6 gaats schijven compatibiliteit

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Hallo forummers,

Ik zit te denken om mijn avid X0 (4 jaar oud) te vervangen voor XT M8000 (1 jaar oud).

Ik heb op mijn Canyon Spectral de Avid X0 trail remmen zitten maar deze zijn een kriem in onderhoud en ik zit nu op het punt dat de schijven niet meer helemaal recht zijn en kosten moet gaan maken.
Ik wil eigenlijk de set XT remmen van mijn Canyon Strive op mijn Specral trailbike gaan knallen en dan een nieuwe set Zee remmen op de Canyon Strive enduro gaan gebruiken.

Maar goed de vraag is eigenlijk, kan ik mijn Avid schijven vervangen voor de Shimano schijven MT86. Ofwel komen die 6 gaatjes in de schijven overeen?

(De spectral staat bij de fietsenmaker dus ik kan het even niet checken)

Super tof als iemand me dit kan vertellen. :-q (kon het met de zoekfunctie niet snel gevonden krijgen helaas)
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

6-bolt discs zijn allemaal hetzelfde qua montage.
Het enige waar je op moet letten is de diameter van de schijf. Avid/Sram wil nog wel is 183mm schijven gebruiken ipv 180mm die Shimano gebruikt.
Dan zou je evt andere adapters moeten monteren.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

als de schijven een beetje krom zijn kan je met een beetje gevoel en een lange platte schroevendraaier weer recht krijgen hoor
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met een Bahco kun je ook een schijf richten, wel zorgen dat-ie goed ontvet is voor je begint ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Mario070 schreef:Ik denk dat we te laat zijn, met alle goede adviezen :((
Waar kan ik jou advies terugvinden? :~ (spreek je overigens altijd namens het hele forum (wij)) ?

Maargoed.....

Uiteindelijk heb ik de remmen een maandje geleden door de LBS nog 1 keer laten onderhouden.
Maar als ze weer aan onderhoud toe zijn ga ik de setup zoals in de startpost geschetst aanschaffen nu ik dankzij @kevinbell weet dat de schijven gaan passen. :-q
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 25 augustus 2023, 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Anders gewoon een gat erbij boren, wel met een kolomboor en niet uit de losse hand. Bij de Lidl zijn die regelmatig in de aanbieding.

Heb bij mijn downhill remmen er zelfs een extra gat bij geboord, voelde wat speling tijdens het remmen. Dus in de schijf en de naaf een gat erbij, in de naaf netjes schroefdraad getapt. Nu extra boutje in de voorrem en de speling is weg! Ook dat waren XT-centerlock schijven.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Gerrie Visser schreef:Anders gewoon een gat erbij boren, wel met een kolomboor en niet uit de losse hand. Bij de Lidl zijn die regelmatig in de aanbieding.

Heb bij mijn downhill remmen er zelfs een extra gat bij geboord, voelde wat speling tijdens het remmen. Dus in de schijf en de naaf een gat erbij, in de naaf netjes schroefdraad getapt. Nu extra boutje in de voorrem en de speling is weg! Ook dat waren XT-centerlock schijven.
Je haalt hier centerlock en 6 gaats schijven door elkaar.
Op goed gemonteerde 6 gaats schijven zit geen speling.
Centerlock kan wat speling hebben, maar ik zie niet, hoe je dat oplost door een "extra" gaatje te boren, centerlock heeft namelijk maar 1 groot gat.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie