Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Die Tattoo lights zijn soepeler dan de Supermotos, rollen dus beter maar zijn ook zachter en kwetsbaarder. Als je perse wilt zo snel mogelijk wil is dat je eerste keus, als je perse wilt finishen de Supermotos.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef:Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat het de optimale situatie is...
Soms zitten dingen tussen de oren. Met 2.5 bar ga je zeker niet de maximale grip en het beste rijgedrag uit je banden en fiets halen. Da's toch zonde?

Let wel, je moet niks hoor. Even goede vrienden al rij je met 5 bar in je bandjes.
Maar ik denk toch dat het je wat op kan leveren als je wat zakt met de druk...

Wat bevalt er precies niet als je lager gaat?
Je wint aan grip en comfort, dus het moet iets anders zijn ;-)

:-q no offense !,

ik rij met een fully ,en als ik de druk laat zakken ,heb ik het idee dat de achterband aan het "zwabberen"is , zal wel tussen de oren zitten :tong .
Met de voorband had ik dat ook , met wat hogere druk heb ik ook meer controle over de fiets , ik denk dat bij een fully het effect "zwabberen"sneller naar boven komt als bij een HT ?.

Naja zal ook wel tussen de oren zitten, met hogere druk is de band wat voorspelbaarder . Ik ben niet iemand die op strava kickt ,maar gewoon lekker rondjes draaien in de natuur :wink: .Natuurlijk heb net pas de eerste km's gemaakt en was/ ben ik nog aan mijn oude banden gewend . Maar ik ga de volgende keer de druk wel wat verlagen met 0,3 bar . Eens kijken of het "oude "gevoel weg gaat ...

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Met Hardtail of fully heeft dat zwabberen niet zo veel te maken. Velg breedte maakt wel veel uit. Ik heb net ivm de modderzooi mijn oude wielen weer gemonteerd. Die hebben 19mm velgen ipv 28 op mijn gewone wielset. Ik heb nu meer druk er in, iets smallere banden en toch zwabber ik meer.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toen ik nog 26" reed had ik 2.4 Nobby Nics op 21mm velgen en die reed ik rond de 1.8 bar. Geen zwabberen, want daar heb ik zelf ook een hekel aan. Nu ben ik niet zo zwaar, 70kg, dus dat scheelt wel.

Inmiddels 29ers met 25 en 29mm velgen en 2.35 banden, druk net boven de 1.5 bar. Maar ik heb ook weleens gehad dat mijn banden heel langzaam wat druk verloren (oude latex) en ik er na een rit pas achter kwam dat ik rond de 1.2 bar gereden had... zelfs dat gaf nog geen zwabbergevoel, anders zou ik onderweg wel bijgepompt hebben.

Met mijn vriendin rijd ik voornamelijk wegkm's, en dan gaan de bandjes rond de 2.5 bar. Als ik daarmee op een bospad terechtkom vind ik dat echt dramatisch rijden! Je voelt elk takje en kuiltje, nul comfort. Zelfs met de fully vind ik het oncomfortabel (ik heb een fully en een ht).
Vanwege al deze ervaringen mijn idee dat die 2.5 bar echt te hoog is voor terreingebruik.

Ik zou dus zeker nog wat experimenteren. Misschien zelfs met pompje en manometer het bos in en op verschillende drukken dezelfde bocht(en) zo snel mogelijk nemen, meerdere keren. En probeer zo objectief mogelijk te oordelen, al is 100% objectief natuurlijk niet mogelijk.
Zolang je niet op je velg klapt is er weinig aan de hand ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Duidelijk verhaal :-q , ik ga nog eens experimenteren . :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

@DunesUnLimited: Dank voor je advies, gaan de SuperMoto’s worden dan want wil mijn eerste strandrace wel finishen natuurlijk
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef:Toen ik nog 26" reed had ik 2.4 Nobby Nics op 21mm velgen en die reed ik rond de 1.8 bar. Geen zwabberen, want daar heb ik zelf ook een hekel aan. Nu ben ik niet zo zwaar, 70kg, dus dat scheelt wel.

Inmiddels 29ers met 25 en 29mm velgen en 2.35 banden, druk net boven de 1.5 bar. Maar ik heb ook weleens gehad dat mijn banden heel langzaam wat druk verloren (oude latex) en ik er na een rit pas achter kwam dat ik rond de 1.2 bar gereden had... zelfs dat gaf nog geen zwabbergevoel, anders zou ik onderweg wel bijgepompt hebben.

Met mijn vriendin rijd ik voornamelijk wegkm's, en dan gaan de bandjes rond de 2.5 bar. Als ik daarmee op een bospad terechtkom vind ik dat echt dramatisch rijden! Je voelt elk takje en kuiltje, nul comfort. Zelfs met de fully vind ik het oncomfortabel (ik heb een fully en een ht).
Vanwege al deze ervaringen mijn idee dat die 2.5 bar echt te hoog is voor terreingebruik.

Ik zou dus zeker nog wat experimenteren. Misschien zelfs met pompje en manometer het bos in en op verschillende drukken dezelfde bocht(en) zo snel mogelijk nemen, meerdere keren. En probeer zo objectief mogelijk te oordelen, al is 100% objectief natuurlijk niet mogelijk.
Zolang je niet op je velg klapt is er weinig aan de hand ;-)
Vandaag maar eens gaan experimenteren met de bandendruk op Zeist /Austerlitz . Ik moet eerst even aangeven dat ik niet vol heb kunnen trappen, omdat ik nog steeds last heb van de gekneusde ribben welke ik vorige week heb opgelopen bij het " boom knuffelen" :lol: ,nee was behoorlijk :oops: .

Maarrrr , nu heb ik een stuk gereden op 1.8 bar in de voorband en 1.9 bar in de achterband, zover dit klopt met de schwalbe mobiele manometer .Ik moet zeggen dat het wel goed beviel , de stukken waarbij ik dacht dat het te "zacht " zou zijn gingen behoorlijke goed , en goede grip. Ook het fenomeen " zwabberen " heb ik op deze druk niet ervaren .

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

:-q
Mooi dat je open staat voor wat goedbedoelde adviezen van een vreemdeling ;-)
Vaak is het wel slim om iets meerdere ritten een kans te geven voordat je een definitief oordeel velt, soms zijn veranderingen vooral een beetje wennen.
(zie bijvoorbeeld ook de trend naar bredere sturen...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Balen van die ribben, maar wees dan maar helemaal blij dat je niet met hard opgepompte banden rondreed.
Ik weet zeker dat je meer plezier gaat beleven met de zachtere druk in je banden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef::-q
Mooi dat je open staat voor wat goedbedoelde adviezen van een vreemdeling ;-)
Vaak is het wel slim om iets meerdere ritten een kans te geven voordat je een definitief oordeel velt, soms zijn veranderingen vooral een beetje wennen.
(zie bijvoorbeeld ook de trend naar bredere sturen...)
Klopt soms moet je iets even de tijd geven , en niet gelijk oordelen :) :-q , maar ook soms "out of the box "denken is niet altijd vanzelf sprekend.
awinkel schreef:Balen van die ribben, maar wees dan maar helemaal blij dat je niet met hard opgepompte banden rondreed.
Ik weet zeker dat je meer plezier gaat beleven met de zachtere druk in je banden.
Ik had er al genoeg van toen ik van mijn huis naar de track ging , elke beweging voelde ik was meer ook het lichaam wat niet meewerkte.
Helaas was het wel te veel en het oude lichaam protesteert als een malle. :winkie:

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
PaganiProductions

Vandaag op een zeer modderig parcour gereden met mijn Maxxis Ardent en Icon in 29er2x20 versie gereden beide de dure versie dan is toch een zomerband en als het redelijk en als het echt modderig is dit niet je band omdat de noppen zo vol zitten met modder en dan word het snel een slipfest.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Ben een beetje aan het rondkijken voor een agressief banden setje voor mijn + bike.
Rijd op het moment met nobby's 2.8, zolang het droog is gaan ze prima, maar in wat nattere omstandigheden geven ze me te kort vertrouwen.
Zag al wat ervaringen op het forum voorbijkomen van de Minions 27.5 x 2.8, geen ervaringen met maxxis, maar ze zien er goed uit.
Zijn er al bikers die rijervaringen hebben met de nieuwe Mary's 27.5 x 2.8 ?
Zijn er ook bikers die beide bovengenoemde banden rijden, en zouden die de voor en tegens willen delen.
Ze worden gemonteerd op velgen met 40 mm binnenmaat dus 2.8 is wel de minimale maat.
Thanks.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Review Pinbike, 29" 2.6 NoNi, erg lovend: https://www.pinkbike.com/news/schwalbes ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb bij bc een setje Maxxis high rollers exo TR gekocht voor op de winterwielen, set voor 31 euro.
Ze zijn zwaarder dan ik gewend ben met 900 gram per stuk. De komende tijd ga ik ze gebruiken op de heuvelrug (vaak droog en zanderig), route renkum/oosterbeek (plaatselijk modderfestijn) en in de ardennen (geen idee wat daar te verwachten) en zal hier laten weten wat ik er van vind.
Qua prijs is het dik in orde in ieder geval met 2 banden voor de prijs 2/3 van 1 band waar ik anders mee rijd.
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

kermit schreef:Veel asfalt en af en toe wat bos? Een Conti Raceking vind ik daar heel geschikt voor.
Door het mooi rond lopende profiel rollen ze erg goed op asfalt (uiteraard beetje meer druk geven dan in het zand) en zolang het droog is in het bos vind ik ze daar ook heel aardig presteren.

Voor echt grof terrein en/of nattigheid zijn er natuurlijk (veel) betere banden.



Heb zelf ook asfalt km's te maken en regelmatig op UHR met mijn Conti Mountain King 2.2
Ben zelf 73kg. Op welke druk/bar is het best op te pompen bij beide situaties?
Zins vandaag een degelijke fietspomp aangeschaft dus wil ook telkens de bandjes juist afstellen...
Plaats reactie