Eerste ritje gereden als hekkesluiter ;-)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Er is hier in de buurt ook een mtb club en daar rijden ze op zaterdadag ochtend ook met de jeugd rond. Een paar begeleiders en dan clubjes van 6 a 7 fietsertjes van een jaar of 7, 8. Mooie lange singletrack. Die zou ik in theorie voorbij kunnen maar daar blijf ik dan lekker achter fietsen. Er zijn wat punten waarbij je er voorbij kan en de begeleiders geven dan aan de jongens en meisjes aan dat ze even langs de kant wachten. Werkt prima.

In het begin dook ik ook wel eens in de struiken om aan de kant te gaan als ik door had dat er 1 achter mij zat om maar niet in de weg te rijden. Ook als ze niet geroepen of gebeld hadden dat ze er achter zaten. Maar als er dan geen boe of bah afkan of iets van dien aard, dan ga ik wel aan de kant waar het mij uitkomt.

Eventuele wandelaars die zich op de mtb tracks begeven, nabij de vele wandelpaden, die gewoon netjes aan de kant gaan groet ik ook netjes. Je maakt toch samen gebruik van het bos.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Meegs schreef:En anders roep je je mede Autobots te hulp om ze aan de kant te knallen. Optimus, Ironhide en Bumblebee zullen je graag een handje helpen.

"Autobots transform and roll out"
:lol: :lol:

Die andere willen allemaal niet mee.....Zijn bang voor zand tussen hun scharnieren en gewrichten. De gevolgen staan bekend als autobot reuma en is beroepsziekte no 1, onder autobots dan he....

:-D :tong
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Wiel-Maat schreef:
Side swipe schreef: Ik rijd nu ook gewoon nog op sportschoenen met "normale" mountainbike pedalen. De SPD's had ik er even afgehaald (2de hands fiets gekocht). Ik heb inmiddels wel MTB schoenen besteld en SH56 schoenplaatjes zodat ik daar mee kan oefenen. Dat zal ook wel een paar procent schelen?
Daar lopen de meningen nogal over uiteen en hierover kan je met de zoekfunctie nog wel een topicje of wat opzoeken. Ik zeg dat het marginaal is. Dus met flat pedals kan je in principe net zo snel zijn, ook dat is weer een kwestie van techniek.

En voor wat je snelheid betreft, dat komt idd vanzelf zoals hier al meer geschreven is.

Ik ben zelf in het kamp van Meegs en laat toertochten om de door hem genoemde reden in principe nu ook links liggen. Een (niet al te groot opgezette) let's ride vind ik nog wel leuk, maar dat heeft ook een andere insteek en is in principe niet competitief.

Succes & veel plezier met verder biken! :-q

Ik heb ook mijn twijfels hoor over het vastzitten. Ik heb diverse topics gelezen erover en mijn conclusie is dat ik het toch zelf moet ervaren wat voor mij werkt.
Nu schiet ik soms nog wel eens van mijn pedaal af (zal ook wel zijn door het cheapo pedaal icm met een 13ineendozijn nike sportschoen). Mijn eerste idee was ook echte flatpedals te kopen met geschikte schoenen (zoals five ten of shimano AM7).

Tot nu toe zie ik wel veel meer SPD in het veld en ik heb al SPD pedalen liggen (die eenvoudigste, M520?) .
Dus om te te proberen heb ik nu SPD schoenen gekocht die ook nog goed werken op normale pedalen mocht het niet bevallen
(Northwave escape evo) En dan van die quick release plaatjes (SH56) erbij gekocht om te experimenteren.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Side swipe schreef:
Ik heb ook mijn twijfels hoor over het vastzitten. Ik heb diverse topics gelezen erover en mijn conclusie is dat ik het toch zelf moet ervaren wat voor mij werkt.
Nu schiet ik soms nog wel eens van mijn pedaal af (zal ook wel zijn door het cheapo pedaal icm met een 13ineendozijn nike sportschoen). Mijn eerste idee was ook echte flatpedals te kopen met geschikte schoenen (zoals five ten of shimano AM7).

