Satori Easy Up

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Chefferson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 17:02

Goedemiddag,

Ben helemaal nieuw in de "scene" en heb via via een Cannondale F4 gekocht.
Deze is inmiddels compleet SLX afgemonteerd en vanwege mijn lengte heb ik hier een Satori Easy Up stuurverhoger opgezet.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is dit veilig? Heb al een kleine modificatie gedaan.
Namelijk eerst de pen op de juiste hoogte gesteld en vervolgens de verhoger met een stuk draadstaal
in de kroon (weet de juiste benaming niet) in de voorvork gedraait.

Wil ga starten met MBT (o.a. in Zeist) maar liever niet mijn stuur kwijtraken met alle gevolgen van dien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is niet de meest optimale constructie... Het zal niet direct mis gaan, zeker niet als je het rustig aan doet. Maar het blijft een mindere oplossing.


Als je op zeker wilt gaan, dan is een iets steilere stuurpen (eventueel ook korter) en een stuur met een verhoging (riser) de betere oplossing.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Chefferson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 17:02

Bedankt voor de feedback. Heb inderdaad een steilere geprobeerd maar die voldeed helaas niet. Hoe rustig aan is rustig aan? Heb er zelf nu redelijk wat geweld op gegooid maar lijkt toch (misschien door die extra draadstaal) goed vast te zitten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij springen zou ik de grens trekken.

Het is niet dat je de boel los trekt, maar de krachten die op het verlengstuk en je binnenbalhoofdbuis (de pijp die door je balhoofd heen steekt waar het verlengstuk op zit) komen te staan zijn wat groter en er zou op termijn iets kunnen breken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Chefferson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 17:02

Super! Stelt me enigzins gerust :)
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Neem ook in acht dat het, zeker de eerste keren, even wennen kan zijn aan de 'diepere' houding die je aanneemt op een MTB tov. een stadsfiets. Daar wen je naar verloop van tijd ook aan. Dus misschien na een paar maandjes nog eens proberen met die steilere stuurpen.
Chefferson
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 17:02

MJV schreef:Neem ook in acht dat het, zeker de eerste keren, even wennen kan zijn aan de 'diepere' houding die je aanneemt op een MTB tov. een stadsfiets. Daar wen je naar verloop van tijd ook aan. Dus misschien na een paar maandjes nog eens proberen met die steilere stuurpen.
Eens, als ik echt de "richtlijnen"' voor het afstellen volg stond mijn stuur zeker 10 cm lager dan mijn zadel.
Dit was echt niet comfortabel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Chefferson schreef:
MJV schreef:Neem ook in acht dat het, zeker de eerste keren, even wennen kan zijn aan de 'diepere' houding die je aanneemt op een MTB tov. een stadsfiets. Daar wen je naar verloop van tijd ook aan. Dus misschien na een paar maandjes nog eens proberen met die steilere stuurpen.
Eens, als ik echt de "richtlijnen"' voor het afstellen volg stond mijn stuur zeker 10 cm lager dan mijn zadel.
Dit was echt niet comfortabel.
Er zijn gelukkig ook richtlijnen die heel iets anders zeggen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bk600
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 15 juli 2012, 16:43
Mijn mountainbike: is een BMC

Wat is je lengte dat je dit nodig zou hebben?
Ik meet 196 en pas goed op een XL frame zonder verhogers. Het zadel staat iets lager om het gevoel van naar beneden duiken te voorkomen (gewichtsverdeling zadel-stuur voelt beter).
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

laat eens een foto van je fiets zien
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Tenzij je echt een serieuze fysieke beperking hebt (een geestelijke heb je al vanaf het moment dat je een mtb aanschaft)is dit een heel slecht plan.
De hele gewichtsverdeling van de fiets gaat er aan.
Zo zul je nooit goed leren rijden en het optimale plezier uit je fiets halen.
Grip en balans, dus bochten en obstakels nemen gaat nooit fatsoenlijk lukken.

Volgens mij zijn er 2 mogelijke oorzaken.
1 je wil de positie op je stadsfiets nabootsen. Dat slaat nergens op want je bent aan het sporten en niet aan het comuten.
2 je hebt de verkeerde fiets gekocht. De meeste beginners laten zich een of andere xc fiets aansmeren door de lbs terwijl ze beter een trail/enduro achtige hardtail kunnen kopen. Bijv een ltht. De zit is vele male relaxter en het gevoel van controle door zitpositie, breed stuur en dikke banden Is niet te vergelijken met een nerveus xc fietsjes.

Just my 2 cents
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kjiratsiekoedel schreef:laat eens een foto van je fiets zien
Ja, goed plan
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie