XC fully voor rugpatient

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Kjiratsiekoedel schreef:Fully gaat zeker wel helpen tegen de klappen op je rug. Ik zou wel kijken naar neutrale zit (spectral/nerve/neuron/camber) en niet naar race geometrie (epic/lux)

Er staat een mooie Camber in het te koop forum.
Zelf ben ik ook rug patiënt en ben super tevreden met mijn Spearfishje.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Zelf ben ik recent geopereerd aan mijn hernia. Na de revalidatie overgestapt op een fully (Lux CF) tot nu toe gaat het goed zolang ik mijn core oefeningen doe. Vooral die sterkere core maakt het meeste verschil in het hele verhaal.
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Ik zou kijken welk merk duurtestbikes kan leveren. Bij Mastworp in Uden kun je bv diverse Kona fullies huren. En Canyon heeft een testperiode van 30 dagen geloof ik. Maar als eerste zou ik een goede bikefitter raadplegen, bijvoorbeeld Onno bij Allizi. Die heeft mij erg goed geholpen. Succes met je zoektocht!
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Kjiratsiekoedel schreef:Fully gaat zeker wel helpen tegen de klappen op je rug. Ik zou wel kijken naar neutrale zit (spectral/nerve/neuron/camber) en niet naar race geometrie (epic/lux)
Ik rijd alleen in Nederland en in de winter MTB. In de zomer rijd ik op de racefiets. Is een spectral/nerve/neuron/camber dan niet overdone?

Ik vind de Neuron een erg mooie fiets naar past een Lux/Anthem niet beter qua gebruik? M.a.w. is een Neuron zoveel comfortabeler, en daardoor beter voor mijn rug, dan een Lux?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vroemm schreef:Ik rijd alleen in Nederland en in de winter MTB. In de zomer rijd ik op de racefiets. Is een spectral/nerve/neuron/camber dan niet overdone?
Overdone? Dat zijn de standaard mountainbikes waar eigenlijk iedereen in NL als eerste naar moet kijken!! Pas als je besluit dat je wedstrijdrijder bent of extreem competitief bij het toeren, dan zou je wedstrijd-fullies als een LUX of Epic kunnen overwegen. Of als het buitenland met ruig terrein en focus op dalen je doel is, dan ga je richting allmountain bikes.

Nu is het overigens niet zo dat 1 van deze drie categorieën in NL niet rijdbaar is, kan allemaal prima. Dus echt fout ga je nooit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Lars TB schreef: Overdone? Dat zijn de standaard mountainbikes waar eigenlijk iedereen in NL als eerste naar moet kijken!! Pas als je besluit dat je wedstrijdrijder bent of extreem competitief bij het toeren, dan zou je wedstrijd-fullies als een LUX of Epic kunnen overwegen.
Ik heb er wel een hekel aan om ingehaald te worden :wink:

Ik rijdt nu een LTD. Pro HT rijd 1500-2000km per winter en ben 1,81

Jij vindt een Neuron dus ook beter passen?
Gebruikersavatar
pietheinpeeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: di 19 april 2011, 15:56
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 9.9 (2017)

Vroemm schreef:Jij vindt een Neuron dus ook beter passen?
Ik ben 2 jaar geleden geopereerd aan een hernia en gelukkig helemaal hersteld.
Ik heb vorig jaar ook al weer in de Pyreneeën gefietst op een MTB Hardtail en dat zonder rugklachten overleeft al voel ik mijn rug nog wel tijdens lange steile klimmen.
Uit comfort overwegingen heb ik wel besloten om dit jaar een fully (Canyon Neuron AL 9.9) te kopen.
Geen moment spijt van gehad. Ik ben er sneller mee dan op mijn hardtail in Nederland, je rug heeft veel minder last van trillingen en ik ga er veel makkelijker mee berg op en af. Vorige week heb ik de gefietst in de Zwitserse Alpen, vooral afdalen is een genot t.o.v. een hardtail. Voor mij voldoet de Neuron prima.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lars TB schreef:Maar zit het probleem in de schokken of in de zithouding? Op een XC fully zit je ook erg sportief en belast je je rug meer... .
Precies. waar zit het probleem en welke oplossing hoort daarbij?

Daar kom je éen manier achter: uitproberen. 3.000 euro uitgegeven voor een oplossing die achteraf niet de juiste is, word je niet gelukkig van.

Pas ook op adviezen van kaliber "bij mij hielp". Die zeggen niet altijd iets over jou
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vroemm schreef:Jij vindt een Neuron dus ook beter passen?
De Neuron is sowieso een zeer sportief model. En er zijn hier personen op het forum die menen dat het de enige fiets is die je ooit nodig gaat hebben! Zo ver wil ik niet gaan, maar voor veel gebruikers is het zeker een ideale fiets. Begin alleen bij de AL 8.0 of duurder. Met de goedkopere uitvoeringen komt de prestatie van de achterkant er niet zo uit door de eenvoudige vorken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Helpt een dropper ook nog qua vering of is die gewoon star in de hoge positie?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een dropper veert niet (als het goed is ;) ) gewoon star dus.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Of je koopt een los fullyframe en zet je onderdelen over. Als je zo goed als alles kunt overzetten kan dit erg voordelig zijn.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Ben zelf (ex)rugpatient (hernia). Ik geloof absoluut niet in de stelling dat een fully je rugproblemen oplost. Een fully zorgt er voor dat je meer controle en meer grip houdt. Voor het ontlasten van je rug heb je een sterke core nodig, en moet je er voor zorgen dat je technisch beter gaat rijden (klappen/oneffenheden opvangen met je benen en niet met een veersysteem!).

Ik rij overigens al jaren tot volle tevredenheid op verschillende fullies en merk dat voor mij de verleiding om op mijn zadel te blijven zitten (en dus niet mijn benen te gebruiken als schokdemper) kleiner is op een racefully (met een wat gestrektere zit) dan op een tourfully waar je houding meer rechtop is.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat SpeedyZ zegt. Dus.

Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Ik heb dus twee hernia's gehad. Die zijn met rust over gegaan.

De oplossing zit niet in de fiets. Het grootste deel van de oplossing zit in de fietser: andere houding, core, anders trainen, rustiger rijden. Voor mij een combinatie van dingen. Stoppen met wedstrijden en dus stoppen met doorrammen als het wel 'moest', maar niet meer 'kon'.

Ook simpele kleine trucjes als even 1 of 2 minuten naast de fiets staan als je pijn krijgt. En als het stoplicht op rood staat echt stoppen en met twee voeten op de grond gaan staan. Dan haal je even de druk eraf. Geen garantie dat dit ook voor TS werkt overigens.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

bert l. schreef:Het grootste deel van de oplossing zit in de fietser: andere houding, core, anders trainen, rustiger rijden. Voor mij een combinatie van dingen. Stoppen met wedstrijden en dus stoppen met doorrammen als het wel 'moest', maar niet meer 'kon'.

Ook simpele kleine trucjes als even 1 of 2 minuten naast de fiets staan als je pijn krijgt. En als het stoplicht op rood staat echt stoppen.
Tsja, vorig winterseizoen elke dinsdag core-traing gedaan bij de fysio. Ik kon geen verschil merken qua rug...

Afgelopen zaterdag is het in m'n rug geschoten terwijl we onze jaarlijkse tocht van HWV aan het voor fietsen waren;
Mooi rustig fietsen en veel stoppen en staan dus maar toch knalde het er in.

Voor mijn houding heb ik bij de fysio ook al een dynamische fietspositie analyse laten doen

Er is geen pijl op te trekken ...
Plaats reactie