remblokken Hope - 2 vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is erg aardig :-q

Kan allemaal nog even duren hoor, maar mocht ik tzt toch nog willen experimenteren neem ik zeker contact met je op.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Update over de Hope's...

Inmiddels zijn ze uiteraard netjes ontlucht, met de Hope easy-bleed kit. Met net zo'n trechtertje als Shimano, alleen dan van alu en daardoor een stuk duurder :)
Dat ging verder probleemloos, drukpunt voelt ook echt steviger dan daarvoor.

De achterremleiding bleef nog wel lang zweten bij de aansluiting op de hendel, geen idee waarom want ik had nieuwe olives en inserts gebruikt en verder is het nogal straight-forward. Het is ook niet zo dat ik nog nooit remmetjes heb ingekort en ontlucht...
Maar inmiddels lijkt hij droog te blijven, moest zich misschien nog zetten of zo.

Ondanks het betere drukpunt vind ik de remmen nog steeds laat aanpakken.
Ook voelt het loze gedeelte in de slag van de hendel wat "sponzig", niet echt een vrije slag. Kan het niet goed omschrijven, maar bij andere remmen is de loze slag echt "loos", de enige weerstand die je voelt is die van de veer in de hendel.

Dat gevoel gaven de Hope's die ik bij andere fietsen gevoeld heb ook, maar bij mij dus niet.
Het is niet dat er al iets gebeurd, de blokjes komen nog niet naar de schijven. In die zin is het dus wel een vrije slag, maar de hendels voelen niet helemaal "vrij". Zowel voor als achter is dat het geval.

Het zijn erg mooie remmen, goedkoop kun je ze ook niet noemen, ze zijn top doseerbaar en remmen op zich hard genoeg. Maar ze zijn "te traag", te indirect.
Het gevoel dat ik 150 euro in m'n zak had kunnen houden en een paar Zee's had kunnen monteren die volgens mij gewoon de vloer aanvegen met deze blingbling remmetjes is een beetje frustrerend.

Dus, doe ik iets niet goed? En zo ja, wat dan?
Ik kan me echt niet voorstellen dat Hope's zo populair zouden zijn geworden -en zo trouw verdedigd zouden worden- als ze allemaal voelen zoals de mijne.

Ik wil van dat sponzige eerste gedeelte van de slag af, en ik verwacht geen "pats-boem-bite" gevoel, maar wel een rem die pakt als ik dat wil. Wat ik vooral vreemd vind is dat alle andere Hope's die ik gevoeld heb (niet mee gereden, alleen in geknepen) anders voelen.
Nogmaals, ik ben best ervaren met het monteren en ontluchten van remmen, al vijftien jaar doe ik dat zelf en werkelijk elke (Shimano) rem die ik gemonteerd heb deed het uitstekend. Dan praten we vlug over twintig fietsen op-/verbouwen, en dan nog de keren dat er onderhoud gepleegd is.

Er gaan nu een paar scenario's door mijn hoofd:
- Hope eruit, Zee erin. Zonde van het geld, en frustrerend want de Hope's blijven wel mooier ;-)
- De Race hendels eraf, Tech3's erop. Ook prijzig, en ik vind de Tech hendels niet mooi. Dus dure remmen met alleen mooie klauwen.
- Ook Hope's op mijn andere fiets zodat ik niet steeds switch met Shimano remmen. Wel vrij dom om nog een keer zoveel geld uit te geven aan iets waar je niet 100% tevreden over bent natuurlijk... :D
- Eens een ervaren Hope-remmer en sleutelaar mee laten kijken, maar wie.

Denk dat ik ze nog één keer ontlucht, en als dat niks oplevert misschien de greepjes eens loshaal om te kijken of het mechanische deel wel goed zit/schoon/gesmeerd is. Hoewel het erg onwaarschijnlijk is dat dat op beide hendels af fabriek niet goed zou zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Heb jij intussen al de sintered pads geprobeerd Kermit?
Ik ben ook niet helemaal overtuigd van de performance/het gevoel van de Hope remmen en ben benieuwd of het met de sintered pads beter is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, de metal pads liggen nog ongebruikt in de verpakking :)
Maar die gaan ook het "sponzige" gevoel in de hendel niet weghalen, hooguit iets anders aangrijpen als de rem eenmaal gaat werken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ijskonijn schreef:Nu snap ik je beter waarom je (nog) aan Shimano denkt. Ik heb de verstelbare remhandel en die zijn waanzinnig goed. Beetje afgesteld op de manier zoals ik dat wil, precies op het juiste moment aangrijpen en vanaf minimale vertraging tot volledig, het gaat perfect. Dat was bij Shimano onmogelijk. Meer alles of niets...
Overbodige post maar precies dit is waarom ik per direct de XT remmen verkocht heb en terug ben gegaan naar Hope's.
Precies naar eigen wens instelbaar, waar vrienden het super strak hebben staan heb ik ook voor het verder inknijpen voor meer remkracht .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Reach adjust heeft elke rem, en een instelling voor het aangrijpingspunt, dat heeft XT toch ook gewoon?
En die bitepoint instelling heb ik nog nooit gemist op mijn remmen.

