Budget bike, upgrade Gitane Rocks 3.0.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MK72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 1 september 2017, 00:56
Mijn mountainbike: Gitane Rocks 3.0

Allereerst. Ik durf amper mijn mountainbike hier te plaatsen met al dat exotische spul dat voorbij komt,... :o

Maar doe het toch, omdat er ook voor relatief weinig geld een leuke en prima te rijden mountainbike is aan te schaffen waar heel veel plezier uit is te halen. Vorig jaar heb ik deze Gitane nieuw aangeschaft voor een bedrag van 550 euro. Weliswaar een overjarig model maar kwa uiterlijk vond ik 'm erg mooi. Na een proefrondje besloot ik de fiets te kopen. Nu, een jaar later en diverse mountainbike-routes te hebben gereden, was het toch tijd om wat echte verbeteringen aan te brengen omdat er eigenlijk twee dingen mij begonnen te storen. De standaard remmen en de voorvork. De Draco remmen zijn gewoon te zwak en de Suntour voorvork stuitert te veel. Verder (tot nu toe) heb ik weinig te klagen over de Gitane.
De wel storende punten heb ik aangepast. En voor een extra bedrag van ongeveer 375 euro, Rock Shox 30 Gold RL voorvork en Shimano remmenset BR-M6000, is de Gitane Rocks 3.0 opeens een totaal andere fiets geworden. De Gitane remt nu flink en ook met de voorkant heb ik nu een goed gevoel. Daarnaast, de zwarte voorvork en zwarte remmen geven de Gitane een aanzienlijk stoerder en minder rommelig uiterlijk. Hoewel dit natuurlijk persoonlijk is.
O ja, er zitten ook SPD pedalen op. Die had ik nog liggen samen met de schoentjes.

Uiteindelijk heb ik nu een bedrag van nog geen 1000 euro uitgegeven en staat er een fiets die mij prima bevalt als nog steeds beginnende mountainbiker. De nodige lol heb ik er al aan beleefd en alles werkt nog zoals het moet. Sowieso is er nog niets stuk gegaan en de komende tijd heb ik geen behoefte om iets anders aan te schaffen. Mocht dat moment daar ooit wel zijn dan is het idee om zelf een fiets samen te stellen. Gewoon een frame aanschaffen en daarna de gewenste onderdelen. Maar goed, dit is iets voor later wanneer ik meer kennis heb van alle onderdelen, mogelijkheden en fanatiek blijf door fietsen.

Hier enkele foto's van mijn Gitane Rocks 3.0 low-budget fiets over het afgelopen jaar heen. :-D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Welkom ... enne de zwarte vork staat inderdaad stukken beter :-q

De meest economische manier is om bij versleten onderdelen deze pas te vervangen door een iets hoogwaardiger exemplaar.
Zeker als je zelf een beetje handig bent kom je daar een heel eind mee tegen lage kosten.

Veel plezier met je fiets ... ook al is het een "goedkope" fiets .. je hebt daarmee wel een redelijk redelijk uniek exemplaar wat je niet op elke parcours tegen komt ... voor sommigen is dat ook wat waard :wink:
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Dat heb je mooi gedaan! De fiets ziet er idd een stuk stoerder uit zo met dat zwart. Is toch ook mooi om op zo'n manier je eigen bike up te graden! Geniet er lekker van!!

:-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

MK72 schreef:Allereerst. Ik durf amper mijn mountainbike hier te plaatsen met al dat exotische spul dat voorbij komt,... :o
Goed dat je post; laat gerust zien dat je blij bent met je bike en het gesleutel daaraan.
Het hoeft allemaal niet peperduur te zijn om lol te hebben, leuk bezig zo :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mooie fiets. Ik vond wit voorvork dan weer mooier. Witte leidingen maakten het rommelig.

Uiteindelijk zijn we allemaal zo begonnen en voor dat je het weet staan er zes mtb's in je garage.. :-q
MK72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 1 september 2017, 00:56
Mijn mountainbike: Gitane Rocks 3.0

Bedankt voor de reacties.
Real Epic '89 schreef:,... en voor dat je het weet staan er zes mtb's in je garage.. :-q
:o ,... eigenlijk heb ik er al twee staan. Hoewel de andere meer weg gerelateerd is. Maar toch,... is dit nu al het begin van de verzameling? :D
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Yep, :wink:

Straks nog eentje voor echte bergen en een spare voor als er eentje stuk is..... :tong
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Goed dat je post!! Wij, lees ik, ben ook zo begonnen met een instapper om het virus aan te wakkeren. En het is alleen maar een goed signaal naar de (beginnende) lezers van dit forum dat mountainbiken niet alleen maar "moet" op "exotisch" materiaal. Ook gaaf dat je zelf al lekker aan het sleutelen bent, dat duurde bij mij een stuk langer.

Veel plezier op je zwarte stoere ros.
"Righty tighty, lefty loosey."
MK72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 1 september 2017, 00:56
Mijn mountainbike: Gitane Rocks 3.0

Bedankt voor de reacties. :-D


Weer een tijdje verder en de nodige veranderingen die een gewichtsbesparing van 600 gram hebben opgeleverd. Carbon zadelpen, stuurpen en stuur plus een echte replica ( :tong ) carbon San Marco zadel.

Volgende stap om te vervangen zal het schakelmechanisme en tandwielen zijn. Maar hier wacht ik mee totdat deze aan vervanging toe zijn. Wat er nu op zit werkt prima.

Afbeelding
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Jan Willem schreef:
MK72 schreef:Allereerst. Ik durf amper mijn mountainbike hier te plaatsen met al dat exotische spul dat voorbij komt,... :o
Goed dat je post; laat gerust zien dat je blij bent met je bike en het gesleutel daaraan.
Het hoeft allemaal niet peperduur te zijn om lol te hebben, leuk bezig zo :-q
:-q +1
Hij ziet er strak uit.

En zie hier, het upgrade virus is begonnen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En da's moeilijk om vanaf te komen.
Eigenlijk denk ik dat de enige remedie tegen dat virus is om volledig met mountainbiken te stoppen.

:D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie