In dat geval is het zeker aan te raden te weten waar het naar toe gaat!RonaldH76 schreef:Te weinig, dat staat vast
Hobby mag geld kosten...
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Denk hier eerder een paar maandsalarissen
En dat terwijl ik bijna altijd langzaam fiets.
Alleen met wedstrijden rijdt ik volle bak.
En dat terwijl ik bijna altijd langzaam fiets.
Alleen met wedstrijden rijdt ik volle bak.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Tegen de tijd dat ik maandsalarissen kan gaan uitgeven aan mountainbiken zijn de kinderen de deur uit en mijn woning afbetaald.
Ik maak er wel een sport van om mijn materiaal zo goedkoop mogelijk te kopen zodat ik voor mijn fiets goed spul heb tegen budget prijzen.
Ik maak er wel een sport van om mijn materiaal zo goedkoop mogelijk te kopen zodat ik voor mijn fiets goed spul heb tegen budget prijzen.
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Tellen we ook de autokosten mee om op een route te komen die een beetje de moeite waard is?
Volgens mij tikt dat op jaarbasis nog flink aan, als je je tenminste niet beperkt tot het lokale rondje op fietsafstand.
Keertje naar de UHR-routes is voor mij totaal zo'n 175km in de auto en twee veerpont-overtochten van 2 euro p/st
Dat doe ik toch met enige regelmaat. Dan nog een dagje naar Zuid-Limburg, weekendje Ardennen, weekje Alpen met alle reis- en verblijfkosten... dat is ook -veel!- geld wat naar je hobby gaat, al gaat het dan niet in het materiaal zitten.
Ik heb het eerder in dit topic al eens aangehaald, voor mij telt mee of iemand dat geld uitgeeft omdat-ie het echt zelf gaaf vind, of vooral om anderen te laten zien wat-ie heeft. Vaak merk je dat verschil heel snel als je met iemand praat.
Als ik iemand tegenkom met een schitterende -en soms hele dure- fiets waarbij ik voel dat daar echt gemeend enthousiasme achter zit vind ik dat mooi en kan ik zo'n fiets ook welgemeend bewonderen. Zonder jaloezie, want ik ben erg happy met mijn eigen spullen.
Als ik iemand tegenkom met een schitterende fiets en aan alles merk je dat hij het heel belangrijk vind dat ik kwijlend naar zijn spullen kijk doe ik net alsof het een roestige Aldi-bike is
(En hoe hard iemand met zo'n fiets rijdt zal me worst zijn).
Maar om terug op de topictitel te komen, het is uiteindelijk heel simpel: voor mij mag een hobby -in ons geval mountainbiken- inderdaad geld kosten. Het is iets waar ik onbetaalbaar veel plezier aan beleef, voor mij veel belangrijker dan een grote TV, dikke auto of elke paar jaar nieuwe meubels in huis.
Dus gaat er ook meer geld naartoe, lijkt mij niet meer dan logisch
Volgens mij tikt dat op jaarbasis nog flink aan, als je je tenminste niet beperkt tot het lokale rondje op fietsafstand.
Keertje naar de UHR-routes is voor mij totaal zo'n 175km in de auto en twee veerpont-overtochten van 2 euro p/st
Dat doe ik toch met enige regelmaat. Dan nog een dagje naar Zuid-Limburg, weekendje Ardennen, weekje Alpen met alle reis- en verblijfkosten... dat is ook -veel!- geld wat naar je hobby gaat, al gaat het dan niet in het materiaal zitten.
Ik heb het eerder in dit topic al eens aangehaald, voor mij telt mee of iemand dat geld uitgeeft omdat-ie het echt zelf gaaf vind, of vooral om anderen te laten zien wat-ie heeft. Vaak merk je dat verschil heel snel als je met iemand praat.
Als ik iemand tegenkom met een schitterende -en soms hele dure- fiets waarbij ik voel dat daar echt gemeend enthousiasme achter zit vind ik dat mooi en kan ik zo'n fiets ook welgemeend bewonderen. Zonder jaloezie, want ik ben erg happy met mijn eigen spullen.
Als ik iemand tegenkom met een schitterende fiets en aan alles merk je dat hij het heel belangrijk vind dat ik kwijlend naar zijn spullen kijk doe ik net alsof het een roestige Aldi-bike is
(En hoe hard iemand met zo'n fiets rijdt zal me worst zijn).
Maar om terug op de topictitel te komen, het is uiteindelijk heel simpel: voor mij mag een hobby -in ons geval mountainbiken- inderdaad geld kosten. Het is iets waar ik onbetaalbaar veel plezier aan beleef, voor mij veel belangrijker dan een grote TV, dikke auto of elke paar jaar nieuwe meubels in huis.
Dus gaat er ook meer geld naartoe, lijkt mij niet meer dan logisch
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
+1 @kermit, als je dan alles gaat tellen vergeet dan niet de afschrijving auto / fietsendrager / wasmachine / de extra voedingsmiddelen / verwarmde stalling voor onze pareltjes en ga zo maar door....dan is het niet meer bij te houden
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Misschien wordt het iets beter als je zegt dat ze er best wat was bij mag stoppen als jij je fietskleding in de machine aan het proppen bent?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3280
- Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9
Ik zal het proberen, maar denk dat het niet veel indruk maakt...
Toen ik vanmorgen met het idee kwam om een nieuw velgensetje aan te schaffen werd ik ook hard uitgelachen.
Het argument dat ik dan geen spaakbreuk meer zou krijgen en je die kosten dus niet meer hebt werkte niet...
Ook het argument dat ik vanwege de lichtere velgen sneller zou gaan fietsen en dus meer tijd met het gezin door kan brengen wat onbetaalbaar schijnt te zijn werkte vreemd genoeg niet.
Niet geheel ten onrechte, maar een beetje stoken blijft leuk.
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Je moet het ook pas melden als je dat nieuwe velgensetje al hebt besteld !awinkel schreef:
Ik zal het proberen, maar denk dat het niet veel indruk maakt...
Toen ik vanmorgen met het idee kwam om een nieuw velgensetje aan te schaffen werd ik ook hard uitgelachen.
Het argument dat ik dan geen spaakbreuk meer zou krijgen en je die kosten dus niet meer hebt werkte niet...
Ook het argument dat ik vanwege de lichtere velgen sneller zou gaan fietsen en dus meer tijd met het gezin door kan brengen wat onbetaalbaar schijnt te zijn werkte vreemd genoeg niet.
Niet geheel ten onrechte, maar een beetje stoken blijft leuk.
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Grotendeels mee eens, waarbij ik persoonlijk het meeste plezier beleef aan het rijden zelf en materiaal uiteindelijk toch vooral als middel zie. Net als ik transport om bij mooie trails te komen ook als middel zie, hoewel ik van vakanties en dagtrips veel langer geniet dan van nieuw glimmend materiaal!kermit schreef:Tellen we ook de autokosten mee om op een route te komen die een beetje de moeite waard is?
Volgens mij tikt dat op jaarbasis nog flink aan, als je je tenminste niet beperkt tot het lokale rondje op fietsafstand.
Keertje naar de UHR-routes is voor mij totaal zo'n 175km in de auto en twee veerpont-overtochten van 2 euro p/st
Dat doe ik toch met enige regelmaat. Dan nog een dagje naar Zuid-Limburg, weekendje Ardennen, weekje Alpen met alle reis- en verblijfkosten... dat is ook -veel!- geld wat naar je hobby gaat, al gaat het dan niet in het materiaal zitten.
Ik heb het eerder in dit topic al eens aangehaald, voor mij telt mee of iemand dat geld uitgeeft omdat-ie het echt zelf gaaf vind, of vooral om anderen te laten zien wat-ie heeft. Vaak merk je dat verschil heel snel als je met iemand praat.
Als ik iemand tegenkom met een schitterende -en soms hele dure- fiets waarbij ik voel dat daar echt gemeend enthousiasme achter zit vind ik dat mooi en kan ik zo'n fiets ook welgemeend bewonderen. Zonder jaloezie, want ik ben erg happy met mijn eigen spullen.
Als ik iemand tegenkom met een schitterende fiets en aan alles merk je dat hij het heel belangrijk vind dat ik kwijlend naar zijn spullen kijk doe ik net alsof het een roestige Aldi-bike is
(En hoe hard iemand met zo'n fiets rijdt zal me worst zijn).
Maar om terug op de topictitel te komen, het is uiteindelijk heel simpel: voor mij mag een hobby -in ons geval mountainbiken- inderdaad geld kosten. Het is iets waar ik onbetaalbaar veel plezier aan beleef, voor mij veel belangrijker dan een grote TV, dikke auto of elke paar jaar nieuwe meubels in huis.
