27-09-2015 Bikeboutique singletrack event 2015 te Beek

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Tja, misschien wel...

Iedereen kent in zijn of haar eigen omgeving wel een aantal paden die niet tot een vaste route behoren, erg uitdagend zijn, maar waar je eigenlijk niet mag fietsen. Als er per week 10 fietsers gebruik maken van die paden is dat geen enkel probleem en wordt het gebruik gedoogd. De natuur loopt dan immers nauwelijks schade op en er zal minimaal sprake zijn van overlast.

Als dan een organisatie besluit diezelfde paden in hun toertocht op te nemen en daarmee deze paden "openbaar" maakt. Door er dan op 1 dag 400 man overheen te laten rijden, die vervolgens een GPS-route hebben die gedeeld gaat worden. Waardoor ook de rest van het jaar er met grotere regelmaat over deze paden gereden wordt. Dan heb je wel een probleem.
Dan heeft in mijn ogen de organisatie van de toertocht een verantwoordelijkheid om een gedegen keuze te maken welke paden je wel en niet opneemt in je tocht. Immers moet je er tegenwoordig van uit gaan dat na een tocht paden openbaar zijn en per GPS gedeeld worden. Hiervoor kun je niet je kop in het zand steken, als dit dan gevolgen heeft voor de vergunning van je toertocht had je dit van te voren moeten bedenken.
Het heeft een reden dat de meeste toertochten voor een groot gedeelte gebruik maken van vaste routes en openbare paden.

Wat er nu gebeurt is dat een organisatie in zekere zin het eigendom van deze paden claimt, immers alleen na betaling aan hun mag je 1 maal per jaar gebruik ervan maken. Dat is in mijn ogen een verkeerde ontwikkeling.
Het zou de organisatie sieren als er vanuit de toertocht wat zou terugkomen aan nieuwe paden of verbetering (onderhoud) van bestaande paden.
Nu komen 1 maal per jaar 400 man op bezoek, meneer bikeboutique maakt een dag mooi reclame voor zijn winkel, en de lokale rijders blijven achter met een gebiedsverbod en delen van de vaste route die helemaal kapot gereden zijn... Bedankt!

Maar deze discussie is in het, inmiddels niet meer bestaande, MTB-046 platform al vaker met de organisatie gevoerd. Ik weet dat het weinig zin heeft om dit hier voort te zetten.

Het schoot mij vooral even in het verkeerde keelgat dat "wij" maar even rekening moesten houden met "hun" vergunning.

Ik blijf gewoon mijn paden rijden, als ik af en toe een BOA tegenkom maak ik een praatje, tot nu toe heb ik nog nooit een boete gekregen. Maar als er een boete komt, ik ben sowieso al lid van natuurmonumenten, dan zie ik dat maar als een extra contributie...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ben jij vergeten dat de 'Singletrack' groep ook het onderhoud pleegt aan de route? Dat is de organisatie, niet Bikeboutique...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dus eigenlijk ben je boos omdat je gevraagd wordt niet te fietsen, waar je al niet mocht fietsen om mee te beginnen?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
sjoester
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 18 september 2016, 21:18

MacReal schreef:Dus eigenlijk ben je boos omdat je gevraagd wordt niet te fietsen, waar je al niet mocht fietsen om mee te beginnen?
Ik denk dt hij juist boos is dat wij hem niet vragen, niet meer de paadjes te rijden, wij hebben dit verzoek nl gericht aan de deelnemers van de Trailtoer :D
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wie weet heeft hij de trail tour ook gereden ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef:Dus eigenlijk ben je boos omdat je gevraagd wordt niet te fietsen, waar je al niet mocht fietsen om mee te beginnen?
Probleem als niemand er fietst is dat er in no-time ook geen paadje meer is.

Lijkt mij bijna in het belang van de organisatie dat de locals er toch wel blijven fietsen!


Maar als de 'massa' die er niet is geweest of een groot deel van de deelnemers die de route nogmaals willen rijden en dus massaal een gps-file downloaden en dan in de sowieso drukkere weekenden gaan rijden, dan voorzie ik inderdaad problemen. Het verzoek van de organisatie vind ik dan ook op zijn minst schappelijk.

Daarnaast kun je een discussie opstarten of locals die al jaren illegaal over de paden crossen het 'recht' hebben dit blijven te doen. Het mocht al niet. En op een gegeven moment kan dit tot problemen leiden. Waarbij het eerste illegale ritje van een local 20 jaar geleden de inleiding is van die problemen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik vindt het overigens wel apart, dat juist degene die aan de trailtour mee doen, het verzoek van de organisatie om de route niet op internet te zetten in de wind slaan.

In mijn ogen heeft Gerrie zeker een punt.
Ik vindt ook dat je als deelnemer erg blij mag zijn dat dit mag en kan, en je daarom dus ook zeker aan de regels dient te houden.

Als ik lokaal was zou ik er trouwens evengoed gewoon rijden.
Dan wel op een handig tijdstip.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lars TB schreef:Daarnaast kun je een discussie opstarten of locals die al jaren illegaal over de paden crossen het 'recht' hebben dit blijven te doen. Het mocht al niet. En op een gegeven moment kan dit tot problemen leiden. Waarbij het eerste illegale ritje van een local 20 jaar geleden de inleiding is van die problemen!!
Vroeger was alles beter, dat weet jij toch ook Lars :tong

Zullen we nu weer on topic gaan, en beginnen met fantaseren hoe mooi de rit van 2018 gaat worden :bier:
Plaats reactie