Hulp gevraagd na een wat impulsieve aankoop

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Bij deze nog een kickje voor antwoord op een vraag:
Alle spullen zijn binnen en woensdag wil ik het frame alsnog opbouwen.

Ik wilde vandaag alvast de headset cups vervangen. Eerst de oude verwijderd met een headset removal tool. Toen wilde ik de nieuwe erin persen.

Het geval is dat de cup aan de onderkant er met de hand ingeduwd kan worden en niet echt klemt. Ik kan het ronddraaien en met de hand eruit trekken. De bovenste cup moest ik wel met en DIY cuppress monteren en zit muurvast.

Vraag 1: Is het een probleem (qua veiligheid) dat de onderste cup niet geperst moest worden en niet muurvast zit?

Vraag 2: als het wel een probleem is, kan ik de oude en nieuwe headset combineren. Nieuw aan bovenkant ivm platte cap. En oud aan onderkant ivm vaste klemming? Of,

3. Zijn er manieren om de onderste cup toch te fixeren?

Alvast weer bedankt voor de info
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

1. Ja, je sloopt langzaam je balhoofd en als het tegen zit ook je frame. De speling wordt langzaam steeds groter.
2. Het combineren is geen probleem, als je alle onderdelen van het bovenste en onderste deel maar bij elkaar houdt. Dus voor de onderste de oude cup, het oude lager en de oude baseplate.
3. Niet echt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Lars TB schreef:1. Ja, je sloopt langzaam je balhoofd en als het tegen zit ook je frame. De speling wordt langzaam steeds groter.
2. Het combineren is geen probleem, als je alle onderdelen van het bovenste en onderste deel maar bij elkaar houdt. Dus voor de onderste de oude cup, het oude lager en de oude baseplate.
3. Niet echt.
Dank. Dan kan het sowieso nog lukken. Ik las op internet ook dat men van een bier-/colablikje een 'shim' maakt aan de binnenkant van de headtube en dan de cup erin persen. Ook zie ik loctite 609 langs komen. Iemand ervaring met deze 2 mogelijke oplossingen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Loctite vult niet alleen, maar plakt ook, dat kan een probleem worden bij het vervangen in de toekomst.
Shims van bierblikjes zijn vaak geniaal eenvoudig, maar je moet wel een blikje vinden dat precies de juiste wanddikte heeft.
Veel verschillende blikjes leegmaken dus ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

probleem met een bierblikje is dat het maar op 1 plek opvult. Als je pech hebt, dan drukt dit je lager ovaal, met verhoogde slijtage tot gevolg. En je kunt nog steeds speling houden naast het blikje, wat nog steeds je frame kan slopen. Voor een balhoofd niet de beste oplossing. Als de oude dus nog strak past en het lager draait nog soepel, gewoon de oude gebruiken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je knipt een strip en die leg je helemaal in de rondte.
Niet slechts 1 stukje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Je knipt een strip en die leg je helemaal in de rondte.
Niet slechts 1 stukje.
Dan gaat het niet passen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op zich is het wel vreemd dat die cup zo los zit terwijl de oude wel vast zit. Voor dit type (1 1/8 extern) is er voorzover ik weet maar één standaard. Het frame is blijkbaar goed aan de maat, anders zou de oude lagercup er ook losjes inhangen. Dat doet vermoeden dat de nieuwe cup niet binnen de toleranties valt. Heb je die al eens opgemeten met een goede schuifmaat?

Als die te klein is kun je wellicht onder garantie een nieuwe krijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Lars TB schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Je knipt een strip en die leg je helemaal in de rondte.
Niet slechts 1 stukje.
Dan gaat het niet passen...
Ik ga eerst het in mijn geval budget cola blikje proberen. Als ik op bijv. 3 of 4 punten een stukje plaats zou dat een goed compromis zijn tussen 1 stuk op 1 plek of helemaal in de rondte?

Ik heb ook nog teflon tape liggen. Zou dat een optie zijn?

Als dat niet lukt wil ik naar de LBS gaan met de vraag of ze voor weinig wat epoxy of loctite willen smeren. Dat heb ik niet liggen. Of inderdaad de oude aan de onderkant. :-)
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

kermit schreef:Op zich is het wel vreemd dat die cup zo los zit terwijl de oude wel vast zit. Voor dit type (1 1/8 extern) is er voorzover ik weet maar één standaard. Het frame is blijkbaar goed aan de maat, anders zou de oude lagercup er ook losjes inhangen. Dat doet vermoeden dat de nieuwe cup niet binnen de toleranties valt. Heb je die al eens opgemeten met een goede schuifmaat?

Als die te klein is kun je wellicht onder garantie een nieuwe krijgen.
Beide nieuwe cups meten qua diameter 33.8 a 33.9mm. Oude 34mm. De oude lijken een paar mm hoger.

Wat ik vreemd vind is dat aan de bovenzijde de nieuwe er wel perfect en vast inzit. Dan lijkt er toch iets de headtube aan de onderkant iets anders te zijn. Zou ik met het verwijderen wat beschadigd kunnen hebben?
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

ThaSingleTrackMastah schreef:Je knipt een strip en die leg je helemaal in de rondte.
Niet slechts 1 stukje.
Wanddikte van een drankblikje is niet constant. In het midden is het dunner dan bij de uiteinden.
Knip de strook dan ook uit de omtrek van het blikje en niet uit de lengte.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou zelf nooit gaan prutsen met dat soort "oplossingen". Met name op de onderste lagercup komen behoorlijk wat krachten te staan, bijvoorbeeld als je flink in de ankers gaat op een stel remknippen.
In dit geval zou ik gewoon willen weten waar de afwijking van de norm zit. Die specs zijn ongetwijfeld op internet te vinden, dus de nominale maten en uiterste toleranties. Dan je spullen goed opmeten en je weet welk onderdeel er fout is en dan kun je eventueel passende maatregelen nemen.
Hier staan de nodige maten in:
https://www.canecreek.com/resources/pro ... -rev-e.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het in het frame zit is het wel een beetje lullig ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En as ge ut niet meer wit: kit !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

kermit schreef:Ik zou zelf nooit gaan prutsen met dat soort "oplossingen". Met name op de onderste lagercup komen behoorlijk wat krachten te staan, bijvoorbeeld als je flink in de ankers gaat op een stel remknippen.
In dit geval zou ik gewoon willen weten waar de afwijking van de norm zit. Die specs zijn ongetwijfeld op internet te vinden, dus de nominale maten en uiterste toleranties. Dan je spullen goed opmeten en je weet welk onderdeel er fout is en dan kun je eventueel passende maatregelen nemen.
Hier staan de nodige maten in:
https://www.canecreek.com/resources/pro ... -rev-e.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het in het frame zit is het wel een beetje lullig ;-)
Dit is precies waar ik over twijfel als het over de 'beer can shim' oplossing gaat: Is het veilig genoeg tijdens gebruik, zeker nu het om de onderste cup gaat?

Iemand nog een andere mening hierover?

Ik zal eerst nog kijken of de oude headsetcup aan de onderkant wel goed op de plek zit. Die is net 0,1mm breder zo lijkt.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Na wat geklooi met shims bleek de crownrace van de headset ook te los om de vork. Dus uiteindelijk aan de onderkant de oude headsetcup terug geplaatst en de crownrace op de vork gemonteerd.
Dit zit perfect, maar tzt haal ik een kortere stem met hoek van 35gr. Net wat meer comfort.

Verder helemaal opgebouwd. Testrondje op straat voelt goed aan, alleen een klein tikje in het frame als hij dempt. Verder erg relaxed zo'n fully. Zie in de link hieronder het resultaat.


Er rest nog één vraag: Hoe kan ik de crank beter passend krijgen, want volgens mij is huidige status niet goed. Oorzaak: dit frame heeft een 73mm Bottom bracket, i.t.t. mijn hardtail met 68mm. Weer een ding geleerd....maar hoe krijg ik het nu beter passend want ik kan nu ook de zwarte afdekdop niet vastdraaien. Bedankt maar weer voor het meedenken en tips!

foto's
Plaats reactie