remblokken Hope - 2 vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sinds kort heb ik een paar Hope's op mijn fiets, de Race hendels met de E4 vierzuiger klauwen. Ik heb jarenlang alleen maar Shimano's gereden, tot volle tevredenheid. De Hope's blijven tot nu toe een beetje achter bij de verwachtingen.

Nu ben ik er al achter dat er sowieso ontlucht moet worden, in een direct vergelijk met een setje andere Hope's bleek dat die veel steviger in de hendel voelden. Dus dat gaat binnenkort gebeuren.

Nu las ik ook een (Duitse) test met de E4's waarin geschreven werd dat de prestaties met de originele Hope metal blokken een stuk beter zijn dan met de standaard meegeleverde organic blokken. Met organic blokken waren het redelijke remmen, met de metal's kwam pas het volle potentieel eruit en werden het toppers.
Twee gebruikersreviews op de site van Bike-Components beweren echter precies het tegenovergestelde: de metal blokjes verglaasden volgens beiden snel en gingen hard achteruit in remwerking. Met de organic's waren de remmen veel beter...

- Dus dat is mijn eerste vraag: wat is hier waar? Of kan het allebei kloppen en hangt het van het gebruik af (ferme downhills waar remmen goed heet worden versus ritten op terrein met hooguit een paar flauwe heuveltjes).
Eigen ervaringen graag, beredeneren en raden kan ik zelf ook ;-)

- Vraag twee is of de blokken voor de aloude Shimano XT vierzuigers (de 755) ook passen in de huidige Hope E4 klauwen. Meestal zie ik verschillende blokjes aangeboden worden voor beide remtypes, maar ik zie ook blokken waarbij staat dat ze zowel voor die oude Shimano's als de E4's passen.
Ik weet wel met zekerheid dat de Shimano blokken in de oudere Hope M4 vierzuiger klauwen passen, een maat van me met die oude Hope's heeft mijn Shimano blokken overgenomen en in zijn remmen gebruikt :)

Gaat dus om deze blokjes voor de XT755:
Afbeelding

En de Hope blokken zien er zo uit:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Past zeker wel, maar zelf houd ik het altijd bij originele remblokken van Hope zelf.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb nog wat gegoogled intussen, las iets over een verschil in afmetingen (hoogte) tussen die types waardoor het "Shimano type" blokje niet de hele hoogte van de schijf pakt. Dat zou een no-go betekenen.

Als ik zeker zou weten dat die originele Hope metal's topblokjes zijn neem ik die ook gewoon, maar vanwege de beide reviewtjes bij B-C die het tegengestelde beweren begin ik wat te twijfelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

kermit schreef:Heb nog wat gegoogled intussen, las iets over een verschil in afmetingen (hoogte) tussen die types waardoor het "Shimano type" blokje niet de hele hoogte van de schijf pakt. Dat zou een no-go betekenen.

Als ik zeker zou weten dat die originele Hope metal's topblokjes zijn neem ik die ook gewoon, maar vanwege de beide reviewtjes bij B-C die het tegengestelde beweren begin ik wat te twijfelen.
He Kermit,
Ik heb metal erin zitten en die zijn super. Enigste puntje is dat ik ze tot op heden alleen in Nederland rij.
Vergeet a.u.b. zo snel mogelijk alles wat met Shimano te maken heeft :winkie: .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eh, da's best lastig want tot nu toe maken de Hope's nog niet echt indruk in vergelijking met m'n XTR's.
Die staan momenteel nog met 2-0 voor...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Jammer dat de Hopes je tegenvallen. Zou het wellicht met de keuze van de hendel (Race vs. Tech3) te maken hebben? Je was er bij aanschaf van overtuigd dat dit met jouw gewicht het verschil niet zou maken, maar is dat ook echt zo?

Ik heb de organische remblokken vervangen door metals na 1 rit, er ging een wereld voor me open. Wel snap ik de opmerking over het verglazen van de metal remblokken, hier heb ik ook last van gehad. Ik heb mezelf aangeleerd om minimaal 1x per rit even flink in de ankers te knijpen, dan is dit niet direct een probleem.

Ik heb hier een setje in mijn fiets zitten die bijna op zijn, die mag je hebben om uit te proberen of de remkracht inderdaad toeneemt.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Ik heb ook de metal blokken er in zitten (Tech3 M4), en merk idd dat de remkracht beter is dan met de standaard organische blokken. Wel moesten de blokken even goed inlopen op de schijven, direct na montage was mijn eerste reactie ook zoiets van: "mmm, niet echt overtuigend..."
Verglazen heb ik tot nu toe niet gemerkt, maar meestal zit er in elk ritje wel een stevige afdaling waarin ff flink geremd moet worden.... :-q

Hier nog een adres in de UK met een heule nette prijs:
https://www.winstanleysbikes.co.uk/prod ... Brake_Pads" onclick="window.open(this.href);return false;
(heb hier mijn Hope remset gekocht, scheelde toch best aardig....)

Ter vergelijking, prijs voor de blokken "op den Duits":
https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... M4-p38109/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lekker vies is niet bah...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weet niet of het aan de hendels ligt. De remkracht lijkt op zich prima, het is meer hoe die erin komt.
Als ik met m'n Shimano's al zowat stil sta begint die Hope eindelijk eens te remmen ;-)

Geen probleem als je op een bocht af komt en in de remmen moet, dat is voorspelbaar. Maar ik heb weleens dat ik in een reflexactie even wat bijrem (meestal achter) en dan krijg je niet de remkracht op het moment dat je die verwacht, maar een fractie van een seconde later omdat de Hope pas veel dieper in de slag van de hendel pakt dan de Shimano.

De pure remkracht als je doorknijpt lijkt goed, dat de doseerbaarheid vaak geroemd wordt lijkt ook terecht (moeilijk te omschrijven hoe dat voelt, maar de rem geeft je absoluut het idee heel precies doseerbaar te zijn). Maar hij moet wat sneller gaan aangrijpen, dan wordt ik er denk ik een stuk blijer mee dan nu.

Misschien dat de bitepoint-adjust op de Tech3 hendel dat zou verbeteren, dat weet ik niet.
Maar zoals ik al zei voelen mijn remmen ook duidelijk sponziger dan de andere Hope's die ik voelde (op de fiets van LarsTB), dus ontluchten wordt actiepunt 1.
Daarna kijken we verder.

In het gunstige scenario word ik straks alsnog helemaal happy met de Hope's, het is iig nog veel te vroeg om ze nu al op te geven. Daar hoop ik natuurlijk op, het zijn wel schitterend mooie remmetjes en het is altijd jammer om zoveel geld uit te geven aan iets dat uiteindelijk tegenvalt.
In het ongunstigste scenario komen ze te koop en komen de XTR's er terug op of komt er zelfs een setje Zee's... (en dan gaan de XTR's op de hardtail).

@Kootje, mijn Hope's komen ook van Winstanley ;-)
Ben vergeten meteen extra blokjes mee te laten komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Ik kwam van Magura toen ik op Hope tech3 E4 over ging en dat was toch wel een verademing. Nog tussendoor een setje shimanos gehad maar dat was echt zo aan/uit en blokkeren maar. Dat is met de Hope aanzienlijk prettiger.
Het klinkt inderdaad dat ontluchten je een stuk verder gaat helpen. Ik heb daar naast ook een krachtiger handling gekregen door na het afstellen van de blokjes het wiel te verwijderen, licht mijn hendel in te knijpen zodat de blokjes nog dichter bij elkaar komen en dan wiel er weer in.
Emil1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 20 juli 2012, 23:27
Mijn mountainbike: Chinees met Ryde wielen en Sram XO

Ik weet niet of het qua remblokken een idee is,
maar ik rij al enkele jaren naar volle tevredenheid met de kevlar compound remblokken van Superstar Components. Zitten qua hardheid tussen organic en sintered in. Heb zelf de tech 3 X2 remmen. Bijkomend voordeel is dat ze ook behoorlijk wat goedkoper zijn dan het origineel.
De meeste mensen weten het niet, maar je kunt ook dingen doen zonder het op facebook te zetten.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

kermit schreef:Weet niet of het aan de hendels ligt. De remkracht lijkt op zich prima, het is meer hoe die erin komt.
Als ik met m'n Shimano's al zowat stil sta begint die Hope eindelijk eens te remmen ;-)

Geen probleem als je op een bocht af komt en in de remmen moet, dat is voorspelbaar. Maar ik heb weleens dat ik in een reflexactie even wat bijrem (meestal achter) en dan krijg je niet de remkracht op het moment dat je die verwacht, maar een fractie van een seconde later omdat de Hope pas veel dieper in de slag van de hendel pakt dan de Shimano.

