stuur positie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Modderhappers,

Ik ben nieuw in het hele mountainbiken. Sinds eind mei van dit jaar fiets ik 1 a 2 keer per week op een parcourtje (zeist, austerlitz, vlaardingen en Bergschenhoek). Heb hiervoor nooit echt gefietst en ben om die reden af en toe nog zoekende naar de juiste woorden, termen en instellingen mbt mijn fiets.

Ik heb mijn stuurpen vervangen voor een kortere omdat ik voor mij gevoel te ver vooruit zat. Nu bij het terug monteren van mijn stuur heb ik deze (vermoedelijk) niet helemaal juist terug gezet. Ik heb zitten spelen met de afstellingen van het stuur en de hendels.

Het stuur heeft een draaiing/kromming/banaanvorm (geen idee hoe ik dit moet noemen en dat maakt het googlen ook lastig). Hoe kan ik deze het beste monteren en wat is het verschil?
- Geheel horizontaal?
- Licht omlaag gericht?
- Licht omhoog gericht?

Alvast bedankt!

Nils

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

De buiging van een stuur kan 2 kanten op.
Omhoog noemt men dat rise
en naar achteren (naar je toe) heet dat backsweep.

Hoe je die moet afstellen is persoonlijk, maar de backsweep is meestal horizontaal of licht omhoog.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Op het stuur staan waarschijnlijk streepjes in het midden.
Als je die in het midden van de voorkant van je stuurpen hebt is dat de basis stand.
Vanuit daar kan je wat naar voren of achteren draaien, is inderdaad persoonlijke voorkeur wat je de prettigste stand vindt.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

japie carbon schreef:De buiging van een stuur kan 2 kanten op.
Omhoog noemt men dat rise
en naar achteren (naar je toe) heet dat backsweep.

Hoe je die moet afstellen is persoonlijk, maar de backsweep is meestal horizontaal of licht omhoog.
Bedankt, backsweep dus. Ik ga mijn best doen om te onthouden ;) (al die namen..)

Ik ga vanmiddag neutraal/licht omhoog zetten en kijken hoe het bevalt.
Jamis Diablo schreef:Op het stuur staan waarschijnlijk streepjes in het midden.
Als je die in het midden van de voorkant van je stuurpen hebt is dat de basis stand.
Vanuit daar kan je wat naar voren of achteren draaien, is inderdaad persoonlijke voorkeur wat je de prettigste stand vindt.
Dank, maakt de stand nog uit qua sturen zelf, of je sneller/agressiever stuurt als je stuur bijv. omlaag staat?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rise moet je zien als verhoging van het stuur, je zithouding is meer rechtop ivm een recht stuur.
Backsweep is de hoek dat de stuuruiteinden naar je toe gebogen zijn. Dit doet men om een meer natuurlijk hoek voor je polsen te creeëren.
Als je het stuur te ver naar onder/voor draait, ga je je polsen in een vreemde houding dwingen en, behalve het feit dat dat niet lekker rijdt, is de kans op klachten erg groot. Een paar graden meer of minder kan al een hele wereld van verschil zijn (bv wel of geen tintelende handen)

Overigens heeft een plat stuur (flat bar) ook backsweep.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Backsweep is het woord dat ik zocht als ik zo jouw omschrijving lees, weer wat geleerd :)

Ik merkte dat, vooral mijn rechterhand, het zwaar had tijdens het rijden. Na een langere rit austerlitz en zeist merkte ik dit voornamelijk. Dan begon die inderdaad enigszins te tintelen en voelde die enorm vermoeid aan, soort verkrampt.

Ik ga zo iets spelen met mijn stuur, iets hoger zetten.

Bedankt :)

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tipje van Flipje:
Het kan zijn dat je moet wennen aan de nieuwe houding, probeer een nieuwe positie eerst een ritje of 2-3 uit voordat je weer gaat veranderen.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

TenZNL schreef:Tipje van Flipje:
Het kan zijn dat je moet wennen aan de nieuwe houding, probeer een nieuwe positie eerst een ritje of 2-3 uit voordat je weer gaat veranderen.
Ga ik in mijn achterhoofd houden!

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En pas de positie van je remhendels ook even aan als je het stuur kantelt, als je je vinger(s) op de remhendel legt moeten ze ongeveer de lijn van je onderarm volgen. Dus het moet niet nodig zijn je hand te draaien om goed bij de remhendel te kunnen.
Hou er rekening mee dat de boel niet kneitervast gedraaid hoeft te worden. Vooral lichtgewicht stuurtjes houden daar niet van. Het beste is met een momentsleutel de boel vast zetten, maar op gevoel kan ook. Boutjes in een paar stappen vast draaien, niet eerst eentje helemaal vastzetten maar om en om.

Verder gewoon uitproberen hoe je fijn zit, ik denk dat je vrij snel voelt of het goed is of toch nog net niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

kermit schreef:En pas de positie van je remhendels ook even aan als je het stuur kantelt, als je je vinger(s) op de remhendel legt moeten ze ongeveer de lijn van je onderarm volgen. Dus het moet niet nodig zijn je hand te draaien om goed bij de remhendel te kunnen.
Hou er rekening mee dat de boel niet kneitervast gedraaid hoeft te worden. Vooral lichtgewicht stuurtjes houden daar niet van. Het beste is met een momentsleutel de boel vast zetten, maar op gevoel kan ook. Boutjes in een paar stappen vast draaien, niet eerst eentje helemaal vastzetten maar om en om.

Verder gewoon uitproberen hoe je fijn zit, ik denk dat je vrij snel voelt of het goed is of toch nog net niet.
Ik heb mijn hendels inderdaad ook direct versteld, ik durf alleen niet te zeggen of ik deze mooi op lijn heb gezet. Ik ben op mijn fiets gaan zitten en gevoeld hoe deze het lekkerste zitten en zo staan ze nu. Mocht het tegenvallen zal ik jouw tip uitproberen, bedankt.

Ik zet alles netjes op moment vast. Bijna overal staat netjes beschreven op welke NM ze gezet moeten worden. Ook heb ik gelezen dat ze beter iets te los kunnen zitten dan te vast. Mocht ik vallen, dan draaien ze mee om het stuur heen i.p.v. dat ze afbreken. Scheelt weer geld.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

als je toch met je hendels bezig bent, kijk ook of ze wat verder naar binnen kunnen, vaak kan je dan beter bij je shifter zonder je hand te verplaatsen naar buiten. En remmen met 1 vinger wordt makkelijker. Ik heb de remmen nu zo staan dat ik met mijn wijsvinger precies in de laatste bochtje van de hendel zit als ik de grips in het midden vast heb
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Prulleman schreef:als je toch met je hendels bezig bent, kijk ook of ze wat verder naar binnen kunnen, vaak kan je dan beter bij je shifter zonder je hand te verplaatsen naar buiten. En remmen met 1 vinger wordt makkelijker. Ik heb de remmen nu zo staan dat ik met mijn wijsvinger precies in de laatste bochtje van de hendel zit als ik de grips in het midden vast heb
Dit heb ik eigenlijk ook al gedaan, al kon ik ze niet te ver naar binnen plaatsen want mijn shifters verplaatsen daarbij mee naar binnen. Althans, ik weet niet of het anders kan, maar mij lukte het anders niet... :oops:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Ondertussen wat kilometers gemaakt. Moest even wennen aan t sturen zelf maar het bevalt mij ondertussen erg goed.

Geen zere polsen meer en fiets lekker door de bochten.

Allen bedankt :)

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Da's mooi! Even meegelezen en goed om te zien dat je in een paar posts even die info meepakt die je nodig hebt. Goed forum is dit toch, dat blijkt hier eens te meer....altijd nuttige tips & tricks. 8)

Op naar nog meer fijne kilometers zou ik zeggen Foxie! :-q
Plaats reactie