Hulp gevraagd na een wat impulsieve aankoop

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die zwarte ringen moeten er tussenuit! (tussen het frame en de lagers)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Lars TB schreef:Die zwarte ringen moeten er tussenuit! (tussen het frame en de lagers)
Dat had ik aan één kant geprobeerd, maar toen kon ik die lager niet tot aan het frame draaien. Er bleef iets van 2mm ruimte over. Moet ik dat zwarte buisje dan inkorten?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FJP schreef:
Lars TB schreef:Die zwarte ringen moeten er tussenuit! (tussen het frame en de lagers)
Dat had ik aan één kant geprobeerd, maar toen kon ik die lager niet tot aan het frame draaien. Er bleef iets van 2mm ruimte over. Moet ik dat zwarte buisje dan inkorten?
Vreemd... Was het schroefdraad in het frame goed schoon?

Die zwarte huls (buis) hoort genoeg ruimte te hebben om in te schuiven bij zelfs een 68 mm bracket.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Manual gelezen? ;-)

Er zitten drie 2,5mm spacers bij een bottom bracket. Heb je een 68mm BB en geen e-type derailleur (die je onder de lagercup klemt) moet je ze alledrie gebruiken. Totale breedte tussen de lagercups is dan 68 + (3x2,5) = 75,5mm.

Heb je een 73mm BB en geen e-type derrie monteer je slechts een spacer. Totale breedte wordt dan 73 + 2,5 = 75,5mm.

Bij gebruik van een e-type derrie (of een chainguide die onder de lagercup klemt) vervalt er een spacer, omdat die ruimte wordt opgevuld door de derrie/chainguide.

Je snapt 'm al: de totale breedte tussen de lagercups is altijd gelijk.
Dus die huls tussen de cups moet gewoon passen als alles goed zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Dank voor alle tips mbt Bottom bracket. Ik zag dat degene (merkloos) die ik had er a) niet helemaal zonder spacer in ging en b) aan de uiteinden iets breder was. Ik had nog een ander setje liggen en die heb ik geserviced en die paste perfect! Zondag maar eens uitproberen in het bos allemaal.
Laatst gewijzigd door FJP op za 28 oktober 2017, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

japie carbon schreef:Inderdaad, het ziet er wel erg kort uit.

Ik heb dit ook weleens gehad, toen heb ik een aluminium busje laten draaien. Een deel net zo dik als de stuurbuis, en een stuk van 2,5cm dat er precies in gaat. Dit heb ik toen met 2 componenten lijm erin vast gezet.
Loctite is een beter oplossing bv 620, en dan voor de zekerheid er twee kort pennetjes inboren. Aluminium lekker dikwandig houden en een lange bout gebruiken zodat de stermoer onder de deling blijft, zo zit het op drie manieren vast. Zo heb ik het zelf wel eens gedaan.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

bluebiker schreef:
japie carbon schreef:Inderdaad, het ziet er wel erg kort uit.

Ik heb dit ook weleens gehad, toen heb ik een aluminium busje laten draaien. Een deel net zo dik als de stuurbuis, en een stuk van 2,5cm dat er precies in gaat. Dit heb ik toen met 2 componenten lijm erin vast gezet.
Loctite is een beter oplossing bv 620, en dan voor de zekerheid er twee kort pennetjes inboren. Aluminium lekker dikwandig houden en een lange bout gebruiken zodat de stermoer onder de deling blijft, zo zit het op drie manieren vast. Zo heb ik het zelf wel eens gedaan.
Met de plattere afdekring van de nieuwe headset paste de vork perfect.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

MJV schreef:Zadelpendiameter kan lastig te meten zijn, zeker met een analoge schuifmaat. Beste is ws. even passen, want 27.0mm zadelpen kan het natuurlijk ook zijn. Hoewel ik niet weet hoe vaak die diameter gebruikt wordt/werd in de MTB wereld.
niet vaak, de GT LTS uit 1996 had er een dat weet ik zeker
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Vandaag eerste rit gemaakt. Full Suspension vind ik erg prettig en ook de zit is prima. Ik moet nog wel wat fine tunen. De ketting slaat bij kracht steeds over als ik achter op de kleinere tandwielen zit. Dus die moet ingekort worden of de cassette moet vervangen worden.

Update: ketting ingekort, maar toen paste deze niet meer op beide grootste tandwielen, dus weer verlengd. Ik ga me nog verdiepen in kettinglengte bij een Fully, maar tips zijn welkom. Er komt sowieso een nieuwe cassette, want de ketting is ook nieuw en de cassette heeft wat geleden denk ik met te lang doorrijden met niet goed functionerende ketting op de hardtail.

Vervelender is de speling op de headset. Deze krijg ik niet weg hoe hard ik de top cap ook aandraai. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Speling is opgelost mbv een ander topic. Top cap had te weinig ruimte en kwam tegen stuurpen aan. 5mm spacer toegevoegd en nu is het weer goed.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Nog even een paar vragen uit nieuwsgierigheid waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden.

