magura clara lek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

Hallo allemaal,

Ik heb een tijd geleden magura clara remmenset gekocht via marktplaats als vervanging voor mijn giant MPH remmen. De fietsenmaker zei toen dat hij lek was. Ik dacht dat het bij de klauw was.

Kan iemand mij vertellen waar dat lek dan hoogstwaarschijnlijk zit en is dat goedkoop te verhelpen?

mvg,

Nick
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Magura had (en heeft blijkbaar nog steeds) weleens last van lekkage bij de remhendels. Voorzover ik weet is de remedie dan een nieuwe hendel en hopen dat die er geen last van heeft...
De Clara is ook al een ouder type van Magura, al heel wat jaartjes uit produktie. Het loont niet echt om daar nog geld in te steken denk ik.

Ik ken je budget niet, maar ik denk dat je het beste af bent met een paar betaalbare Shimano's.
Hier bijvoorbeeld voor iets meer dan 5 tientjes:
https://www.bike-discount.de/de/shop/sc ... 24&o=preis" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is wel zonder schijven en adapters, maar vaak kun je die laten zitten. Al bestaat de kans dat jij nog met IS-bevestigingsnokken op je vork/frame zit, terwijl alle huidige remmen met Postmount nokken werken. Dat betekent dan sowieso nieuwe adapters.

Die Shimano set is een instapmodel, maar -eventueel met grotere schijven- je hebt toch voldoende remkracht.
Verdubbel je het budget kun je een set Deore 6000 remmen kopen en dat is gewoon een remset op hoog niveau. Doen vrijwel niet onder voor de duurdere modellen van Shimano (t/m XTR aan toe).

Zit zo'n overstap er niet in is de beste optie denk ik tweedehands kijken naar of een andere Magura hendel (maar dat moet dan echt spotgoedkoop zijn) of naar een goede gebruikte remset. Waarbij Shimano in het betaalbare segment -toch zeker qua duurzaamheid- een beter imago heeft dan Magura of Avid.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

hartstikke bedankt voor de tip! Ik meende dat een nieuwe set een stuk duurder was, maar 50 euro is te overzien. Ik ben in het bezit van een Giant XTC met IS bevestiging. Weet je zo of de IS -> postmount adapter altijd passen of moet ik nog ergens op letten?

Nick
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

volgens mij moet je alleen op je schijf diameter letten, meet ze ook beide op, voor en achter kan verschillend zijn, bijvoorbeeld voor 180mm en achter 160mm)
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

probleem van de giant MPH remmen is dat in de loop der tijd water wordt aangetrokken door de mineraal olie. Dat hebben de remmen van bike discount niet denk ik ofwel?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je van een IS vork naar een PM klauw gaat moet je sowieso een grotere schijf dan 160mm monteren.

Meet je schijven even op voor de zekerheid, tegenwoordig zijn 160/180/203mm standaardmaten, maar vroeger waren er ook wel wat afwijkende diameters (Avid heeft bv lang 183mm aangehouden).

De adapters van Shimano zijn meestal goed betaalbaar en die passen natuurlijk ook altijd bij hun remmen.
Je zou er dan voor een nodig hebben van IS -> PM voor een 180 schijf (en een schijf als je nu nog 160mm hebt). Achter een adapter van IS -> PM voor een 160 schijf (geen adapter voor een voorrem nemen, die zijn anders!)

De schijven van Shimano zijn ook prima, de goedkoopste types zijn alleen voor organic blokjes geschikt. Zou je met metal blokjes willen rijden moet je dus een type hoger nemen, anders is dat echt niet nodig.

Over het aantrekken van water: minerale olie is niet hygroscopisch, dwz trekt geen water aan. DOT remvloeistoffen doen dat wel. Met beide types vloeistof zijn goede remmen te maken, Shimano gebruikt net als Magura en MPH minerale olie in hun remmen (daar mag dus ook geen DOT in, de seals zullen kapot gaan).