Tot nu toe zie ik wel veel meer SPD in het veld en ik heb al SPD pedalen liggen (die eenvoudigste, M520?) .
Dus om te te proberen heb ik nu SPD schoenen gekocht die ook nog goed werken op normale pedalen mocht het niet bevallen
(Northwave escape evo) En dan van die quick release plaatjes (SH56) erbij gekocht om te experimenteren.
Ja dat werkt toch het beste, gewoon gaan proberen en dan merk je vanzelf wat je fijn vindt. En het is dus niet nodig om je alle pro's en cons van beide systemen voor te leggen omdat je zelf al wat topics erover gelezen hebt. :wink:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Kleine toevoeging van mijn kant als klikpedaal en flatpedalrijder. :-)
In Nederland rij ik meestal met klikpedalen. Maar...ik merk wel dat ik dan met iets meer reserve rij dan wanneer ik met flatpedals rij.
Ook ben ik al een paar keer omgevallen, omdat een voorganger ineens vol op de rem ging of omdat ik een boom moest ontwijken en dus meer bezig was met remmen e.d. dan met uitklikken.
Uitklikken gaat na enige tijd een automatisme worden, maar je hebt altijd iets meer vertraging dan met flatpedals en die vertraging kan soms net iets te lang worden. :-)
Wanneer ik wat meer technische stukken in het buitenland rij, dan pak ik standaard de flatpedals.
Ik durf dan technische stukken wel te rijden die ik met klikpedalen zou mijden.
Verschil in snelheid heb ik nog nooit gemerkt.
Als beginner zou ik persoonlijk met flatpedals gaan rijden en later eventueel overstappen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Nuttige aanvulling. En daarop dan weer aanvullend... ;)

Als beginner is het op zich ook 'beter' voor je techniek om met flats te starten; bv bunny hops maken en drops pakken leer je met flats beter omdat je je lichaam meer laat meewerken met je voeten (dmv de 'pump' techniek) ipv alleen je pedalen omhoog te trekken met de spd's omdat je er aan vastgeklikt zit... da's wel makkelijk maar eigenlijk een soort van cheaten waardoor je de beweging niet echt goed uitvoert. Dit kan bij meer technische stukken later tegen je gaan werken.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En daarop aanvullend... ;-)
Wanneer je dingen als bunny hops, drops e.d. gaat oefenen dit dan sowieso niet met klikpedalen gaan doen. :-)
De kans dat je daarna enkele weken niet meer kan/mag fietsen is dan vrij groot. ;-)
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Maar hoe groot is nu het verschil in het leren van techniek en het rijden zelf tussen de echte flatpedal of de gewone MTB pedalen

- Flatpedal: bedoel ik dus die grotere platte pedalen met een paar scherpe punten/boutjes
- MTB pedaal: standaard formaat met rondom een gekartelde rand.

Bestaan er ook pedalen die een mix van die twee hebben? Dus standaard MTB pedaal in het formaat van een flatpedal? Voor die flatpedals heb je weer echte aparte schoenen nodig met gladde zool (ipv zool met structuur)
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

awinkel schreef:En daarop aanvullend... ;-)
Wanneer je dingen als bunny hops, drops e.d. gaat oefenen dit dan sowieso niet met klikpedalen gaan doen. :-)
De kans dat je daarna enkele weken niet meer kan/mag fietsen is dan vrij groot. ;-)
Wat dan? Loop je dan een knieblessure op.

Ik kan wel met fietsen beide wielen tegelijk van de grond af "springen" , en dan een paar cm maar hoor. Is dat een bunny hop?

