Welke velg?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Mijn bestaande wielset kan niet helemaal tegen mijn rijstijl icm mijn gewicht (95kg).
Ik mag graag een sprongetje doen, drops tot +/- 1mtr, trappertje rijden enz.
Dus ben op zoek naar een stevig wiel. Rij nu met een 21 Mm inwendige velg met een 2.4 band hierop. Dit kan net maar ga liever voor een bredere velg als ik dan toch bezig ben.
Ik kwam zelf de dt swiss xm 481 tegen, of is dat erg overdreven om meteen 30mm inwendig te nemen en kun je hier een sterk wiel mee maken. Of zijn er betere alternatieven.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, er zijn er genoeg. Een beetje trail/all mountain velg zal sterker zijn dan je huidige 21mm (XC)velg.

In principe is 30mm intern de perfecte maat voor een 2.4 band maar als je 30mm teveel vind is bv de ZTR Arch MkIII (26mm, 125kg) een optie.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een Notubes zou niet echt mijn eerste keuze zijn als we het over drops van een meter hebben (tenzij de rijder 70 kg weegt). Spank zou mijn eerste keuze zijn, maar ook de gevonden DT-Swiss XM481 is een supervelg! Zoals TenZNL al zegt: 30 mm is perfect voor 2.4!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

OK, spank ken ik niet, is dat dan de spank oozy trail 345? Die is dan ook 30 mm inwendig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bijvoorbeeld. Dat is een goede keuze. Nog lomper binnen het Spank programma kan, maar dat is misschien echt te veel van het goede.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Zelf heb ik nog nooit problemen met Notubes velgen gehad. De MK3 serie is nog platter en breder dan de EX voorgangers.

DT maakt ook mooie velgen. Enige nadeel is dat er washers tussen de velg en de nippel moeten. Ook zijn de te gebruiken nippels niet echt gangbaar: Squorx Pro Head. Buiten het feit dat niet elke fietsenmaker die heeft liggen (mocht je er ooit eentje nodig hebben) is er ook een speciale tool nodig.

Zelf heb ik ook goede ervaringen met Race Face / Easton Arc velgen. Ook lekker breed en (tot op heden) probleemloos bij mij (85-90kg), Ryde (de Edge in jou geval) en WTB asym serie (i29 bijvoorbeeld) vind ik ook goede alternatieven.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Jan the Man schreef:DT maakt ook mooie velgen. Enige nadeel is dat er washers tussen de velg en de nippel moeten. Ook zijn de te gebruiken nippels niet echt gangbaar: Squorx Pro Head. Buiten het feit dat niet elke fietsenmaker die heeft liggen (mocht je er ooit eentje nodig hebben) is er ook een speciale tool nodig.
Ik ben er vrij zeker van dat je (in geval van nood) ook gewone nippels kunt gebruiken (wel met washer), en dat je een squorx nippel ook met een gewone spaaktool kunt aandraaien. Zie plaatje:

Afbeelding
briantevelthuis
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
Contacteer:

De DT Swiss XM481 is een goede velg en ik denk dat 30 mm de perfecte breedte is bij je keuze van band. De DT Swiss velgen kunnen ook met de "gewone" spaaknippels gespaakt worden echter dienen wel de onderleg schijfjes gebruikt te worden.
Wil je echt een sterke velg dan is de EX471 velg een goede keuze echter is deze slechts 25 mm intern.

Wil je echt een topvelg dan is de Spank Oozy Trial 345 een goede keuze. Echt een hele sterke en stijve velg die echter ook iets zwaarder is.

Ik zou ook de Notubes Arch niet voor deze inzet gebruiken, de velg is prima maar wel relatief dun en ik denk dat je tekort schiet voor de inzet zoals je die omschrijft.

Succes ermee ;-)
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Bedankt allemaal,
Ik denk dat ik voor de spank oozy trial345 ga. Die paar gram extra maakt met mijn gewicht niet zo heel veel meer uit en hou liever iets over mbt hufterprpoofheid.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Heb dezelfde velgen ook in bestelling staan. Ik ga ze spaken om hope pro 4 naven. Tip: Ik heb ze besteld bij bike24, daar waren ze (toen) het goedkoopst.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee of ze los leverbaar zijn en wat ze dan kosten, maar ik ben inmiddels redelijk overtuigd van de degelijkheid van mijn Syntace W35 velgen (28.5mm binnenmaat). Laatst even iets verkeerd getimed waardoor ik vol met het achterwiel op de hoek van een stoeprand landde :oops:
Gezien de toch redelijk forse klap waarmee ik neerkwam verwachtte ik op z'n minst een deukje, maar niks... wiel was nog net zo strak (alle spaken gevoeld) en recht als voor die domme actie. Aan de velg was ook niets te zien.

Ik heb de wielen in de versie met 28 spaken en weeg 70kg. Helemaal in de versie met 32 spaken heb ik het idee dat het een set is die redelijk wat kan hebben.
Verder is het wel een saai velgje als je van frivole stickers houdt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Zelf ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe trail mtb - zit een beetje in hetzelfde schuitje als TS qua gewicht en rijstijl.

Ik kijk momenteel naar Hope Tech 35W wielen - maar das een interne breedte van 35mm. Alternatief dat mij is aangeraden door de LBS is de Hope Tech Enduro met 23mm interne breedte. Ik wil ook met een 29-er 2.4" gaan rijden, dus misschien is een van die twee wel interessant voor je?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je naar complete wielen (geen losse velgen) kijkt, dit is de set die ik heb maar dan met 32 spaken:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... D=1;page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Goed gebouwd en afgaande op het imago van Syntace zit het met de kwaliteit van de naven ook wel snor. De lagerspeling is afstelbaar middels een verdraaibare ring die met een inbusje geborgd wordt.
Freewheel is net als bij DT in de duurdere naven een ratchet systeem, dus niet met pallen. Mocht het een rol spelen, je gaat er niet fluisterstil mee door het bos ;-) (net als met Hope's, het geluidsniveau is vergelijkbaar).

Zoals ik al zei maken de wielen echt een degelijke indruk. Voor dit geld ga je geen handgespaakte set vinden met een vergelijkbare kwaliteit (overigens worden de Syntace wielen ook met de hand gebouwd).
Mijn indruk na een seizoen is dat ze in de categorie/het niveau Hope/ZTR Flow vallen (waar ik ook een wielset van heb). Of ze dat op lange termijn ook echt waarmaken kan ik pas over een paar jaar vertellen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef:Als je naar complete wielen (geen losse velgen) kijkt, dit is de set die ik heb maar dan met 32 spaken:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... D=1;page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Die velgen zijn ook los te koop:
https://r2-bike.com/SYNTACE-Rim-29-W35-RIM-622-32-Hole" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit schreef:Freewheel is net als bij DT in de duurdere naven een ratchet systeem, dus niet met pallen. Mocht het een rol spelen, je gaat er niet fluisterstil mee door het bos ;-) (net als met Hope's, het geluidsniveau is vergelijkbaar).
Het vrijloopsysteem lijkt op het ratchet systeem van DT, maar is net wat anders. Wel hetzelfde principe. De naven krijgen heel goede reviews. Eén van de oprichters van Syntace is nu weer begonnen met het merk Newmen, en die naven hebben hetzelfde systeem (alleen lichter) en hebben dezelfde afstelring voor de speling.

Om de naven stiller te krijgen is er een speciale "silencer kit": https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... D=1;page=2" onclick="window.open(this.href);return false; :winkie:

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie