Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Ach, iedereen zijn ding.
Een MTB parcour maakt mij ook niet echt warm.
Een gecontrolleerde omgeving met weinig verrassingen.
Een E-MTB zal daar ook niet echt tot zijn recht komen.

XC is meer mijn ding.
Het liefst met wat navigatie erbij.
Beginnen bij punt A en uitkomen bij punt B, kopje thee en dan weer terug.

Dor de grote diversiteit van ondergronden onderweg ben ik vaak erg blij met wat elektrische ondersteuning.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rilson schreef:...
Extra schades enzo geloof ik niet in, en iemand die voor zijn conditie het bos in gaat zal niet zo snel op een E-MTB stappen. En als je lui aangelegd bent dan staat je E-MTB ook al snel stof te happen in de garage als het nieuwtje er vanaf is, want dan hebben die gasten ook vaak geen zin om schoon te maken en onderhoud te plegen :winkie:
...
Je hebt zeker nog niet op een e-mtb gereden? Die extra schade gaat er echt komen. Dat er nu een paar e-mtb's rond rijden maakt niet zo heel veel uit, maar het gaan er meer worden, etc. - de rest heb ik al een paar keer opgeschreven. En de verhalen komen dus ook uit de praktijk:
modderfietser schreef:Op een testdag van Specialized heb ik een rondje op een e-bike gereden. Dat was niet helemaal mijn ding, ik kon veel harder dan mijn techniek aan kon op een heel bochtig parcours. Ik kwam totaal niet in een lekkere flow en kon mijn fietsmaat op een andere testfiets totaal niet bijhouden. Op rechte stukken vond ik het wel leuk om zo snel te accelereren, maar dat was op een fietspad en daar heb je geen e-mtb nodig. Iemand anders uit ons groep had ook moeite met de snelheid en had al vrij snel een boom te pakken. Mijn fietsmaat met betere techniek vond het prachtig, maar heeft het niet nodig om snel door het bos te fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

Lars TB schreef:
Rilson schreef:...
Extra schades enzo geloof ik niet in, en iemand die voor zijn conditie het bos in gaat zal niet zo snel op een E-MTB stappen. En als je lui aangelegd bent dan staat je E-MTB ook al snel stof te happen in de garage als het nieuwtje er vanaf is, want dan hebben die gasten ook vaak geen zin om schoon te maken en onderhoud te plegen :winkie:
...
Die extra schade gaat er echt komen
Uiterst discutabele uitspraak.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Lars TB schreef: Je hebt zeker nog niet op een e-mtb gereden? Die extra schade gaat er echt komen. Dat er nu een paar e-mtb's rond rijden maakt niet zo heel veel uit, maar het gaan er meer worden, etc. -
Die schade aan een route is niet erg zolang de natuur er maar niet extra onder lijdt.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Isdatzo schreef:
Lars TB schreef: Die extra schade gaat er echt komen
Uiterst discutabele uitspraak.
Want?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik ken natuurlijk niet zo goed de situatie van de paden in Nederland, maar ik kan me voorstellen dat die gevoeliger zijn dan die in de ardennen of elders vanwege een zachtere ondergrond.
Hier in de ardennen wordt toch echt de meeste schade aangebracht door het rijden buiten de paden zelf, dus hoe interessant het ook is om nieuwe trails te creeren (ik ben ook niet onschuldig hierin :oops: ), het brengt echt behoorlijke schade aan. Dit is ook uit een vrij uitgebreid onderzoek gebleken notabene door een wetenschapper in Wageningen (ik ben even de naam kwijt, maar indien geinteresseerd, kan ik het zo terugvinden) die ook nog eens een fanatiek mtb-er is. Hij heeft vooral een vergelijking gemaakt tussen wandelaars, mtb-ers en paarden, uiteraard brengen de paarden de meeste schade aan, maar tussen wandelaars en mtb-ers was het kif-kif, het hangt van nogal wat factoren af, uphill, downhill, ondergrond, enz.
Het buiten de paden lopen/rijden is echter iets wat moet worden vermeden, het moment dat je een pad creert, betekent dat je de natuur voorgoed hebt veranderd (wat zowel de fauna als de flora betreft).
Nu is het niet alleen de mtb-ers die zich hier schuldig aan maken, denk ook maar eens aan al het volk dat nu paddestoelen plukt, dan wel loslopende honden, die zorgen ook voor behoorlijke schade, vooral in het wegjagen van alle andere dieren.

