Eagle slijtage...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Mijn Eagle cassette heeft nu 2000 km erop zitten ( 100% NL-se trails, 90% droge condities ) en op de drie kleinste kransjes slaat de ketting door. Ik gebruik twee kettingen om en vrees daarom dat het de cassette is die versleten is.

Hoe is jullie ervaring met de slijtage van de eagle cassette/ketting qua km's?

Heb nu een 34T blad voorop gezet zodat ik wat meer de middenkransjes gebruik voordat ik weer 300 moet aftikken voor een nieuwe cassette...
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

4.500 km met 2 kettingen en 36’er voor en droge omstandigheden tot nu toe. Rijstijl gematigd.
Status voor zover ik kan zien: Op de helft, maar misschien is de wens de vader van de gedachte.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mugged schreef:Mijn Eagle cassette heeft nu 2000 km erop zitten ( 100% NL-se trails, 90% droge condities ) en op de drie kleinste kransjes slaat de ketting door. Ik gebruik twee kettingen om en vrees daarom dat het de cassette is die versleten is.

Hoe is jullie ervaring met de slijtage van de eagle cassette/ketting qua km's?

Heb nu een 34T blad voorop gezet zodat ik wat meer de middenkransjes gebruik voordat ik weer 300 moet aftikken voor een nieuwe cassette...
Als je heel vaak op die 3 kleinste kransjes rijdt, dan doe je iets fout... Die 34T is dan een eerste stap naar een oplossing. Nog groter is waarschijnlijk nog beter!

Maar check ook de afstelling van het geheel, het kan best zijn dat dat invloed heeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lars TB schreef:Als je heel vaak op die 3 kleinste kransjes rijdt, dan doe je iets fout... Die 34T is dan een eerste stap naar een oplossing. Nog groter is waarschijnlijk nog beter!
Dat is ook de reden waarom ik gelijk al voor 36 gekozen heb, maar de volgende 38T.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Fred (mtb-sport) schreef:
Lars TB schreef:Als je heel vaak op die 3 kleinste kransjes rijdt, dan doe je iets fout... Die 34T is dan een eerste stap naar een oplossing. Nog groter is waarschijnlijk nog beter!
Dat is ook de reden waarom ik gelijk al voor 36 gekozen heb, maar de volgende 38T.
Maar is dit niet gewoon iets wat bij de eagle hoort? Grotere stappen zorgen uiteindelijk voor een kleiner gebruik van de cassette.....
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Maar is dit niet gewoon iets wat bij de eagle hoort? Grotere stappen zorgen uiteindelijk voor een kleiner gebruik van de cassette.....
Klein voor/achter slijt altijd sneller dan groot voor/achter. Dat heeft niets te maken met de stappen lijkt mij.
Ik begrijp dat de topicstarter pas later de 34'er heeft gemonteerd (aanname) en met 32'er zit je al vrij vlot op de 10/12/14 achter (dus klein/klein).
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

hoever zijn de kettingen? heb je die al gemeten?
en uiteraard slijten de kransjes die je het meest gebruikt het snelst, als dit dan ook nog eens kleine kransjes zijn gaat het dubbel zo hard...

Bij vol aanzetten komt er veel kracht op een paar tandjes, hoe groter het tandwiel, hoe beter de kracht verdeeld wordt over meerdere tanden, hoe minder slijtage..

maar je moet het blad kiezen waarmee je de beste verdeling achter gebruikt.. eventueel de 32 er weer op als je de bergen in moet. maar voor in NL is 36 denk ik prima, maar dat scheelt natuurlijk weer per persoon
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Ik heb er nu 6500km mee gereden met 2 kettingen. Hij lijkt sinds kort heel af en toe iets over te slaan maar hoop dat hij het nog tot het voorjaar uithoudt. :tong
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Las op mtbr een tip om de derailleurwieltjes iets dichter op de cassette te zetten mbv de b schroef als je na verloop van tijd merkt dat ie gaat overslaan. Staat nu een millimeter hoger dan de Sram adjustment tool aangeeft. Net testrondje Schoorl, compleet opgelost...

34T komt er in ieder geval wel zsm op om inderdaad wat meer in het middenbereik van de cassette te blijven.

PS kettingen gemeten en zijn ruim binnen de grens.
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

mugged schreef:Mijn Eagle cassette heeft nu 2000 km erop zitten ( 100% NL-se trails, 90% droge condities ) en op de drie kleinste kransjes slaat de ketting door. Ik gebruik twee kettingen om en vrees daarom dat het de cassette is die versleten is.
Is het een GX Eagle of een XX1/X01 Eagle? De GX Eagle is van gewoon staal terwijl de XX1 en X01 van chromoly staal is dat veel harder is.

https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... 1njx41uta0

https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... 1njx41uta0
Laatst gewijzigd door Vroemm op ma 30 oktober 2017, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mugged schreef:Las op mtbr een tip om de derailleurwieltjes iets dichter op de cassette te zetten mbv de b schroef als je na verloop van tijd merkt dat ie gaat overslaan. Staat nu een millimeter hoger dan de Sram adjustment tool aangeeft. Net testrondje Schoorl, compleet opgelost... .
:-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vroemm schreef:
mugged schreef:Mijn Eagle cassette heeft nu 2000 km erop zitten ( 100% NL-se trails, 90% droge condities ) en op de drie kleinste kransjes slaat de ketting door. Ik gebruik twee kettingen om en vrees daarom dat het de cassette is die versleten is.
Is het een GX Eagle of een XX1/X01 Eagle? De GX Eagle is van gewoon staal terwijl de XX1 en X01 van chromoly staal is dat veel harder is.
Uitgaande van die adviesprijzen moet die X01 ook twee keer zolang meegaan, gezien het feit dat-ie nagenoeg het dubbele kost ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Fred (mtb-sport) schreef:
Real Epic '89 schreef:Maar is dit niet gewoon iets wat bij de eagle hoort? Grotere stappen zorgen uiteindelijk voor een kleiner gebruik van de cassette.....
Klein voor/achter slijt altijd sneller dan groot voor/achter. Dat heeft niets te maken met de stappen lijkt mij.
Ik begrijp dat de topicstarter pas later de 34'er heeft gemonteerd (aanname) en met 32'er zit je al vrij vlot op de 10/12/14 achter (dus klein/klein).
Lijkt me wel. Hoe groter de stappen hoe langer je op 1 blad blijft. Maar goed van 32 naar 34 ga je er twee tandjes op de cassette op vooruit..... :bier: Dat zal een wereld van verschil maken.

1X systemen zijn niet ontworpen voor vlaklanders. :wink:
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Alles Eagle X01, en ik rijd nu 30T dus naar een 34T is twee/drie kransjes omhoog. Ik heb toevallig op mijn tweede wielsetje een GX cassette geplaatst maar nog niet gebruikt. Ben wel benieuwd wat deze doet qua slijtage.

Thnx voor alle feedback, die km standen die genoemd worden spreken me wel aan...
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: Lijkt me wel. Hoe groter de stappen hoe langer je op 1 blad blijft. Maar goed van 32 naar 34 ga je er twee tandjes op de cassette op vooruit..... :bier: Dat zal een wereld van verschil maken.

1X systemen zijn niet ontworpen voor vlaklanders. :wink:
Want als vlaklander schakel je continue en heb je meer aan een 3 x aandrijving :roll: Volgend mij spreek je jezelf hier wat tegen
Plaats reactie