Het frame heeft de Fox Float RP3.
1. Weet iemand de travel van deze shock? Ik gok zelf op 150mm maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden.
2. Als ik deze ooit nog zou willen vervangen waar moet ik dan op letten? Ik heb gelezen over 'eye-to-eye' inbouwlengte. Maar hoe meet je die? Met of zonder lucht in de shock?
3. Het frame (Element team SC 2005) is 18 inch. Iemand enig idee wat de inbouwlengte van dit frame is?
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

1. Travel is frame relevant, niet shock. Bij de shock gaat het om de eye-to-eye afstand en de stroke, dit is hoeveel de demper ingedrukt kan worden.
Als voorbeeld, sommige frames met 100mm veerweg gebruiken een 190x51 demper, maar er zijn ook frames met 140mm veerweg die dezelfde 190x51 demper gebruiken. Ligt puur aan het veersysteem van het frame.
De travel van jouw frame kan ik zo even niet goed vinden, er word door sommige gesproken van 3.5", dat zou ~90mm betekenen. Opzich wel realistisch gezien de bike gespecced word met een 80mm vork.
2. Eye-to-eye is de afstand tussen de demperogen, deze meet je met lucht erin, nu hij in je frame zit.
Je kan ook de stroke opmeten.
Afbeelding
3. Inbouwlengte is de eye-to-eye afstand van je demper, dus deze even opmeten ;)
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Bedankt. Nuttige info!
KevinBel schreef: Als voorbeeld, sommige frames met 100mm veerweg gebruiken een 190x51 demper, maar er zijn ook frames met 140mm veerweg die dezelfde 190x51 demper gebruiken. Ligt puur aan het veersysteem van het frame.
Is de 190 de eye-to-eye en de 51 de stroke?
KevinBel schreef: De travel van jouw frame kan ik zo even niet goed vinden, er word door sommige gesproken van 3.5", dat zou ~90mm betekenen. Opzich wel realistisch gezien de bike gespecced word met een 80mm vork.
2
Interessant. Is 90mm veel of weinig voor ritjes in NL en mogelijk ook Duitsland? Doel van dit frame is om te bepalen of ik een Fully wat vind, zodat ik mijn spaardoel kan instellen op de juiste volgende nieuwe bike. Ik verwacht qua budget nog wel dat ik nog even op dit frame aan het rijden ben :wink:

Ik heb trouwens de Epicon vork van mijn hardtail overgezet en op 120mm staan. Is dat problematisch en/of is het wijs deze op 100 of 80 te zetten?
KevinBel schreef: Inbouwlengte is de eye-to-eye afstand van je demper, dus deze even opmeten
Ik meet het morgen even op en voeg de resultaten hier toe. Is die X-fusion uit de foto van jezelf? Zou een dergelijke shock een grote verbetering zijn t.o.v. de RP3 (mits compatibel)?

Al met al ook erg leerzaam deze aankoop :-D.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

FJP schreef:Is de 190 de eye-to-eye en de 51 de stroke?
Yes correct.
Zo zijn dit een aantal voorbeelden nog van Legacy sizing inbouwlengtes (en tegenwoordig hebben ze ook weer de nieuwe Metric en Trunnion sizing bedacht maar die zal ik hier niet neerzetten, niet relevant voor jou namelijk)
152x31mm, 165x38mm, 184x44mm, 190x51mm, 200x51mm, 200x57mm, 216x63mm, 222x70mm, 240x76mm, 267x89mm
FJP schreef:Interessant. Is 90mm veel of weinig voor ritjes in NL en mogelijk ook Duitsland? Doel van dit frame is om te bepalen of ik een Fully wat vind, zodat ik mijn spaardoel kan instellen op de juiste volgende nieuwe bike. Ik verwacht qua budget nog wel dat ik nog even op dit frame aan het rijden ben :wink:
90mm is tegenwoordig niet heel veel meer opzich. Maar het is dan ook een XC fully, voor de ritjes in NL zeker geschikt, voor in DE ook wel, ligt er net aan wat je ermee gaat doen. Hoe ruiger het word hoe minder fijn je de geometrie van dit frame gaat vinden (steile balhoofdhoek bijvoorbeeld).
FJP schreef:Ik heb trouwens de Epicon vork van mijn hardtail overgezet en op 120mm staan. Is dat problematisch en/of is het wijs deze op 100 of 80 te zetten?
Geen idee precies maar bij de 2000 Element kom ik dit tegen. (en volgens mij zijn ze redelijk identiek 2000 t/m 2005).
Dus ik zou er mee oppassen.

"NOTE: I talked to the factory and DO NOT USE A 100MM fork with this frame. they have gotten elements back with broken welds and ovalized headtubes from use with a longer travel fork (changes the headtube geometry to a more slackened position, increasing the strain on the headtube and welds)."
Bron: http://www.mtbr.com/cat/bikes/bike-full ... 95crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
FJP schreef:Ik meet het morgen even op en voeg de resultaten hier toe. Is die X-fusion uit de foto van jezelf? Zou een dergelijke shock een grote verbetering zijn t.o.v. de RP3 (mits compatibel)?
Nee is niet van mezelf, is een foto van google. En of een andere shock (met dezelfde inbouwlengte en stroke) een verbetering zou zijn durf ik niet te zeggen, ligt er helemaal aan wat voor tuning de demper heeft qua compressie en rebound.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KevinBel schreef: "NOTE: I talked to the factory and DO NOT USE A 100MM fork with this frame. they have gotten elements back with broken welds and ovalized headtubes from use with a longer travel fork (changes the headtube geometry to a more slackened position, increasing the strain on the headtube and welds)."
Bron: http://www.mtbr.com/cat/bikes/bike-full ... 95crx.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
In dat geval zou ik het frame sowieso nooit meer gebruiken! Wat als je de vork iets te hard op pompt en deze dus maximaal uit staat met 80 mm? Dat komt op hetzelfde neer als 100 mm met 20% sag! En mag je dan niet remmen op afdalingen van 6% en pas remmen als het steiler naar beneden gaat? En als je een FOX 34 op 80 mm zet met een Saint rem met een 180 mm schijf: hoe hard mag je daar mee remmen? Of mag je in dat geval niet zwaarder zijn dan 83,7 kg?


Dus tenzij topic starter zelf 120 kg is en van plan is erg ruig te doen, zie ik het probleem niet om een 120 mm vork te monteren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een iets te lange vork de schuld geven van zo’n breuk is wel een zwaktebod van de fabrikant.
Net wat Lars al schreef.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie