Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Tzigane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 22:20
Mijn mountainbike: Cube reaction GTC SLT

No Biker schreef:Ook even aandacht hiervoor.

Hij zou dit jaar eigenlijk niet doorgaan. Er is wel een nieuwe organisator gevonden.
Op 28 en 29 oktober staat de rit in de planning.
http://www.hippischdrenthe.com/autumn-d ... rail-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt het dan slalommen tussen de paarden of komen die niet op de MTB-route. Komen net dat weekend die kant op en wil dan die routes fietsen of kan ik beter maar de fiets thuis laten?
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Tzigane schreef:
No Biker schreef:Ook even aandacht hiervoor.

Hij zou dit jaar eigenlijk niet doorgaan. Er is wel een nieuwe organisator gevonden.
Op 28 en 29 oktober staat de rit in de planning.
http://www.hippischdrenthe.com/autumn-d ... rail-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt het dan slalommen tussen de paarden of komen die niet op de MTB-route. Komen net dat weekend die kant op en wil dan die routes fietsen of kan ik beter maar de fiets thuis laten?

De paardenmeisjes parkeren de auto's en paardentrailers bij het bezoekerscentrum. Vanaf hier nemen ze het zandpad richting het Aekingerzand. Je kunt er dus gewoon de blauwe route volgen. Je zult er weinig hinder van ondervinden.
Laatst gewijzigd door No Biker op wo 18 oktober 2017, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Bokmaaa schreef:Nou, dat was perfect! :D 2x rood en een rondje blauw gedaan. De weinige plassen kan je gewoon omheen en rood heeft een tof nieuw mini lusje om nattigheid te ontwijken. En daardoor een gave krappe afdaling er bij. Enorm goed werk daar!
Ben je vanmiddag niet tegengekomen :winkie:
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Vanmiddag, de rode, de blauwe en de Hoogersmilde-Diever routes gefietst. Niet alleen op het parcours van Appelscha is onderhoud gepleegd. Op het deel van de route bij Hoogersmilde zijn gaten dichtgegooid. Ook bij die ene plas die eigenlijk nooit opdroogt. Die andere niet.
Deze route was goed te doen, ondanks dat deze niet zo mooi droog wordt als Appelscha. Met het vele blad op de paden is het soms uitkijken.

Bij het passeren van het bruggetje op de verbindingsroute bijna een grote hond aan de kuiten hangen. De eigenaresse kon het dier nog net pakken. Lastig, met de auto de hond uitlaten.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Was lekker fietsen vanmiddag maar een andere biker tegen gekomen twee keer de blauwe en rode route gedaan :)
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Ik wel, bij de passage van het betonnen fietspad richting het tunneltje. Hier nog een paar woorden met een medebiker gesproken die niet wist welke route hij moest volgen. Even uitleg gegeven. Ondertussen reed er ook nog een auto (zilvergrijze Ford Fiesta) met 2 personen (man en vrouw) en een hond met de kop uit het raam onder de tunnel door (je gelooft het niet) richting Canada?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

No Biker schreef:
Bokmaaa schreef:Nou, dat was perfect! :D 2x rood en een rondje blauw gedaan. De weinige plassen kan je gewoon omheen en rood heeft een tof nieuw mini lusje om nattigheid te ontwijken. En daardoor een gave krappe afdaling er bij. Enorm goed werk daar!
Ben je vanmiddag niet tegengekomen :winkie:
Ik was er 's morgens, tussen half 10 en 11. In totaal heb ik drie andere fietsers getroffen, 2 dames op het noordelijke deel boven het fietspad van blauw, en iemand die naast de fiets stond op één van de klimmetjes langs het fietspad.
Vlietser
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: di 4 november 2014, 16:44
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 800

Ik wil zaterdag hier gaan rijden.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ik heb hier vandaag gereden, rondje Appelscha (blauw en rood) en Diever.
Gestart net nadat de buien gestopt waren, in het begin stonden de single tracks nog vol water. Appelscha blauw droogt vrij snel. Ik ben gestart bij het ‘t Groote Veen en toen ik daar weer in de buurt kwam was de route voor het grootste deel opgedroogd.
Alledrie de routes lagen er prima bij, het was lekker fietsweer vandaag. De singletrack over de hei lag er heel goed bij, droog en een stevige ondergrond en volle bak wind mee. Dat ging heel lekker. :-)
Als je de route nog niet eerder gereden hebt, de route is heel duidelijk gepijld en gemakkelijk te volgen.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Zou vandaag ook nog een rondje rijden, maar het weer zat even niet mee.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Hopen dat de regen vandaag en vannacht een beetje meevalt, dan ben ik zondagochtend nog wel te porren voor een rondje :D

Edit: Lekker met koffie op de bank gehangen! :lol:
Vlietser
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: di 4 november 2014, 16:44
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 800

Ik heb hem zaterdag gereden voor de eerste keer.
Was lekker drassig maar wel een mooie route.
Hopelijk volgende maand een keer droog rijden.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Vanmiddag rood en blauw gedaan. Geen enkele biker gezien, maar wel wandelaars op de route en in het bos. Het viel me qua omstandigheden op de routes niet mee. Best veel droge stukken, maar ook delen die nogal modderig zijn. Waar door de ontstane by-passes ook weer nieuwe modderpoelen ontstaan. Vooral het deel tussen de paaltjes 65 en 66 is baggeren. Ook de nieuwe omleiding aan het einde van de rode route lijkt mij geen lang leven beschoren. Door de regen van de afgelopen week en het gebruik van de route slijt de grond hier weg. De nattigheid van de ondergrond leidt tot de vorming van een moddergat, net zoals het vorige deel. Ook de kombochtjes langs de N381 richting de Oude Willem zijn door de omstandigheden en misschien onkunde aan slijtage onderhevig. Jammer, als ze droog zijn rijd je er met een lekkere flow over.
Ook bomen kunnen vatbaar zijn voor erosie. Hierdoor een nieuw obstakel onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Excuses voor de crappy foto’s van de telefoon.

Dit is vlak na de pallets, waar je rechtdoor kunt rijden om het pad te volgen, of je vervolgt de route linksaf en neemt de later aangelegde klim met de kunststof palletbodems.

Het laatste deel van de rode route heb ik met verlichting gereden. Moest ik ook nog hard trappen vanwege een vervaarlijk blaffend loslopende hond.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de blauwe route gereden op een paar plekken weer ondehoud gepleegd. Niet veel last gehad van de paarden wel is er op diverse plekken door de ruiters gebruik gemaakt van de route.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ja dat viel mij ook op. Een deel van de route dat normaliter uit hard aangereden witzand bestaat was flink losgetrapt door de paarden. Verder nog een klein bodemonderzoek gedaan op 1 van de steile afdalinkjes van rood, langs het fietspad. Daar lag tussen de afdaling en de klim, in een bochtje, een plas modderprut waardoor ik onderuit ging. Hoort er bij af en toe :D

Het was zaterdag op zowel blauw als rood flink natter dan een week eerder. Op sommige plekken worden de plassen zo breed dat er niet meer omheen te fietsen is.
Plaats reactie