28-10-2017 - Enter - Bos en Berg Klassieker

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Afbeelding

Op zaterdag 28 oktober 2017 wordt de Bos&Berg Klassieker van Toerclub Enter weer verreden. De route is geschikt voor zowel de beginnende als de ervaren mountainbiker.

Vanaf de start vertrekt de route rechtstreeks richting het Schwarzwald, gelegen tussen Enter en Rijssen. Dit bos stond lokaal al bekend om de eindeloze aaneenschakelingen van singletracks en kronkelige bospaden, maar sinds enkele jaren ligt hier nu ook een geweldige vaste MTB-route. Deze route staat al geruime tijd steevast in de top 5 van mooiste MTB-routes van Nederland!
Om de deelnemers van beide het beste te bieden, hebben we een mooie mix gemaakt van de bestaande smalle paden én de hoogtepunten van de vaste MTB-route. Als een ware achtbaan worden de deelnemers door het bos gestuurd via een eindeloze aaneenschakeling van bochten en korte klimmetjes. Uw stuurmanskunsten worden hier goed op de proef gesteld!

Na zo’n 24 km is een pauzeplek, en tevens routesplitsing, ingericht nabij de Friezenberg. Daar krijgt iedere deelnemer een hartige versnapering aangeboden.

De korte route gaat vervolgens opnieuw het Schwarzwald in, waarna koers wordt gezet richting de finish bij de kantine van de Enterse Motor Club.

Ook de lange route heeft een mooie mix tussen de hoogtepunten van de vaste MTB-route van Markelo en een heleboel “minder bekende tracks”, veelal lopend over particuliere grond. Na de pauzeplek gaat deze extra lus, via de Apenberg, richting de motorcrossbaan op de Herikerberg bij Markelo. Via de klim over “De Hulpe” gaat de route naar de Kattenberg. Ook hier moet stevig geklommen worden, en wel door heuse loopgraven uit de Tweede Wereldoorlog! Hierna gaat de route over de Markelose Berg, waar vandaan een prachtig uitzicht over de omgeving is te zien. Vervolgens wordt er koers gezet, via het schitterende natuurgebied De Borkeld, richting de pauzeplek voor een tweede versnapering. Daarna gaat ook deze pittige(!) lus, via het Schwarzwald, richting de finish bij de kantine van de EMC.
Hier aangekomen wordt u getrakteerd op een gratis heerlijke kop erwtensoep!
Hier is ook de mogelijkheid om uw fiets af te spuiten en om te douchen. Uiteraard kan er in het zeer gezellige clubhuis van EMC nog even gezellig nagepraat worden, onder het genot van een kop koffie of (bok)biertje.

Neem ook deel aan deze uiterst uitdagende veldtoertocht! Toerclub Enter is er weer helemaal klaar voor! U ook?

Attentie! Mogelijk komt u op de route ruiter(s) tegen. Matig dan uw snelheid en houd bij het passeren voldoende afstand van het paard. Dit graag voor de veiligheid van paard, ruiter én uzelf!!!

Startlocatie: Enterse Motor Club ( EMC ) Krompatte 4, Enter. Bereikbaar via Veldegge of Vonderweg. Het is niet toegestaan te parkeren bij SV Enter
Starttijd: 9.00 - 10.00
Afstanden: 30 en 55 km
Startgeld: 5 euro ( NTFU-leden krijgen 1 euro korting )
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Mm nog nooit gefietst deze. Is het veelal vaste route wat er in zit?
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Nee, wij hebben er juist voor gekozen om grotendeels buiten de vaste route te blijven. Maar de leukste stukjes hebben we er wel in opgenomen. Kom maar langs, en laat je verrassen!
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

mooi goed te horen
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Vanmorgen hebben we de route voorgefietst. Deze ligt er prima bij! Het beloofd volgende week weer een supermooie tocht te worden
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

TCEbikerRL schreef:Vanmorgen hebben we de route voorgefietst. Deze ligt er prima bij! Het beloofd volgende week weer een supermooie tocht te worden
Zelfde route als vorig jaar geloof ik?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Zit er nog veel asfalt tussen de Friezenberg en de andere delen van MTB route markelo of gaat dit ook voornamelijk door onverhard?
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Er zit nagenoeg geen asfalt in de route. En wat er zit wordt ook nog telkens onderbroken met passages door ( particuliere) bospercelen. Je kunt dus jouw racebandjes thuis laten, NoepZor ;-)
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Ja, Jeroen. De route is ( nagenoeg) hetzelfde als vorig jaar
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

TCEbikerRL schreef:Ja, Jeroen. De route is ( nagenoeg) hetzelfde als vorig jaar
Mooi! Was namelijk een mooie tocht en een enorme verbetering t.o.v. 2 jaar geleden :-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Van de partij 8)
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Als de naam verandert in de "Hennie Stamsnijder-klassieker" komt de overweging om ook eens mee te doen pas aan de orde.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Is er een gps/online route beschikbaar? Benieuwd waar de tocht langs gaat en of de 55 km niet te zwaar is :)
TCEbikerRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 11 oktober 2014, 13:12

Wij hebben met de grondeigenaren overlegd om geen GPS-bestanden online te zetten. De route is geschikt voor zowel de beginnende als de gevorderde MTB-er. Het is een toertocht, geen wedstrijd. Het tempo bepaal je zelf.
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Ik heb via de strava van jernij al een idee van de tocht, gaat van de Friezenberg door de weilanden richting Markelo. Ik kom van Goor naar Enter en ga daarna door naar Almelo. Dan heb je zo 70km te pakken :) Heb de afgelopen tijd niet heel actief gefietst.
Plaats reactie