Maar wat ik al zei, daar zit het probleem niet.
Mijn hendels hebben in het vrije slag gedeelte al een soort van weerstand (sponzig), ook bij het terugkomen. Dat voel ik niet bij andere Hope's dus íets is er anders. Ik zou graag weten wat dan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

1.5 jaar zee gehad. En nu al ruim 2 jaar tech3-e4. (Zelfde bike, banden en schijven) En voor mij echt een verbetering. My 2 cents:

Remkracht bij dikke DH afdalingen redelijk hetzelfde.
Ik gok dat hope zijn warmte beter kwijt kan
Dosering van de hope 10x beter bij technisch stapvoets rijden
Zee blokkeert wat sneller in de slag. maar dat is algemeen bekend.
Tech 3 hendel zeer goed naar je wensen in te stellen


Ik vind het altijd interessant om bij iemand anders in zijn hendel te knijpen :winkie: En heb al heel vaak gevoeld bij de tech3-e4 dat ze niet goed zijn ontlucht of afgesteld. Dan voelen ze sponzig en een lange slag voor ze remmen. Directe remkracht was bij mij geen groot verschil tussen de hope en zee.

Ik heb ook een setje hope race evo x2, slechtste remmen die ik heb gehad. Power is ver te zoeken, dan zijn de shimano br-m395 nog beter. Wellicht is je ontluchtingsmethode niet goed. oude olie gebruikt ? Of de race hendels zijn gewoon slecht. Je zou eens de tech3 hendels kunnen proberen.
26'er rulezz !!
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Gek genoeg doen mijn E4s het sinds kort ook niet helemaal goed meer. Hendels komen niet soepel terug, nog te weinig tijd gehad om na te kijken, maar was al wel van plan te gaan ontluchten. Nieuwsgierig naar Kermit's probleem net even gegoogled en de eerste link levert dit op:

Joined: Tue Oct 19, 2010 20:12 pm
Re: Problem with Hope E4 brakes
Quote
Postby 02GF74 » Sun Nov 05, 2017 09:09 am

If you pull the lever and pads move but lever feels spongy then there is air in system

If lever moves with little resistance then likely the piston seal in the lever is worn.

There are stories of the seal lip being reversed which may have happened due to piston being pushed back when calliper pistons pushed in.

Try bleeding again, if no joy you need to take lever apart to see what is going on


Ik ben beniewd naar de zorgenaamde seal lip in mijn hevel (geen idee waar die zit), misschien heb ik wel teveel kracht gezet bij het terugduwen van de zuigers bij het vervangen van de blokjes.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het idee van de 'vrije slag' herken ik wel. Heeft de Race remgreep zeker last van, de Tech 3 in mijn beleving niet. De remrkacht van de Race greep is zeker wat minder en je moet echt doorknijpen willen ze echt mee doen. Dat is ook een gedeelte van de beleving.

Wat voor mij enigszins werkte is de remhendel net iets verder weg zetten dan ik normaal met hendels doe. Het 'bruikbare' gedeelte van de slag ligt daarmee dan wel precies in het gebied waar ik het met andere hendels (merken) ook heb. En op dat moment is de remkracht in orde.

Een ander nadeel is de combi met de draaischakelaar. Je komt gewoon echt niet lekker bij die mini-hendel van de Race greep. Ook dat zal meespelen in de beleving.



Ik heb het eerder gezegd: setje Tech 3 X2 er bij kopen. Op de Banshee dan de Tech 3 hendels en voor de E4 en achter de X2 klauwen. En dan de Race hendels naar de Snowdon, met een gelijke klauwen uitvoering als de Banshee. Eventueel nog 203 mm schijven aan de voorkant.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb weinig bij te dragen, vrees ik.
Ik vind Hope erg mooi, maar ik vind Shimano fijner/beter remmen.
Veel hangt natuurlijk van de combinatie schijf en blokje af, maar ook ik vind het hinderlijk dat de Hopes aanvankelijk “niet thuis” geven.
Naderhand komt het wel goed, maar de 1e indruk is telkens ff schrikken.
(zoals Hope-remmers waarschijnlijk schrikken als ze een Shimano rem aanraken)

Onlangs mn SLX remklauw (voor) vervangen door een Zee.
Dat lijkt de gulden middenweg.
Niet zo giftig als SLX/XT maar pakt vlotter dan Hope (wat ik dan aan Hope heb ervaren)

Het idee van Lars spreekt mij niet aan.
Een setje van deze naam en faam (en prijs) hoort gewoon lekker te werken, geen geknutsel.
Als je als Hope koper nog een set moet kopen en dan mixen, dat is toch van de zotte?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

kermit schreef:Reach adjust heeft elke rem, en een instelling voor het aangrijpingspunt, dat heeft XT toch ook gewoon?
En die bitepoint instelling heb ik nog nooit gemist op mijn remmen.

