Shimano 11 speed 11-34 cassette, DE cassette voor in NL?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

novaterra schreef:Voor in NL zou het kunnen idd, maar door die 11 tands moet je voor beetje verzet met een 38 gaan rijden, en 38-34 gaan de meesten niet trekken als er ook nog eens serieus geklommen moet worden.
Uit nieuwsgierigheid, 38-11 is ongeveer 38-40km uur denk ik? waar fiets je dat o een NL route op een MTB? :o
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dutch schreef:
novaterra schreef:Voor in NL zou het kunnen idd, maar door die 11 tands moet je voor beetje verzet met een 38 gaan rijden, en 38-34 gaan de meesten niet trekken als er ook nog eens serieus geklommen moet worden.
Uit nieuwsgierigheid, 38-11 is ongeveer 38-40km uur denk ik? waar fiets je dat o een NL route op een MTB? :o
Waarschijnlijk gaat het over een Gravelracer. 38voor en 11-34t achter werkt daarbij prima.

Alles hangt af van wielmaat, doel en bovenbenen.. :bier:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ook voor een MTB kan ik die 38 nog wel volgen. Niet perse voor een Dorst of vergelijkbare routes maar er zijn genoeg plaatsen waar je een stuk bos pakt met singletrails dan vervolgens een paar kilometer gravelroad of landweg pakt naar het volgende bos of langs het deel waar je niet mag komen, etc...

Als dat ook nog een beetje vals plat is (naar beneden) dan is een 38 niet heel vreemd. Zelf rijd ik om die reden lokaal met 36 voor (en met 11 vanaf 35~36 op een 27.5 hardtail), alleen dan wel omwille van de reden die novaterra al aanhaalt (en het feit dat ik een nominatie op zak heb voor de slechtste klimmer uit de geschiedenis van het MTB'en) met een 11-42T cassette.

Als 34T volstaat dan vraag ik me zelf af of ik voor 11-speed zou gaan of het gewoon met 10-speed zou opbouwen (waarschijnlijkhet laastste). Al zou het wel een aardig alternatief kunnen zijn om gemakkelijk wat massa, onnodige kettinglengte, etc. kwijt te raken op de momenten dat je die 11-42T cassette toch niet nodig hebt zonder de complete fiets te moeten verbouwen (intern heeft niet alleen maar voordelen :roll:).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

cheeta schreef:.... (en het feit dat ik een nominatie op zak heb voor de slechtste klimmer uit de geschiedenis van het MTB'en)....
Ho ho ho eventjes meneer!!! U gaat er nu toch niet zomaar met mijn titel vandoor???!!!!!


:-q :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dutch schreef:
novaterra schreef:Voor in NL zou het kunnen idd, maar door die 11 tands moet je voor beetje verzet met een 38 gaan rijden, en 38-34 gaan de meesten niet trekken als er ook nog eens serieus geklommen moet worden.
Uit nieuwsgierigheid, 38-11 is ongeveer 38-40km uur denk ik? waar fiets je dat o een NL route op een MTB? :o
In Zuid Limburg, dus 'altijd en overal', als je daar toevallig woont. 11-36 (of iets vergelijkbaars) is wat je 'hier' in mijn ogen minimaal nodig hebt, qua zwaarste verzet, bergaf, en uit ervaring sprekend vind ik 11-38 nog fijner (dan kom je echt niets meer tekort bergaf (dwz niet meer het gevoel hebben dat je sneller gaat dan dat je met trappen nog bij kunt houden)).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

38 - 11 is al snel 50km/h en echt wel voldoende (voor mij)

Dit is een mooie cassette met een dubbel. Of ja we zijn hem bijna vergeten de 1x11 plus
Een 32 voorblad met links een 24 en rechts een 40 of 42.
90% van de baan op de 32 en 10% op de plus. Mooie tussen stappen in de cassette.

Maargoed elke verzet hangt af van je inzetbereik. Voor Race xc is dit mooi en gezien ik ook geen 20 meer ben zijn kleine tussenstapjes ook wel lekker. Zo snel herstel ik niet meer :-)
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Mogelijk op een 27.5, maar op een 29er kom ik er te kort aan
Vind de 10-50 Eagle of 9-46 E13 beter passen
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Real Epic '89 schreef: Waarschijnlijk gaat het over een Gravelracer. 38voor en 11-34t achter werkt daarbij prima.

Alles hangt af van wielmaat, doel en bovenbenen.. :bier:
Hee wat lees ik nu, hangt alles (mede) van mij af? Dat lijkt me wat veel eer. :winkie:

Ik rij zelf trouwens 2 x 11 met 11-40 en 26-36 en ben daar iig voor NL zeer tevreden mee; voor mij (nog) geen single setup maar wie weet komt dat ooit nog. Wellicht zou de overstap naar een oval nog een reden zijn, die zijn in double setup toch niet echt te krijgen.

En de ideale cassette, volgens mij blijft dat toch een persoonlijk ding.
Plaats reactie