Als er in een mineraal systeem toch water komt zal dat naar onderen zakken en zich daar verzamelen. Niet optimaal, want het kookpunt van water ligt lager dan dat van de remolie. Dan zou je dus moeten verversen. In de praktijk is het zelden nodig, ik denk dat een DOT-rem eerder aan de beurt is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

Dus als ik het goed begrijp moet ik beide remschijven opmeten. De achterste mag gewoon 160 mm zijn, dan moet ik daarvoor een adapter kopen voor IS naar PM. Is de voorste 160, dan moet ik een 180 schijf kopen en een adapter. Klopt dat?

De remmen worden op druk geleverd neem ik aan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt met die adapters/schijven.

De remmen worden gebruiksklaar geleverd, maar in de praktijk zijn de leidingen vrijwel altijd iets te lang. Daar kun je gewoon mee rijden, maar het ziet er niet uit dus het komt toch op inkorten neer.

Als je erg netjes werkt kan dat zonder ontluchten, al ontlucht ik voor de zekerheid altijd wel even.
Voor het inkorten heb je een nieuwe insert & olive nodig, soms worden die al meegeleverd bij nieuwe remmen, soms niet. Shimano heeft twee verschillende inserts, ivm twee verschillende binnendiameters van remleiding...
Ontluchten gaat met een spuitje met slang en een opvangtrechtertje boven op de hendel.

Als je dat allemaal moet aanschaffen wordt het opgeteld toch al snel weer wat duurder natuurlijk (al zijn de Shimano remspullen vaak minder duur dan bij veel concurrenten). Het werk an sich is niet moeilijk, genoeg filmpjes op youtube en met een beetje netjes werken kom je een heel end.

Grofweg even schatten:
- remmen 55,-
- adapters en een schijf 25,-
- ontluchtingskitje met olie 25,-
- verzendkosten en inserts/olives 15,-
Is toch rond de 120,- totaal. Of dat (te) veel is voor jou kan ik niet beoordelen, maar voor dat geld komen er ook regelmatig leuke gebruikte remmen voorbij op het forum dus dat kan ook een optie zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MPH werkt ook met DOT, niet met minerale olie!
Maar de MPHs liggen toch al in de vuilnisbak (?).
Clara is ook oude meuk, dus vd regen in de drup.
Shimano Deore, SLX of XT is een goede betaalbare keuze.
De adapters moetentussen je frame/vork en je rem passen.
En ze moeten qua maat bij je schijven passen.
De nieuwe remmen zijn allemaal PM, je frame zal nog wel IS zijn, je vork misschien ook.
Footootje plaatsen helpt onz wel op weg om te adviseren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

Ik heb zojuist mijn schijfremmen opgemeten en ze lijken 165 mm te zijn. Ik kan het niet precies meten, omdat de as natuurlijk ook door de schijf heen zit. Moet ik dit beschouwen als 160 mm?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

0ldnick schreef:Ik heb zojuist mijn schijfremmen opgemeten en ze lijken 165 mm te zijn. Ik kan het niet precies meten, omdat de as natuurlijk ook door de schijf heen zit. Moet ik dit beschouwen als 160 mm?
Als het gaat om de Magura schijven: ja, 160 mm.

Gaat het om de MPH dan durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen. Waarschijnlijk wel... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

Ja het betreft mph remmen op mijn giant Xtc? Ik weet vrijwel zeker dat ze groter zijn dan 160mm.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bij de meeste schijven staat er ergens wel op wat de maat is, en anders even de schijf eraf halen en opmeten?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
0ldnick
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 10:21

Iemand enig idee hoeveel ruimte er normaal gesproken vrij is tussen de rand van de schijf en de caliper. Als dat meer dan 2.5 mm is, dan kan ik gewoon die 165 mm schijf laten zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarschijnlijk kan dat niet, het komt allemaal vrij nauw en je hebt geen millimeters marge.
Belangrijk is dat de remblokjes volledig op het remvlak van de schijf pakken, dus niet iets er overheen of net over de "spaken" van de schijf. En uiteraard mag de schijf de klauw niet raken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie