Waterdichte schoenen bestaan niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

No Biker schreef:100 % waterdichte schoenen bestaan niet. Maar hoe vaak sta je tot aan je knieën in een plas water?
Sinds 2012 een paar Celsius GTX voor de koude of natte perioden. De neopreen afdichting aan de bovenzijde houdt best veel (niet alles) water tegen. Echt natte voeten heb ik in deze schoenen nooit gehad. Voor een redelijke lage prijs (veel lager dan in Nederland in de aanbieding) destijds via eBay in Duitsland gevonden. Soms moet je tegen een buitenkansje aanlopen. In de zomer zijn ze goedkoper :winkie:

Northwave heeft de schoenen tegenwoordig een andere benaming gegeven. https://northwave.com/en/products/fallwinter/shoes/xc" onclick="window.open(this.href);return false;, https://northwave.com/en/products/all-m ... nter/shoes" onclick="window.open(this.href);return false; en https://northwave.com/en/products/fallwinter/shoes/road" onclick="window.open(this.href);return false;

Droge voeten zijn waarschijnlijk wel te voorkomen met merino wollen sokken.
https://www.sealskinz.com/socks/+waterp ... -repellent" onclick="window.open(this.href);return false;
De prijs staat me een beetje tegen, en ik weet niet hoe de staat van de sokken is (of zal zijn) na een paar x te zijn gedragen en gewassen. Dan maar sokken van de HEMA.
Sealskin sokken, de wachterdichte variant houden zich prima is mij ervaring.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Jurriaan schreef:
No Biker schreef: Sealskin sokken, de wachterdichte variant houden zich prima is mij ervaring.

Waterdichte sokken.... betekend dat niet dat deze eigenlijk gewoon niks absorberen?
En je er dus eigenlijk ook zweetvoeten in krijgt?
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

No Biker schreef:100 % waterdichte schoenen bestaan niet. Maar hoe vaak sta je tot aan je knieën in een plas water?
.
Kortgeleden nog, op het strand, effe lekker 'gedompeld' met mijn rechter voet.....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

dropje73 schreef:Waterdichte sokken.... betekend dat niet dat deze eigenlijk gewoon niks absorberen?
En je er dus eigenlijk ook zweetvoeten in krijgt?
Gek genoeg gebeurd dat niet. Althans bij de matige inspanningen waarbij ik ze gebruikt heb.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Gisteren ook weer lekkere natte poten in de Nortwave Artic's gehad. Bij het uitdoen kon ik het water er gewoon uitgieten, pfffff.
De binnenzijde van neopreen bovenzijde was net een spons. Ik ben er nog niet achter welke plekken het water naar binnen "stroomt" maar dit waren geen paar druppels.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mijn oude winterschoenen van Rose.nl hielden het altijd goed uit in de regen. Die hadden dan ook flappen met klittenband die je om je enkels kon sluiten.
De oude waren helaas op, dus de nieuwe winterschoenen van Rose gekocht. Die hebben geen flappen meer, die kunnen we inderdaad direct afschrijven wat betreft waterdicht. Vorige week 100km met regen gereden en ongeveer een centimeter water in de schoenen. Halverwege de week waren de schoenen pas droog.

Inmiddels een paar gaiters (Gamaschen) van Gribgrab gekocht. Het materiaal (neopreen) doet nog het meest aan mijn wetsuit (zwempak voor triatleten) denken.

Zaterdag was de regen al gevallen toen ik ging fietsen. 65 km door de drek gebaggerd. Met de Gribgrab dingen ging dat in elk geval goed, maar 100km in de regen op de weg mag je niet vergelijken met 65km in de modder in het veld.

Tussenstand:
- Rose RWS03 MTB Winterschoenen: afgekeurd
- Gribgrab Gaiters: nog geen mening

Afbeelding

Afbeelding

Zie ook:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=134885
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
linksmetfietsen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 juni 2017, 20:57
Mijn mountainbike: zwart wit

vincent75 schreef:Gisteren ook weer lekkere natte poten in de Nortwave Artic's gehad. Bij het uitdoen kon ik het water er gewoon uitgieten, pfffff.
De binnenzijde van neopreen bovenzijde was net een spons. Ik ben er nog niet achter welke plekken het water naar binnen "stroomt" maar dit waren geen paar druppels.

