Ik heb Formula RX schijfremmen waarvan de blokjes bijna op zijn. Wilde nieuwe monteren maar die gaan er niet op. De remcylinder komt teveel naar binnen. Dat gaat goed met de versleten blokken, maar niet met de nieuwe.
Wat te doen? Ben terughoudend om de leidingen los te halen maar misschien onterecht. Is er een andere, makkelijkere manier?
Nieuwe blokken monteren gaat niet
- SFrits
- Mountainbike Junk
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
- Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp
Pak een kunststof bandenlichter o.i.d. en druk de zuigers naar binnen. Op deze manier passen je nieuwe blokken er weer tussen.
Voorbeeld met steeksleutel:
http://www.bike-magazin.de/service/schr ... 20434.html
Voorbeeld met steeksleutel:
http://www.bike-magazin.de/service/schr ... 20434.html
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Of even de oude blokken terug en een schroevendraaier ertussen of idd die bandenlichter. Wel veiliger om de oude blokken ertussen te houden want de zuigers moeten niet beschadigen of scheef gedrukt worden.
"This species has amused itself to death"
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Toch gewoon proberen zou ik zeggen. Je kunt ook proberen wat remvloeistof op de rand van de zuiger te doen (wattenstaafje) en dan de fiets even op zn kant om het te laten insijpelen, als dat lukt.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Je zuiger hoort niet vast te zitten
Ik zou zelf de hele remklauw er af halen soms zit er op de zuiger een randje van oxidatie en vuil waardoor hij niet naar binnen wil, ik zou zelf de zuiger er uit blazen met de compressor dan de zuiger goed schoonmaken en insmeren met remolie dan voorzichtig de zuiger weer terugplaatsen
Ik zou zelf de hele remklauw er af halen soms zit er op de zuiger een randje van oxidatie en vuil waardoor hij niet naar binnen wil, ik zou zelf de zuiger er uit blazen met de compressor dan de zuiger goed schoonmaken en insmeren met remolie dan voorzichtig de zuiger weer terugplaatsen
-
- Pro Biker
- Berichten: 1318
- Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
- Mijn mountainbike: Midden van het land
Kunststof bandenlichter en hard drukken. Of anders de loszittende zuiger tegenhouden met een bandenlichter, en dan rem inkijken, zodat de vaste zuiger naar buiten wordt gedrukt en loskomt. En dan schoonmaken met tandenborstel of wattenstaafje en dan terugduwen.
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Wat de minste kans op schade van een schroevendraaien of scheef terugdrukken doe ik het op deze manier.
Neem je wiel er uit, verwijder je oude blokken.
Neem een verf roerhoutje ... zo’n plat houten ding wat je bij een blik verf krijgt ... en steek die door je remklauw. Door boven en onder het houtje tegen de zuiger aan te drukken werkte bij mij erg goed om deze helemaal terug te drukken.
Eigenlijk trek ik het houtje tegen de cilinder aan ... je vingers achter het houtje en met je duimen op de remklauw en naar elkaar toe trekken.
En dan de andere cilinder natuurlijk ook nog en je hebt weer alle ruimte om nieuwe blokken te monteren
Neem je wiel er uit, verwijder je oude blokken.
Neem een verf roerhoutje ... zo’n plat houten ding wat je bij een blik verf krijgt ... en steek die door je remklauw. Door boven en onder het houtje tegen de zuiger aan te drukken werkte bij mij erg goed om deze helemaal terug te drukken.
Eigenlijk trek ik het houtje tegen de cilinder aan ... je vingers achter het houtje en met je duimen op de remklauw en naar elkaar toe trekken.
En dan de andere cilinder natuurlijk ook nog en je hebt weer alle ruimte om nieuwe blokken te monteren
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Maak eens een foto van de zuigers
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Misschien zit er teveel olie in?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 324
- Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
- Mijn mountainbike: sworks
Denk een combi van teveel olie en vuil. Heb geen luchtspuit ed dus heb em toch ff weggebracht. Zowel voor als achter gingen er met geen mogelijkheid nieuwe blokken in. Dank voor de hulp!
rammen met die bak
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
BijnaThaSingleTrackMastah schreef:Misschien zit er teveel olie in?
DOT remvloeistof is hygroscopisch (trekt water aan) dus het volume vd remvloeistof kan wat toenemen in de loop van de tijd. Ontluchten/bleeden dus.
Everybody bought a new bike!
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Maar is de zuiger nu ook weer goed gangbaar? Wat was nou het probleem?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7