Dus gaat er ook meer geld naartoe, lijkt mij niet meer dan logisch
Overigens heb ik die reiskosten flink beperkt door zelf op een plek te gaan wonen waar wereldklasse trails in mijn achtertuin liggen. Die dan wel weer hogere eisen stellen aan het materiaal helaas!
Terug naar materiaal: dat kost geld, vooralsnog moet ik nog werken voor dat geld, werken kost tijd, liever minder werken en meer tijd om te rijden op 'goed genoeg' materiaal dan meer werken en minder rijden op 'luxe' materiaal. Minder werken slaat op zowel nu (ik werk niet full-time) als ook (veel) eerder kunnen stoppen met werken (nog meer tijd om te rijden).
Blijft over de vraag: wat is 'goed genoeg' en wat is 'luxe'? Nu loop ik al een tijdje mee en heb ik bovendien zo nu en dan de mogelijkheid om wat nieuws uit te proberen, waaronder zeer high-end spul. Daardoor denk ik redelijk te weten waar voor mij de sweet spot ligt. Dus aan nieuw spul dat blijvend iets toevoegt aan het rijplezier geef ik probleemloos wat uit. Voorbeeld: toen een paar jaar terug de long-low-slack geometrie doorbrak heb ik wat nieuwe bikes uitgetest en dit voegde zo veel toe dat ik geheel tegen mijn gewoonte in mijn toenmalige frame al na 2 seizoenen heb vervangen. Maar ik heb wel voor een alu frame gekozen omdat de carbon uitvoering op de trail geen significant verschil maakte.
Uiteraard is dit slechts mijn persoonlijke invalshoek, iedereen moet vooral zelf weten hoe hij/zij het aanpakt. Maar iedere keer dat ik doordeweeks op mijn saaie middenklasser over de North Shore trails naar beneden stuiter terwijl anderen aan het werk zijn om hun volgende carbonnen pronkstuk te kunnen betalen (of misschien wel de huidige af te betalen!) kan ik toch niet anders denken dan dat ik het niet slecht voor elkaar heb.
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Afgezien van die supertrails -Midden-Brabant is niet echt een mtb-mekka - zit ik er ook zo in.
Ik werk heel bewust vier dagen, dat kost je wel inkomen maar ik krijg er ook iets heel waardevols voor terug! Meestal gebruik ik die vrije dag ook om te gaan fietsen, heel soms ergens anders voor.
Het hangt natuurlijk ook van je inkomen af of je iets als "duur" ervaart. Voor iemand die een ton per jaar verdient stelt een fietsje van 5 mille niet zo heel veel voor. Voor iemand met een bescheiden inkomen en een gezin met wat opgroeiende kinderen is het misschien al moeilijk om 1.000 euro voor een fiets vrij te maken.
Uiteindelijk zijn spullen slechts materie, en dat lijkt blijkbaar allemaal heel belangrijk want "we" zijn vooral bezig om zoveel mogelijk geld te verdienen om maar zo mooi of zo veel mogelijk spullen te kunnen aanschaffen. Totdat er bijvoorbeeld iets met je gezondheid (of die van je dierbaren) aan de hand is, dan kom je er wel achter wat echt belangrijk is... en dat is dus niet de prijs van de fiets die in je schuur staat
Ik werk heel bewust vier dagen, dat kost je wel inkomen maar ik krijg er ook iets heel waardevols voor terug! Meestal gebruik ik die vrije dag ook om te gaan fietsen, heel soms ergens anders voor.
Het hangt natuurlijk ook van je inkomen af of je iets als "duur" ervaart. Voor iemand die een ton per jaar verdient stelt een fietsje van 5 mille niet zo heel veel voor. Voor iemand met een bescheiden inkomen en een gezin met wat opgroeiende kinderen is het misschien al moeilijk om 1.000 euro voor een fiets vrij te maken.
Uiteindelijk zijn spullen slechts materie, en dat lijkt blijkbaar allemaal heel belangrijk want "we" zijn vooral bezig om zoveel mogelijk geld te verdienen om maar zo mooi of zo veel mogelijk spullen te kunnen aanschaffen. Totdat er bijvoorbeeld iets met je gezondheid (of die van je dierbaren) aan de hand is, dan kom je er wel achter wat echt belangrijk is... en dat is dus niet de prijs van de fiets die in je schuur staat
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After