dat meen je!!ik dacht dat dit de ultieme schoen was....
de plek waar het water binnenkomt kan alleen aan de bovenkant toch?
misschien in combinatie met de gribgrab gaiter
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Bij de Arctic's komt het water alleen bij de bovenkant naar binnen.
Volgens mij is dit zo ongeveer ook wat @bert.l aangeeft. Ik weet niet welk modeljaar je Arctic's hebben, maar ik heb zelf de Celsius (2010) met 2 klittenbandflappen over de enkels. Nog nooit last gehad van zoveel water in deze schoenen dat ik het er uit kon gieten. De nieuwe modellen die ik 2 maanden geleden in de winkel zag staan, zagen er heel anders uit. Heten tegenwoordig ook Raptor. Houd ik de oude toch maar, was van plan om ook Raptors te gaan kopen.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Hier de raptors. Nergens geen last
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

No Biker schreef:Bij de Arctic's komt het water alleen bij de bovenkant naar binnen.
Volgens mij is dit zo ongeveer ook wat @bert.l aangeeft. Ik weet niet welk modeljaar je Arctic's hebben, maar ik heb zelf de Celsius (2010) met 2 klittenbandflappen over de enkels. Nog nooit last gehad van zoveel water in deze schoenen dat ik het er uit kon gieten. De nieuwe modellen die ik 2 maanden geleden in de winkel zag staan, zagen er heel anders uit. Heten tegenwoordig ook Raptor. Houd ik de oude toch maar, was van plan om ook Raptors te gaan kopen.
Stroomt tussen de flappen door naar binnen. Als ik een regenbroek draag en de Arctic's dan komt mijn regenbroek precies tot aan de bovenste flap, lekt het zo door naar binnen toe. (met bovensteflap bedoel ik dus de afsluiting van het 'veter' gedeelte en niet de 'halsafsluiter')
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

No Biker schreef: vr 20 oktober 2017, 22:43 100 % waterdichte schoenen bestaan niet. Maar hoe vaak sta je tot aan je knieën in een plas water?
Sinds 2012 een paar Celsius GTX voor de koude of natte perioden. De neopreen afdichting aan de bovenzijde houdt best veel (niet alles) water tegen. Echt natte voeten heb ik in deze schoenen nooit gehad. Voor een redelijke lage prijs (veel lager dan in Nederland in de aanbieding) destijds via eBay in Duitsland gevonden. Soms moet je tegen een buitenkansje aanlopen. In de zomer zijn ze goedkoper :winkie:
Zojuist Arctic GTX gekocht. Aangegeven dat deze kou tot min 10 graden weerstaan. Helaas had ik bij 2 graden celsius al koude voeten na 2 uurtjes biken. Ik had de schoenen gepast met mijn wintersokken en had dus voldoende ruimte bij mijn tenen.
Laatst gewijzigd door Willy78 op di 18 december 2018, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Willy78 schreef: di 18 december 2018, 13:40Zojuist Arctic GTX gekocht. Aangegeven dat deze kou tot min 10 graden weerstaan. Helaas had ik bij 2 graden celsius al koude voeten naar 2 uurtjes biken. Ik had de schoenen geprobeerd met de wintersokken en had dus voldoende ruimte bij mijn tenen.
Dat is ook wel een beetje een vreemde claim van Arctic. De een is nu eenmaal koude gevoeliger dan de ander. (Ik zou ze terugbrengen naar de winkel: ze voldoen niet, hier heeft u ze terug, doei)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik doe met nat en koud weer Hanwag Alaska GTX schoenen op de mtb aan. Zijn categorie B/C wandelschoenen met Goretex. Lekker warm en 100% waterdicht. Getest door ze aan te doen en ze een uur in een bak water te zetten. Niks zo vervelend als natte sokken.
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op wo 19 december 2018, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij heeft het ook best een afhankelijkheid met de druk van je voet op je pedaal, en hoe dat bloedtoevoer beïnvloedt. Met mijn FiveTens heb ik doorgaans minder snel koude voeten dan mijn Shimano winterschoenen - die ook al lang niet meer waterdicht zijn. Denk ook dat de GoreTex het begeven heeft ofzo. Wat voor mij nu het beste werkt, zijn twee dunne sokken over elkaar in die winterschoenen.

Of tusendoor een stukje lopen - bloedtoevoer.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Shimano winterschoenen waren NIET warm, alleen waterdicht.
Nu Northwave Celcius 2 GTX, en die zijn waterdicht én warm. Bijna jammer dat ik ze hier eigenlijk niet nodig heb :)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie