ook zo ;) ...onvermijdelijk, maar met een beetje moeite valt er wel wat eer aan te behalen om het nog enigszins schoon te houden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Xfries schreef:Gebruik al jaren kroonoil kettingolie, flesje van 100 ml. Om de paar ritten druppeltje op elke schakel, flesje van 2,5 euro gaat (zeker)4000 km mee. Daarvoor ook allerlei rare, dure smeerseltjes geprobeerd, alles werkt maar de prijs scheelt nogal :lol: Derrie wieltjes worden na verloop van tijd vuil. Gewoon bijhouden, niks aan de hand. :bier:
Pfoe ok het is jouw keuze, maar dat vind ik wel vette zooi hoor; zand en alles blijft er als een magneet aan hangen... :-{
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Pfoe ok het is jouw keuze, maar dat vind ik wel vette zooi hoor; zand en alles blijft er als een magneet aan hangen... :-{[/quote]

Dat herken ik niet, is vrij dunne olie die ik, zoals gezegd, per schakel erop drup. Daarna met een droge doek eventueel het teveel wegvegen.
Mijn ketting en drivetrain is nooit vet, maar loopt wel soepel. De fout die de meeste mensen maken is om een draaiende ketting te overgieten met olie, of ander spul(of spuitbus)liefst ook nog wat over de cassette :lol: .Dan krijg je idd een vette bende, die alleen maar vuil aantrekt.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Xfries schreef:
Wiel-Maat schreef:Pfoe ok het is jouw keuze, maar dat vind ik wel vette zooi hoor; zand en alles blijft er als een magneet aan hangen... :-{
Dat herken ik niet, is vrij dunne olie die ik, zoals gezegd, per schakel erop drup. Daarna met een droge doek eventueel het teveel wegvegen.
Mijn ketting en drivetrain is nooit vet, maar loopt wel soepel. De fout die de meeste mensen maken is om een draaiende ketting te overgieten met olie, of ander spul(of spuitbus)liefst ook nog wat over de cassette :lol: .Dan krijg je idd een vette bende, die alleen maar vuil aantrekt.
Zou kunnen dat dit een andere variant is, maar wat ik van Kroon ken is zo'n groen flesjes met gele tuit, een in mijn herinnering kruipolie achtig spul.

...en ondertussen drijven we toch weer langzaam af naar het smeermiddelen topic; bijna onvermijdelijk met dit onderwerp natuurlijk. 8)
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01


. De fout die de meeste mensen maken is om een draaiende ketting te overgieten met olie, of ander spul(of spuitbus)liefst ook nog wat over de cassette :lol: .Dan krijg je idd een vette bende, die alleen maar vuil aantrekt.
Een spuitbus voor zoiets begrijp ik ook nooit zo goed..
90 % van wat je spuit beland naast de ketting..... En vervuilt de omgeving van fiets en straat/garagevloer enorm.

Voor de motor ook wel eens zo'n onding (spuitbus) gehad... Maar daar heb ik gelukkig geen last meer van .. (cardan hiep-hoi!!)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 20:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Zo dat is wel extreem :o door een hooiberg gereden? Bijzonder, de ketting en derrie wieltje zien er best schoon uit, terwijl de derrie onder de derrie zit :D
Plaats reactie