De pure remkracht als je doorknijpt lijkt goed, dat de doseerbaarheid vaak geroemd wordt lijkt ook terecht (moeilijk te omschrijven hoe dat voelt, maar de rem geeft je absoluut het idee heel precies doseerbaar te zijn). Maar hij moet wat sneller gaan aangrijpen, dan wordt ik er denk ik een stuk blijer mee dan nu.

Misschien dat de bitepoint-adjust op de Tech3 hendel dat zou verbeteren, dat weet ik niet.
Maar zoals ik al zei voelen mijn remmen ook duidelijk sponziger dan de andere Hope's die ik voelde (op de fiets van LarsTB), dus ontluchten wordt actiepunt 1.
Daarna kijken we verder.

In het gunstige scenario word ik straks alsnog helemaal happy met de Hope's, het is iig nog veel te vroeg om ze nu al op te geven. Daar hoop ik natuurlijk op, het zijn wel schitterend mooie remmetjes en het is altijd jammer om zoveel geld uit te geven aan iets dat uiteindelijk tegenvalt.
In het ongunstigste scenario komen ze te koop en komen de XTR's er terug op of komt er zelfs een setje Zee's... (en dan gaan de XTR's op de hardtail).

@Kootje, mijn Hope's komen ook van Winstanley ;-)
Ben vergeten meteen extra blokjes mee te laten komen.
Nu snap ik je beter waarom je (nog) aan Shimano denkt. Ik heb de verstelbare remhandel en die zijn waanzinnig goed. Beetje afgesteld op de manier zoals ik dat wil, precies op het juiste moment aangrijpen en vanaf minimale vertraging tot volledig, het gaat perfect. Dat was bij Shimano onmogelijk. Meer alles of niets..., maar of je dat wel/niet prettig vindt kan ook persoonlijk zijn... Het geeft mij maximale controle, grip, snelheid enz.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het lijkt erop dat je race handjes meer slag moeten voor de remblokken contact maken met de schijven. Meer dan je gewend bent.

Jouw remklauwen hebben 4 pistons waardoor je mogelijk meer olie nodig hebt omdat de oliecapaciteit over 4 ipv 2 pistons verdeeld worden. Tech3 handles kun je aan alle kanten verstellen en misschien verplaatsen ze ook wel meer olie. Mogelijk schieten de race remgrepen hierin tekort want die zijn gemaakt voor remklauwen met 2 pistons.

Snijdt dit hout?

Overigens heb ik eerst de race en X2 variant gehad en nu de tech3 met m4 remklauwen. De eerste variant heeft nooit mijn hartje kunnen bekoren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De combinatie Race hendels met E4 klauwen is er eentje die officiëel leverbaar is, het is geen zelf samengestelde combinatie. Dus de hydraulische overbrengingsverhouding zal ongetwijfeld kloppen.

Voor nu ga ik eerst maar eens metal blokjes en DOT bestellen en de boel netjes inkorten en ontluchten. Daarna weet ik meer :)

(Maar nog even over Shimano, ik kan dat toch echt geen aan/uit gevoel noemen hoor.
Die blokkeren ook niet zomaar als je dat niet wilt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat ontluchten al een enorme verbetering geeft.

Zelf ben ik in NL fan van de organic blokken van Hope. Die happen iets meer en in NL rem ik stukken minder en wil dus bij een beetje laten slepen iets meer effect. De metal blokken doen bij voorzichtig remmen wat minder. Bij de minder agressieve Race-remgrepen versterkt dit effect nog een beetje, zeker als ze ook nog eens lucht in het systeem hebben!

In het buitenland merk je dat de metal blokken juist harder remmen als je goed gaat knijpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik rijd al jaren met metal blokjes in mijn M4/E4 setjes. Naar volle tevredenheid. Slijten nauwelijks in de Nederlandse winterblubber (ik doe 3000km per jaar met 1 setje blokken). In de Alpen ook uitstekende werking, al zou ik daar wellicht eerder organische blokken gebruiken voor een verfijnder remgevoel. Dus precies tegenovergesteld aan wat Lars aangeeft ;-).

@Kermit: ik heb nog een setje M4 met Tech 2 hendels ongebruikt liggen, dus als je nog een keer wilt experimenteren met de Tech hendels laat maar weten.
Plaats reactie