Eerste ritje gereden als hekkesluiter ;-)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Side swipe schreef:Maar hoe groot is nu het verschil in het leren van techniek en het rijden zelf tussen de echte flatpedal of de gewone MTB pedalen

- Flatpedal: bedoel ik dus die grotere platte pedalen met een paar scherpe punten/boutjes
- MTB pedaal: standaard formaat met rondom een gekartelde rand.

Bestaan er ook pedalen die een mix van die twee hebben? Dus standaard MTB pedaal in het formaat van een flatpedal? Voor die flatpedals heb je weer echte aparte schoenen nodig met gladde zool (ipv zool met structuur)
En om die vraag dan helemaal te beantwoorden:

Die flatpedals hebben een groter oppervlak en scherpere pinnetjes. Met de juiste schoenen heb je daar heel veel grip op en schiet je er niet zomaar vanaf. Die kleinere pedalen met de gekartelde rand bieden niet alleen minder grip, maar ook een kleiner oppervlak om op te staan. Bij een klikpedaal is je schoen met stijve zool het oppervlak waar je op staat en dit verdeelt de krachten optimaal. Op kleine pedalen of als je met hele slappe schoenen rijdt, dan moet je je voet opspannen om de kracht goed over te brengen, wat extra vermoeiend is (en daarom zijn klikpedalen in de regel beter als het op trappen aankomt)(heel Nederland dus!!).

Er bestaan 2-zijdige pedalen. Maar dat is dan aan een kant slechts met een gekartelde rand. En met een klikschoen sta je daar helemaal niet lekker op... Niet doen dus.


Het is niet zo dat je knieproblemen krijgt als je gaat oefenen met spd-pedalen. Het is zoals omschreven beter voor je techniek om het met flatpedals te doen en dus ook om heel snel van je fiets af te kunnen stappen als het oefenen fout gaat.

Nu oefen ik de technische trucjes met flatpedals, maar gebruik die pedalen echt nooit bij normale ritten. En als je geen trucjes wilt oefenen (echt nodig is het namelijk niet!), dan zou je flatpedals over kunnen slaan en hier en daar gewoon lekker vals spelen omdat je vast zit aan je fiets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Bedankt voor de uitleg en toelichtingen en de aanvullingen en de aanvullingen op de aanvullingen en de daaropvolgende aanvullingen :-q :-q

Ben weer heel stuk wijzer.

Vandaar dat je dus niet veel (bijna niet) bredere pedalen ziet met kartelrand. Met een "echte" flatpedal en gladde zool schoenen is de grip dus beter.
Laatst gewijzigd door Side swipe op ma 30 oktober 2017, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Wiel-Maat schreef:
Je hebt zelf de vraag beantwoord. Maar dit is een voorbeeld en hypothetisch natuurlijk...het feit blijft dat je de techniek beter leert uit te voeren met flats.

Wat jij beschrijft komt in de buurt maar is dan nét geen bunny hop. Kijk hier maar eens. Afkomstig van GMBN; dat is sowieso een super goeie bron om mtb technieken te checken. En ze brengen het nog met humor ook. ;)
Bedankt voor de link!
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Lars TB schreef: En om die vraag dan helemaal te beantwoorden:

Die flatpedals hebben een groter oppervlak en scherpere pinnetjes. Met de juiste schoenen heb je daar heel veel grip op en schiet je er niet zomaar vanaf. Die kleinere pedalen met de gekartelde rand bieden niet alleen minder grip, maar ook een kleiner oppervlak om op te staan. Bij een klikpedaal is je schoen met stijve zool het oppervlak waar je op staat en dit verdeelt de krachten optimaal. Op kleine pedalen of als je met hele slappe schoenen rijdt, dan moet je je voet opspannen om de kracht goed over te brengen, wat extra vermoeiend is (en daarom zijn klikpedalen in de regel beter als het op trappen aankomt)(heel Nederland dus!!).

Er bestaan 2-zijdige pedalen. Maar dat is dan aan een kant slechts met een gekartelde rand. En met een klikschoen sta je daar helemaal niet lekker op... Niet doen dus.


Het is niet zo dat je knieproblemen krijgt als je gaat oefenen met spd-pedalen. Het is zoals omschreven beter voor je techniek om het met flatpedals te doen en dus ook om heel snel van je fiets af te kunnen stappen als het oefenen fout gaat.

Nu oefen ik de technische trucjes met flatpedals, maar gebruik die pedalen echt nooit bij normale ritten. En als je geen trucjes wilt oefenen (echt nodig is het namelijk niet!), dan zou je flatpedals over kunnen slaan en hier en daar gewoon lekker vals spelen omdat je vast zit aan je fiets!
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga er maar even over nadenken :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Side swipe schreef:
Wiel-Maat schreef:
Je hebt zelf de vraag beantwoord. Maar dit is een voorbeeld en hypothetisch natuurlijk...het feit blijft dat je de techniek beter leert uit te voeren met flats.

Wat jij beschrijft komt in de buurt maar is dan nét geen bunny hop. Kijk hier maar eens. Afkomstig van GMBN; dat is sowieso een super goeie bron om mtb technieken te checken. En ze brengen het nog met humor ook. ;)
Bedankt voor de link!
Graag gedaan. En zoals gezegd: veel info daar...heb ik zelf veel aan gehad!

Hee ik dacht ff dat jij met deze post je tijd ver vooruit was maar ik moet de site tijd nog aanpassen naar wintertijd... :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Wiel-Maat schreef: Graag gedaan. En zoals gezegd: veel info daar...heb ik zelf veel aan gehad!

Hee ik dacht ff dat jij met deze post je tijd ver vooruit was maar ik moet de site tijd nog aanpassen naar wintertijd... :roll: :lol:

haha, nee ik heb geen flux condensator op de mtb gemonteerd :lol:
Plaats reactie