Flow&Co schreef:Shimano komt binnenkort met een 4 zuiger XT caliper (BR-M8020). Dan heb je alles gewoon XT, maargoed, daar wil je juist vanaf.
De caliper lijkt van buitenaf een gerebrande Zee caliper te zijn, maar wie weet is er intern een verschil?
Ik heb toch maar voor de "bewezen" ZEE gekozen en besteld ,die XT 4 pistons ziet er leuk uit, snap alleen waarom ze die uitbrengen ,er is al een Saint en ZEE versie , of het wordt de vervanger van .....?
De set is binnen , straks ff monteren en hopelijk de "Maiden" op mijn favo track Zeist/Austerlitz
Do Stupid Things ......Faster Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch*Dochter:Cube Acess WLS Race*Voor mij:Trek Fuel EX9
Ik zou de volgende keer de saint versie nemen , nadeeltje van de ZEE is dat het bovenste gedeelte van het remreservoir van plastic is wat gemakkelijk kan scheuren.(mosterd na de maaltijd )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
ook hier een verse set remmen van Zee geïnstalleerd. De XT set van 2015 eraf de Zee erop . ik vond dat glimmende chroom van XT toch al niet zo mooi .. Remkracht is natuurlijk echt een stuk beter . dosering moet ik nog testen . wat ik wel verwarrend vind is dat de XT set een 1.5 vinger hendel heeft en de Zee versie heeft een 2 vinger hendel .. in praktijk zijn ze exact net zo groot . blij met deze vernieuwing . in Nederland wellicht overbodig .. in de afdalingen in Oostenrijk kwam ik met de XT echt te kort .
Net mijn Deore 615 remmen vervangen door een set Zee remmen. Vrije slag lijkt gevoelsmatig wat groter dan bij de Deores, iemand die dat herkent?
Remkracht wel veel en veel groter. Dinsdag a.s. de vuurdoop!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
ThaSingleTrackMastah schreef:Heb je ze wel ontlucht na het inkorten?
Uiteraard! Drukpunt is ook gewoon goed verder. Ik lijk alleen de remhendel iets verder in te moeten trekken voordat dat drukpunt komt t.o.v. de Deores.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
OK, prima.
Ik vroeg dit omdat een klein luchtbelletje ook een gevoel geeft alsof er even niets gebeurt.
Wellicht hebben de 4 zuigers samen een iets grotere oppervlakte dan de gebruikelijke 2 zuigers.
Dan moet er iets meer olie worden verplaatst voordat de blokken de schijf raken.
Dus grotere vrije slag bij de hendel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Biker_Jesse schreef:Net mijn Deore 615 remmen vervangen door een set Zee remmen. Vrije slag lijkt gevoelsmatig wat groter dan bij de Deores, iemand die dat herkent?
Ja een beetje, de vrije slag is iets groter dan de XT M8000 in mijn geval , maar na het ontluchten kwam er toch nog wel wat lucht eruit . Daarna voelde ze beter aan , en is de vrije slag weer iets minder .Maar ik vindt het niet noemens waardig ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Ok goed om te weten. Ga ze na het weekend in het wild testen. Drukpunt lijkt wel gewoon hard. Mochten er na de testrit twijfels bestaan dan ga ik de remmen voor dr zekerheid nog een keer ontluchten.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Top!, ze zijn goed te doseren en remmen uitstekend , zelfs bij wat vochtig/nat weer blijft de remkracht goed , Ik ben zeer content met de "upgrade".
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein) Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Niet geprobeerd, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel verschil in zit. Ogenschijnlijk zijn ze precies het zelfde...
Remhendels zijn weliswaar ander maar ik weet niet of dat zoveel verschil maakt.
Waarschijnlijk zitten de grootste verschillen niet in de pure rempower maar:
- toolless reach adjust of inbusje
- bitpoint adjust of niet
- i-spec versie
En natuurlijk de lettertjes die erop staan