Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Elle
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 8 mei 2016, 15:33
Mijn mountainbike: Orbea Rallon - Ridgeback Ramble - Nordest Britango

Die is zeker binnen! Eerste indruk: een prachtig ding om te zien, mooie afwerking allemaal.. Wel even wennen aan het zicht van zo'n klein framemaatje,
als je wekenlang naar foto's van large-frames hebt zitten kijken. Zodra het kon gelijk een ritje door de duinen gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

En ook een ritje door het bos. Dikke glimlach bij beide ritten in ieder geval! Het is (mede door het kleine maatje wellicht) een heerlijk speelse fiets, die ook op de weg best hard wil. De standaard banden deden het prima op de schelpenpaden in de duinen, maar zodra het een beetje modderig werd was het glibberen. Nieuwe banden waren dus al snel onderweg.

Afbeelding

Inmiddels zitten de nieuwe bandjes erop, Conti AT Ride, 42mm. Vallen wat smaller, maar ik heb nog aardig wat ruimte over. Deze banden hadden goede grip in het bos in ieder geval. Rolweerstand op de weg kan ik weinig over zeggen omdat ik er tijdens dat testritje 35kg aan passagier achter had hangen..

Afbeelding
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Leuk...zo'n rideweehoo:-) Die kende ik nog niet:-) Brengt mij ook weer op ideeën:-)
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

@Elle, hele fraaie fiets en prachtige kleur wat mij betreft

Welke specs heeft deze fiets verder naast de Conti AT 42mm banden? Specifieker, waarmee schakel en rem je en hoe bevalt dat?
Elle
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 8 mei 2016, 15:33
Mijn mountainbike: Orbea Rallon - Ridgeback Ramble - Nordest Britango

Een aantal specs:

Front Derailleur: Shimano Sora FD-R3000
Rear Derailleur: Shimano Sora RD-R3000 / GS cage
Shifters: Shimano Sora ST-R3000 / 2x9 spee
Brakeset: TRP Spyre-C / Tektro TR-160 160mm rotor

Ik ben niet zo thuis in de weg-groepen, maar als ik het goed begrepen heb is Sora een beetje de Deore van de weg. Schakelt prima in ieder geval, maar ik ben qua dropbar-fiets enkel downtubeshifters uit 1990 gewend, dan voelt dit al snel heel luxe aan.. Remmen zijn dus mechanisch, en dat voel je wel, moduleren is wat lastiger. Voordeel is wel dat ze makkelijker te repareren/onderhouden zijn, voor mij dan toch in ieder geval.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Elle schreef:Ik ben niet zo thuis in de weg-groepen, maar als ik het goed begrepen heb is Sora een beetje de Deore van de weg.
Tiagra is de Deore van de weg :wink: , Sora zit daar onder, maar is echt niet slecht ! De gravelracer van mij vrouw heeft TRP Spyre-C remmen, en die is er erg tevreden over... heb zelf de TRP Hy/Rd erop, en die komen een heel eind in de buurt van Hydraulische schijfremmen, moduleren echt wel goed...
Mooie fiets heb je !!
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mocht iemand nog eens willen weten hoe een handgebouwde stalen gravelgrinder rijdt, sinds vorige week staat mijn laatste frame bij Koers in Rotterdam als demofiets:
Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Auwwww.......wat mooi :-{ :-{ :-{
44mm headtube (?) is toch net wat mooier als tapered vind ik :-q
Ik heb jouw roze creatie mogen aanschouwen en die was al ERG mooi. Ik durf eigenlijk geen prijs te vragen :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

44mm heeft toch ook wel mijn voorkeur merk ik, is net wat strakker. Maar misschien binnenkort eens een gravelritje doen? Als het niet al te blubberig is kan ik deze wel meenemen. Heb er in het Bergsche bos wat verschillende paadjes mee gepakt en was aangenaam verrast door de grip van de banden en het comfort dus wil er best eens een mooie gravelrit mee maken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Voorvork oogt niet zo lomp, welke is dat?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Een J.Guillem
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Stiekem is het natuurlijk een CX fiets, maar omdat ik hem vooral voor woon-werk verkeer gebruik en op de terugweg de nodige bospaden hoop te pakken noem ik het gewoon mijn gravelracer:

Afbeelding

Tot nu toe bevalt dat prima. Ben alleen nog aan het zoeken naar de goede houding en de positie van de brifters moet ik ook nog mee aan de slag. Maar erg leuk om met zo'n fiets de bospaden te pakken. Had ik eerder moeten doen ;-)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Elle schreef:Die is zeker binnen! Eerste indruk: een prachtig ding om te zien, mooie afwerking allemaal.. Wel even wennen aan het zicht van zo'n klein framemaatje,
als je wekenlang naar foto's van large-frames hebt zitten kijken. Zodra het kon gelijk een ritje door de duinen gedaan:

..

En ook een ritje door het bos. Dikke glimlach bij beide ritten in ieder geval! Het is (mede door het kleine maatje wellicht) een heerlijk speelse fiets, die ook op de weg best hard wil. De standaard banden deden het prima op de schelpenpaden in de duinen, maar zodra het een beetje modderig werd was het glibberen. Nieuwe banden waren dus al snel onderweg.

..

Inmiddels zitten de nieuwe bandjes erop, Conti AT Ride, 42mm. Vallen wat smaller, maar ik heb nog aardig wat ruimte over. Deze banden hadden goede grip in het bos in ieder geval. Rolweerstand op de weg kan ik weinig over zeggen omdat ik er tijdens dat testritje 35kg aan passagier achter had hangen..

..
Erg mooie fiets! Mooie foto ook die in de duinen (om toch nog iets te zeiken te hebben was ie mooier geweest zonder bidons, maar da's mierenneuken). Mooie details en zo te lezen lekker fietsje.

De AT-ride zijn fijne bandjes, momenteel ook onder mijn Rove te vinden aan de voorkant (achter ligt de SpeedRide er nog op, nog even wisselen). Op de weg vind ik ze ook prima lopen, lang niet zo lekker als die SpeedRide maarja die heeft buitenom de zomer al gauw te weinig grip. Qua afmontage zo te lezen mooie balans, ik heb Claris (nog een trapje lager dan Sora) en dat werkt zelfs ook prima.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Nu ik al een tijdje thuis op de bank zit vanwege een blessure en er wat licht licht aan het einde van de tunnel zichtbaar is gaat het weer wat kriebelen (ja daar ook ;-) ) Dus dan ga je uit verveling bedenken wat je nu weer (onnodig ;-)) aan je fiets gaat veranderen.
Overigens is voor deze gedachte geen blessure nodig...

Sinds een tijd reed ik met een Ergon CF3 zadelpen. Deze haalt de scherpe randjes van de oneffenheden. Helemaal geweldig! Nou lijkt me dat aan de voorkant ook erg handig. Nou zijn er enkele opties:
Lauf Grit
Cannondale Lefty
Specialized Futureshock

Zijn er nog meer opties? (anders dan een voorband met meer volume)
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

@opperhoofd voorband met meer volume..valt daar 650b ook onder??
Plaats reactie