Met de MTB is het makkelijker (lichter en ik kan de vering mee laten helpen) maar met mijn trekking hybride fiets zonder vering lukt het ook.
Laatst gewijzigd door Side swipe op do 26 oktober 2017, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Wiel-Maat schreef:Nuttige aanvulling. En daarop dan weer aanvullend... ;)

Als beginner is het op zich ook 'beter' voor je techniek om met flats te starten; bv bunny hops maken en drops pakken leer je met flats beter omdat je je lichaam meer laat meewerken met je voeten (dmv de 'pump' techniek) ipv alleen je pedalen omhoog te trekken met de spd's omdat je er aan vastgeklikt zit... da's wel makkelijk maar eigenlijk een soort van cheaten waardoor je de beweging niet echt goed uitvoert. Dit kan bij meer technische stukken later tegen je gaan werken.

Wel interessant om nu al te weten voordat ik straks iets verkeert aanleer. Waar zit dit m dan in met technische stukken? Heeft dan met evenwicht te maken omdat je op flat wel wat je voet kan positioneren en SPD niet?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Side swipe schreef:
awinkel schreef:En daarop aanvullend... ;-)
Wanneer je dingen als bunny hops, drops e.d. gaat oefenen dit dan sowieso niet met klikpedalen gaan doen. :-)
De kans dat je daarna enkele weken niet meer kan/mag fietsen is dan vrij groot. ;-)
Wat dan? Loop je dan een knieblessure.

Ik kan wel met fietsen beide wielen tegelijk van de grond af "springen" , en dan een paar cm maar hoor. Is dat een bunny hop?

Met de MTB is het makkelijker (lichter en ik kan de vering mee laten helpen) maar met mijn trekking hybride fiets zonder vering lukt het ook.
Je hebt zelf de vraag beantwoord. Maar dit is een voorbeeld en hypothetisch natuurlijk...het feit blijft dat je de techniek beter leert uit te voeren met flats.

Wat jij beschrijft komt in de buurt maar is dan nét geen bunny hop. Kijk hier maar eens. Afkomstig van GMBN; dat is sowieso een super goeie bron om mtb technieken te checken. En ze brengen het nog met humor ook. ;)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Side swipe schreef:
awinkel schreef:En daarop aanvullend... ;-)
Wanneer je dingen als bunny hops, drops e.d. gaat oefenen dit dan sowieso niet met klikpedalen gaan doen. :-)
De kans dat je daarna enkele weken niet meer kan/mag fietsen is dan vrij groot. ;-)
Wat dan? Loop je dan een knieblessure.

Ik kan wel met fietsen beide wielen tegelijk van de grond af "springen" , en dan een paar cm maar hoor. Is dat een bunny hop?

Met de MTB is het makkelijker (lichter en ik kan de vering mee laten helpen) maar met mijn trekking hybride fiets zonder vering lukt het ook.
Behalve een knieblessure wellicht ook nog een gebroken sleutelbeen, gebroken arm, gebroken ribben e.d. :-D
Wat ik bedoel is dat als je diverse dingen gaat leren het handig om snel met je voeten bij de grond te kunnen.
Stel dat je de manual gaat oefenen en de fiets schiet onder je vandaan, dan kan je hard vallen als je vast zit aan de fiets, terwijl als je los zit van de fiets je makkelijker kan corrigeren of van de fiets af kunt springen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Flatpadel is grof gezegd een pedaal waar je niet aan vast zit. Wat jij een mtb pedaal noemt is er eentje waar je wel aan vast zit (SPD)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

japie carbon schreef:Flatpadel is grof gezegd een pedaal waar je niet aan vast zit. Wat jij een mtb pedaal noemt is er eentje waar je wel aan vast zit (SPD)

Toch niet helemaal Japie.

Side swipe schreef: - MTB pedaal: standaard formaat met rondom een gekartelde rand.
Wat jij een MTB pedaal noemt is een pedaal die je ergens gratis bij krijgt. Vlees nog vis.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Daarom zei ik ook grof gezegd, ik wilde het niet moeilijker maken dan dat het is.
Plaats reactie