Aankoop eerste XC fully: Scott spark of spark RC?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Hoi,

Ik lees al even het forum, maar als leek leek mijn mening nooit echt een meerwaarde :tong Nu dan toch mijn eerste post :D
Ik fiets al een vijftal jaar recreatief rond de kerktoren, dus voornamelijk vaste parcours in Nederland en België, met een sporadische uitstap naar de Ardennen.
Ik heb daarbij steeds gereden op een hardtail 26" Stevens stoke van 2012. Geen echte problemen mee gehad, maar vermoed ergens wel dat de fiets te groot werd gekocht (ik ben 1m80)

Ik ben nu dus op zoek naar een upgrade voor meer comfort (lichtjes last van de rug) en had oorspronkelijk de spark 920 of de spark 940 op het oog, waarbij de 940 de aluminium variant is van de 920.

Ik kijk even rond bij de locale scott dealer. Hij raadt me echter op de lokale parcours een spark RC aan bvb de team bike omdat die toch wat vinniger en "leuker" zijn. Hij heeft ook nog een spark rc 900 pro staan van 2017 voor een €4000, oftewel een €350 meer dan de 920/rc900 team 2018 (met korting).

Er staat ook nog een mooie spark rc 900 world cup te koop op het forum voor dezelfde prijs.

Allereerst had ik graag jullie feedback gehad betreffende spark RC vs spark. Ik had eerlijk gezegd als recreatieve rijder nooit naar de RC gekeken, maar het lijkt wel alsof je een lichtere fiets krijgt voor hetzelfde geld?! Het grootste verschil lijkt me de kortere veerweg (100mm ipv 120mm) en de steilere hoek van de vork. Is de RC niet wat overkill voor me of heeft de dealer gelijk dat op de lokale trails dit beter geschikt is? Is de gewone spark niet wat vergevingsgezinder in bvb afdalingen met de minder stijle hoek/meer veerweg?

Indien de spark RC een goede keuze zou zijn: Is de RC pro/world cup 2017 voor €350 meer dan de moeite waard tov de spark RC team 2018? De 2018 versies rijden al met grotere velgen (inner width), is dat de moeite waard?

Tenslotte, ook even over de maat: Ik rijd nu op een te lange fiets en wil zeker niet dezelfde fout maken. Qua lengte val ik net tussen M en L voor scott, ik heb echter nogal lange benen: binnenbeen 87.8 en dus volgens een bepaalde fittingsite (in de beginnershoek van dit forum), zou ik eigenlijk best op een M passen.

Mijn excuses voor de vele vragen. Alvast benieuwd naar jullie feedback!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Heeft je locale dealer niet een demo staan die kunt testen?
Wellicht dat je die demo dan ook voor een mooie prijs kunt overnemen als ie bevalt.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

De 2018 modellen zijn nog niet testen. Zijn nog niet binnen bij de verdeler.
Hij heeft wel een spark RC pro 2017 te staan die ik kan testen.

Aangezien ik echter enkel ervaring heb met een oude hardtail, had ik daarom wat inzichten van jullie gewenst :)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Vinniger zal de RC zeker zijn, leuker dat weet ik niet. De normale spark is vergevingsgezinder.
De RC is echt op race gericht, de normale is gemoedelijker. De veerweg is verschillend.
Wat ook opvalt is dat de spark´s juist een dropper hebben en de RC niet.
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Idd, maar de dropper lijkt me op de nederlandse vlakte niet echt cruciaal en kan natuurlijk altijd achteraf geplaatst worden :)
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

een dropper is echt aan te raden, super chill!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies wat Massen zegt!

De Spark is in principe voor wedstrijdrijders, is minder vergevingsgezind en vraagt om een actievere rijstijl. De RC is dus meer op allround werk gericht, maar je een betere rijder omdat die foutjes voor je weg neemt. En nu is de Spark RC nog steeds een erg sportieve fiets.

Het is jammer dat dealers het beeld blijven bevestigen dat je in NL "niet meer nodig hebt", en dat wordt dan vaak uitgedrukt in veerweg. (Petje af voor deze dealer dat 'ie over wendbaarheid begint, hij heeft er al beter over nagedacht!) Nu zie ik genoeg jongens (en meiden) worstelen met een wedstrijdfiets waarvoor ze gewoon de skills missen. Die fiets gaat je dan niet helpen.

Met meer 'trail' gerichte bikes heb je inderdaad meer veerweg, kun je langer in het zadel blijven zitten (je hoeft dus minder conditie te hebben om toch verder te kunnen fietsen!). Maar ook de geometrie zorgt dat je de fiets makkelijker onder controle houdt.

(en het is dan ook niet voor niets dat veel buitenlandse rijders juist regelmatig een 'dikkere' fiets pakken om hun techniek te trainen. Daarmee kunnen ze ruiger terrein opzoeken en er zo aan wennen.)

Spark RC dus voor jou :-q (maar gestraft met een Spark ben je ook niet...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

@Lars: Even voor de zekerheid, ik denk dat je de spark RC en spark door elkaar haalde in je post, niet? Alvast bedankt voor je input!

Ik maak hierbij wel even de bedenking dat ik van een oude 26" kom. Zal de 29" dan sowieso niet wat logger aanvoelen?

Ik ging vandaag naar een tweede dealer. Die was alvast iets minder overtuigend voor de RC, maar vertelde wel dat de meeste mensen in Nederland op de RC rijden. De dealers willen blijkbaar echt wel RCs verkopen :lol: Hij haalde de verschillen aan en zei dat RC vooral lichter is en dat je daaruit je voordeel zal halen..Ik denk dat ik vooral voordeel uit trainen zal halen 8)

Ik test volgende week een spark RC team, ik hoop dat ik ook eens een gewone spark kan testen
Laatst gewijzigd door Annanraen op vr 13 oktober 2017, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

@Lars TB, volgens mij draai je ze om :D
De RC is de wedstrijd fiets :wink:

Voor de gemiddelde fietser in Nederland is denk ik de Spark de betere keus ten opzichte van de Spark RC.
Ik zou alleen al vanwege de 20mm extra veerweg, de "stijvere" vork en de dropper voor de Spark gaan.
Mocht je in de Ardennen of ergens anders in het buitenland fietsen is de fiets ook wat vriendelijker dan de Spark RC.

Rijdt je wedstrijden zou ik direct voor de RC gaan, maar dan zou je voor de Scale moeten gaan denk ik en niet de Spark RC.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zou je niet nog wat andere fietsen moeten overwegen?
Je schrijft over "rondjes rond de kerk" en dan kom je aan met deze racebakken.
Moet je met de routes die je rijdt en een beginnende zwakke rug niet kijken naar fietsen die minder racy en veel meer comfy zijn?

Een ander merk overwegen is misschien ook nog wel goed omdat je aangeeft dat je bouw wat afwijkt met lange benen en korter bovenlijf. Amerikaanse fietsen, specialized en ook scott zijn langer dan bijvoorbeeld cube. Vaak wordt dat bij cube als nadeel aangegeven maar in jouw geval zou het best wel nuttig kunnen zijn.

Als het puur tussen deze gaat dan zouden de veerweg, eagle en dropper van de 920 mijn keuze zijn.
Laatst gewijzigd door Elvander op vr 13 oktober 2017, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

MadMax12 schreef: Ik zou alleen al vanwege de 20mm extra veerweg, de "stijvere" vork en de dropper voor de Spark gaan.
Mocht je in de Ardennen of ergens anders in het buitenland fietsen is de fiets ook wat vriendelijker dan de Spark RC.
Ik heb vorige maand nog Duchenne Heroes gereden op een Spark RC. 5 van de 7 dagen waren Eiffel, Mullertal en Ardennen. Geen enkel moment de 20mm veerweg gemist, wel een dropper.

De enige reden die ik kan bedenken om bij gebruik in Nederland voor een Spark te kiezen boven een Spark RC is dat je zitpositie anders (relaxter) is. Dat is een kwestie van voorkeur. Als je wekelijks in de Ardennen oid vertoeft wordt het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Ik zou persoonlijk altijd voor de RC gaan; een 29er fully met 100mm is tov een 26er hardtail al een comfortabel gemoedelijk fietsje. En in Nederland vrijwel altijd meer dan voldoende en bovendien snel (maar dat is meer mijn wens). 20mm extra + dropper is natuurlijk wel tof als je vaak in de Ardennen of Alpen zit maar als je er maar zelden komt dan red je je die ene keer ook heus wel.

Verder zou de 2018 mijn voorkeur hebben ivm Eagle (bereik!) en 25mm velgen (zoek maar eens over de voordelen van brede velgen).

Bij twijfel over de maat altijd de kleinste nemen heb ik altijd geleerd, vind zelf een klein fietsje ook echt fijner rijden. Uiteraard moet je zadelhoogte wel haalbaar zijn anders houdt het op en moet je naar L.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of.... de 100mm RC uitrusten met een dropper...
De huidige Spark is ook met 100mm al zeer potent, een van de beste racefully's die er nu rondrijden. Zeker als je een lichtere technische rijder bent daar kun je daar ook alles mee rijden t/m Transalps, flowtrails in parken, als je wilt. Al helemaal als je hem uitrust met een dropperpost, die maakt elke bike (nog) trailwaardiger.

De 120mm is nog wat meer op toeren, marathon gericht, wat vergevingsgezinder, en mede door de standaard dropper trail-ready.
Maar een hele lichte 100mm Spark en dropper.... ook heel mooi!

Daarnaast inderdaad letten op de overige afmontage, 2017 vs 2018 modellen.
Een 1x12 Eagle is breder qua bereik dan 1x11 XT, ook niet onbelangrijk! 2018 modellen hebben wat dat betreft dan weer een pre.

Maar er is mooie keus genoeg, luxeprobleem moet je maar denken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oeps :oops:

Inderdaad andersom.

Een dropper post mis je in NL ook niet als je hem niet hebt.
Een breed stuur mis je in NL ook niet als je hem niet hebt.
Een mooi setje wielen met bredere velgen mis je in NL ook niet als je het niet hebt.
120 mm veerweg mis je inderdaad als je het niet hebt.

Heb je het allemaal wel, dan besef je wat je gemist hebt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

ik test even de fiets en laat zeker iets weten!
Plaats reactie