Welke powermeter?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ik zeg pak een quarq. Nu inmiddels een jaar in gebruik op de racer. Top ding.
Op de mtb bij mijn nieuwe bike gaat er ook een quarq op.

Een van de voordeligste powermeters en foutloos.
Ilpirato
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 6 augustus 2012, 20:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 910

Ik ben ook powermeter aan t overwegen. Twijfel tussen Mtb of racefiets. Welke powermeter adviseren jullie op mtb? Heb momenteel 2×11xt met boost op mn scott scale. 2x11 behouden hoeft niet perse maar wel makkelijk als dit zou kunnen. Ombouw naar 1x11 is een optie! Quarq schijnbaar goed en redelijk betaalbaar, maar pasf dit ook met shimano? Enkelzijdig meten is in principe voldoende.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Eventjes een oud topic terug bovenhalen. Ik heb ondertussen een Spark RC Team besteld waarop de nieuwe XTR M9100 groep zal staan. Ik ben een competitieve mtb'er die met een powermeter rijd (momenteel een Power2Max NG Eco op een Sram crank, goed spul!). Ik ben al een tijdje aan het uitkijken naar welke powermeter er te combineren valt met de nieuwe XTR groep. Maar de opties lijken zeer beperkt, namelijk een Stages/4iiii left-only crankarm voor de vorige generatie XTR, of een crank met powermeter van Rotor, Quarq, Sram. Gezien mijn huidige powermeter is die laatste optie de meest vanzelfsprekende, op voorwaarde dat de compatibiliteit tussen een Sram/Shimano aandrijving en cranks van andere merken ook voor de nieuwe XTR nog opgaat. Maar hierover vind je nog nergens technische info, en ergens is het ook zonde om het meest zichtbare deel van montage groep te gaan veranderen. De groep is nog maar amper ergens geleverd en ik denk dat Shimano ook zeer karig is in het uitdelen van de technische informatie, op een andere manier kan ik het 'hiaat' aan opties niet verklaren. Tegenwoordig rijden toch zeer veel competitieve renners met een powermeter, een doelpubliek waarvoor de XTR ook bestemd is. Ik ben ook al eens gaan kijken naar de Canyon Lux met de nieuwe XTR van Mathie Van der Poel, maar ook hier zie ik geen enkel spoor van een powermeter. Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n topper WB races rijdt zonder powermeter?

Ik wil niet zeuren trouwens over de keuze voor een powermeter, ik ben gewoon 'technisch geïnteresseerd' in alle opties :)
walters
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 2 februari 2010, 18:30

Ilpirato schreef: wo 18 oktober 2017, 16:04 Ik ben ook powermeter aan t overwegen. Twijfel tussen Mtb of racefiets. Welke powermeter adviseren jullie op mtb? Heb momenteel 2×11xt met boost op mn scott scale. 2x11 behouden hoeft niet perse maar wel makkelijk als dit zou kunnen. Ombouw naar 1x11 is een optie! Quarq schijnbaar goed en redelijk betaalbaar, maar pasf dit ook met shimano? Enkelzijdig meten is in principe voldoende.
Op de racefiets gebruik ik al ruim 8 jaar verschillende Powertap naven, bevallen me goed. In augustus een MTB gekocht en wilde ook een powermeter, gekozen voor de Quarq. Zeer tevreden, zou hem zo weer kopen en dus adviseren. Indien ik een nieuwe racefiets zou kopen zou ik wederom een Quarq kopen, geen shimano powermeter, betrouwbaarheid van shimano is erg slecht, die van Quarq erg goed.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hier ook een powertap naaf, bevalt goed, alleen als je er wat aan hebt is het drama.

Zelf ook op zoek naar een nieuwe powermeter, alleen die zou ik op een mtb, en gravelracer willen kunnen zetten.
Eigenlijk dus mogelijkheid voor 1x, en 2x..... ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Rijd al een aantal maanden met een Stages Gen3 powermeter op mn woon-werk fiets.
Ding werkt prima, meet maar aan 1 kant, maar goed, zal nooit super veel verschil in zitten.

1 nadeeltje is het afgaan van hobbelige bruggetjes.
Wanneer je druk op het pedaal houdt zal het vermogen hoog uitschieten, naar de 2K toe.
Gelukkig gebeurd dit normaliter niet, maar tijdens woon-werk ritten wel af en toe, daar ik door Amsterdam heen moet met slechte wegen, veel bruggen etc.

Overigens is dit alleen van invloed op je max vermogen die dan niet meer klopt.
Voor je gem vermogen maakt het niets uit.

Weet alleen niet hoe dit bij het mountainbiken zal uitpakken.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Wat voor woon werk afstand fiets je? En hoe vaak? En waarom zet je juist op die fiets een posermeter? Ik flirt ook nog steeds met de gedachte, maar wil eigenlijk een meter die ik op mijn ww fiets, race en mtb kan zetten... maar die bestaan nog niet.. pf althans ik heb de oplossing daarvoor nog niet gevonden..
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

@Ilpirato:

Ik heb nu een XT Stages op de mtb en een p2m op de racer. Als je met de mtb druk op de pedaal houd in een afdaling krijg je hoge 1sec pieken maar die zeggen niet veel. Al je de grafiek op je pc vanaf 5 sec power laat tellen klopt het beter.

De Stages bevalt mij goed. Montage is simpel want je vervangt alleen de linker crank van je houdige crankstel. Vervangen van de batterij gaat ook gemakkelijk.

Een quarq heeft een gxp of 30mm in plaats van 24mm as dus heb je een andere bb nodig.

@Mathiavv: waarschijnlijk komt Stages binnenkort met een 9100 crank. Dan behoud je de mooie crank.
Oooeeessss
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

hendrikjan schreef: zo 2 december 2018, 09:11 Wat voor woon werk afstand fiets je? En hoe vaak? En waarom zet je juist op die fiets een posermeter? Ik flirt ook nog steeds met de gedachte, maar wil eigenlijk een meter die ik op mijn ww fiets, race en mtb kan zetten... maar die bestaan nog niet.. pf althans ik heb de oplossing daarvoor nog niet gevonden..
Woon werk is 60km retour.
Maar deze fiets wordt ook gebruikt voor wegritten en maakt dan ook de meeste Kms van mijn fietsen.
Plaats reactie