Maar wat ik al zei, daar zit het probleem niet.
Mijn hendels hebben in het vrije slag gedeelte al een soort van weerstand (sponzig), ook bij het terugkomen. Dat voel ik niet bij andere Hope's dus íets is er anders. Ik zou graag weten wat dan...
Hebben beide hendels hetzelfde fenomeen? Ik had iets soortgelijks bij mijn rechterhendel. Dat zijn wel tech3 dus mss iets anders opgebouwd. Als je de hendel eruit haalt zit daar een shim onder, bij mij was die een fractie te dik waardoor de hendel moeilijker inkneep en slechter terug naar de originele positie ging. Niet veel, maar wel genoeg om verschil te voelen. De shim even over een vijl gehaald om wat in dikte af te nemen en het probleem was opgelost.
Best even de exploded view van de race hendels erbij halen om te zien of het exact hetzelfde systeem is, maar ik denk van wel. Enkel de afstel draaiknoppen zitten niet op die hendels dacht ik.
Gebruikersavatar
jona
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 11:31
Mijn mountainbike: Stanton Slackline 631

Ik heb nog nooit aan een race handgreep gewerkt, maar bij de Tech was het altijd cruciaal dat je na het ontluchten het diaphragma op het reservoir 'rolt' ipv 'legt' voordat je het deksel erop schroeft. Zodat daar geen luchtbelletjes in gaan zitten. Geen idee of dat voor de race ook geldt (ken de greep niet), maar zou je daar niet op gelet hebben, zou je het eens kunnen proberen. Staan filmpjes van op de site van Hope.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: Het idee van Lars spreekt mij niet aan.
Een setje van deze naam en faam (en prijs) hoort gewoon lekker te werken, geen geknutsel.
Als je als Hope koper nog een set moet kopen en dan mixen, dat is toch van de zotte?
Hope heeft de Race remgreep ontwikkeld om een zo laag mogelijk gewicht te bereiken, niet om maximale remkracht te leveren. Het inzetbereik is (dus) xc gebruik, bij voorkeur lichte wedstrijdrijders.

Met mijn 85 kg, lompe rijstijl en de voorkeur voor krachtige remmen zijn de Race X2 iets onder de maat. De remkracht zit er zeker in, maar je moet doorknijpen voordat die er uit komt. Hard doorknijpen... . Daar moet je aan wennen, maar lekker is het nooit. Het is meer een rem om bij te remmen. Overigens heb ik hem ook in combinatie met de E4 klauw en zowel een 183 als 203 mm schijf gereden. Dan heb je iets eerder in de greep voldoende remkracht, maar je moet nog steeds doorknijpen. De Tech 3 greep is ten eerste beter in te stellen naar persoonlijke voorkeur, door vooral het bijtpunt te verleggen. De iets langere hendels zijn ook nog eens ergonomischer. En die greep heeft ook stukken meer remkracht (maar in vergelijking met een XT rem moet je toch nog wat meer doortrekken voordat de remkracht goed opbouwt)(waar overigens de XT niet krachtiger is, alleen happiger. Op de limiet vind ik de Tech 3/E4 krachtiger dan de XT).

Maar terug naar de Race greep. Omdat het een 'bijrem' rem is, lijkt deze me beter geschikt voor de hardtail en daarom mijn voorstel om zo een 'ruil' uit te voeren.

Maar eigenlijk heeft Kermit dus gewoon een verkeerde keuze gemaakt voor zijn verwachting. Ik denk niet dat de Race rem beter gaat worden. Dus de keuze is de verwachting bij te stellen of je aan te passen aan de rem. Of de boel de verkoop in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik deel helemaal de mening van Lars TB.
De Race heeft mij ook nooit overtuigd, de Tech 3 daarentegen wel.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees het verhaal Lars en kan ook niet anders concluderen dat Kermit de verkeerde remmen heeft gekocht...
Jammer dat een merk als Hope geen grotere remkracht uit een lichtgewicht hendel weet te persen.

Wellicht een mooi setje XT M8020?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie