29er Dilemma: Upgraden of meteen naar wens kopen?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Ik vind de Orbea ook gaaf al ben ik niet bekend met de NX groep van Sram. En anders de Cube..
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

deButlahh schreef:Oke, Na een bezoekje en wat onderhandelen in Venlo bij de Ghost dealer (en een spontaan bezoek aan de Giant shop, ik reed er toevallig langs) en daarna nog de nodige uurtjes op het internet te hebben gezocht, heb ik nu voor mezelf de volgende keuzes over... Ik heb het er nog steeds niet makkelijk mee, dat kiezen. Dus hulp is welkom al weet ik dat ik toch zelf de keus moet maken...

- Kato 7 + van een andere overjarige fiets uit de showroom een Fox Float 32 voorvork gemonteerd - 1000,- euro (Moet wel zeggen dat ik de XL (54cm) frame iets minder aantrekkelijk vond...)
- Cube Race One 29 van fietsenwinkel - 975,- euro ( https://www.fietsenwinkel.nl/cube-race-one-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false; )
- Giant Terrago 2018 model - 999,- euro ( https://www.giant-bicycles.com/nl/terra ... -2-ge-2018" onclick="window.open(this.href);return false; )
- Orbea Alma, Gaaf frame! Maar met 1x11 nog genoeg bereik met klimmen? - 1079,- euro ( https://www.bikester.nl/orbea-alma-h20- ... 56805.html" onclick="window.open(this.href);return false; )

Naast alle bovenstaand twijfel ik nog zwaar over de Radon ZR Team 7.0 29er ( https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... rid=582339" onclick="window.open(this.href);return false; ). Met 740,- euro vind ik 'm voor het geld namelijk erg veel fiets en ik twijfel of ik met de Recon misschien wel genoeg comfort heb...
Kan ik hier uit opnemen dat je de Ghost gezien hebt in die framemaat?
Wat denk je hoe de andere fietsen eruit zien in de 54 cm framemaat?
Als je dat niet wilt zoek dan naar Amerikaanse fietsen, Trek, Cannondale, Specialized.
Deze zijn langer van bovenbuis zodat je een kleiner frame in hoogte hebt, natuurlijk met lange zadelpennen.
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Heb gezocht naar de Cube, Giant en Orbea voor afbeeldingen van 21/21,5 inchers en deze zijn alle 3 wat netter voor mijn gevoel in de grotere maat. Bij de Ghost vond ik het wat minder mooi. Ik zeg niet direct lelijk, maar het viel me wel meteen op. Het was in elk geval wéér iets dat mijn keuze niet gemakkelijker maakt.
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Ik hoor graag ervaringen van mensen met 1x11 set up vergeleken met een 2x10 ... twijfel nu dus eigenlijk alleen nog hier over.. Heel kort door de bocht ben ik bang dat ik een berg niet op kom en mijn snelheid op asfalt komt te lijden als ik kies voor een 1x11.. is dit terecht of...?

Ik lees namelijk verhalen over gewichtsbesparing voordeel van 1x11, maar die besparing is voor mij persoonlijk weinig waard...
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Persoonlijk geen 1x11 ervaring, want rij met 2x10, maar een vriend heeft wel 1x11 en eigenlijk ervaart hij precies hetgene je beschrijft: het is een keuze tussen lichte verzetten om alle heuvels op te komen, of relatief zware verzetten om beetje tempo te kunnen maken / houden op het vlakke.
Dus de fietstochtjes die we samen doen heeft hij heuvel op geen probleem, maar zodra we bij een afdaling komen is hij al snel uitgetrapt en op vlakke stukken zit hij eigenlijk continue in zijn zwaarste verzet, waar ik nog wat kransjes overheb om een sprintje in te zetten.

Uiteraard is dit te compenseren door voor extra range te gaan in je cassette (11-46 of zelfs 11-50) of pure kracht / conditie...
Maar goed, voor mij is in ieder geval daarmee de keuze gemaakt om op 2x10 te blijven en m'n nieuwe fiets in 2x11 op te bouwen. Uiteraard is dat een persoonlijke keuze, dus er zal ook vast iemand reageren die het tegenovergestelde heeft gedaan. :wink:
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 575
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Ik vond dit een verhelderend artikel: http://www.velozine.nl/2017/05/25/1x-2x ... allenbrei/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf rij ik met een 2x11, maar in de praktijk gebruik ik het kleine blad erg weinig. Zeker situaties waar ik regelmatig hiertussen schakel zijn zeldzaam. Dus een 1x kom ik waarschijnlijk ook mee weg; moet ik alleen het voorblad vervangen voor buitenland tripjes.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Bij deze opties zou ik voor de Orbea gaan. Een fiets die je niet vaak ziet en netjes afgemonteerd voor die prijs.

Zelf heb ik mijn 2x11 gewijzigd naar 1x11 (11-42 cassette). In Nederland meer dan voldoende. Voor buitenlandtripjes verwissel ik het voorblad van 36 naar een 32. Dat is binnen 5 minuten gedaan.

Ik heb geen ervaringen met de Sram NX groep, maar wat ik ervan heb gehoord is dat het een heel behoorlijke groep is. En als het versleten is zou je altijd kunnen kijken of je het kan upgraden (wellicht tegen die tijd naar een GX Eagle).
deButlahh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 14:07
Mijn mountainbike: Cube Race One 29

Na heel heel lang twijfelen toch voor de Cube Race One 29 gegaan...

Vond het uiteindelijk een niet te kloppen deal voor die prijs met een bijna volledige SLX/XT afmontage en een Fox voorvork. Ook de 2 bladen voor vond ik net wat meer voordelen hebben t.o.v. 1x11.

Komt als alles goed gaat donderdag binnen. Ben heel benieuwd!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Gefeliciteerd en veel plezier gewenst. :-q
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Mooi! Van harte met je bike en veel plezier ermee :-q
modder zuigt!
eruumpol
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 12:27

Goede keus! met 2x10 heb je toch veel meer mogelijkheden dan 1x11.
Veel plezier ermee!
Plaats reactie