Al tezamen denk ik dat de impact van e-mtb's wat de natuur betreft in de ardennen niet groot zal zijn, zolang men op de bestaande paden blijft. In Nederland kan dat natuurlijk anders zijn vanwege de ondergrond.
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

Lars TB schreef:
Isdatzo schreef:
Uiterst discutabele uitspraak.
Want?
Geen bewijs. Redenatie berust op aannames.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Isdatzo schreef:Geen bewijs. Redenatie berust op aannames.
Mijn uitspraak berust op ervaring met e-mtb's, met de ervaring met het rijgedrag van bepaalde type fietsen, met de gevoeligheid van de bodem en met de constatering dat het in de praktijk ook daadwerkelijk zo uit pakt.

Ik weet niet welk gedeelte daarvan een aanname is?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

Lars TB schreef:
Isdatzo schreef:Geen bewijs. Redenatie berust op aannames.
Mijn uitspraak berust op ervaring met e-mtb's, met de ervaring met het rijgedrag van bepaalde type fietsen, met de gevoeligheid van de bodem en met de constatering dat het in de praktijk ook daadwerkelijk zo uit pakt.

Ik weet niet welk gedeelte daarvan een aanname is?
De fiets bepaalt maar in beperkte zin het rijgedrag, het is voor 90% het poppetje wat erop zit. En de bodem voelt het verschil niet of je met 't zelfde gemiddelde op een E-bike rondjes maakt of dat je dat zonder ondersteuning doet.

De aannames zijn 1) dat er dusdanig veel E-mtb's verkocht gaan worden dat het een zaak wordt om rekening mee te houden, en 2) de berijders ervan een dusdanig slechte techniek hanteren dat de routes eronder lijden.

Als punt 2 niet aan de orde is, heb je ook geen last van punt 1. Dus in plaats van E-bikes verbieden (want dingen verbieden gebeurt al genoeg) kan je beter kijken hoe je de kopers ervan beter kan voorlichten over het gebruik ervan. Denk bijvoorbeeld aan een foldertje bij aanschaf van een vignet op de routes waarbij dat verplicht is (voor iedere biker). Of, wanneer blijkt dat E-bikers echt meer schade aanrichten aan de paden, maak het vignet iets duurder voor een E-bike om dat te compenseren.

In elk geval heb ik nog geen argumenten voorbij zien komen die het verbieden ervan ook echt rechtvaardigen. Op dit moment is het ook niet een reëel probleem.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even iets terug in het topic (heb twee dagen gemist ;-) ) zag ik een opmerking over de remknippen op de UHR routes. Die zitten (uiteraard) vooral voor de bochten in afdalingen, waar je ook zonder ondersteuning makkelijk die 25km/h haalt. Gezien het feit dat de e-mtb (nog) een zeer klein percentage vertegenwoordigt van wat daar allemaal rondrijdt zijn die remknippen dus door reguliere fietsen veroorzaakt.
Sowieso zijn remknippen niet te vermijden, behalve in het theoretische geval dat niemand z'n remmen meer aanraakt. En wellicht ook leuk om te weten: met vering ontstaan er sneller remknippen dan met starre fietsen. Vering verbieden dan maar?

Er werd ook gevraagd om argumenten vóór het toelaten van e-mtb's op de routes.
Dan wil ik graag een meer basale daaraan gerelateerde vraag stellen: wat zijn de argumenten om mtb's (gewone dus) in het bos toe te laten? Er zijn immers genoeg argumenten daartegen, afgaande op wat er zoal te horen is van mensen die het niet zo hebben op mtb-ers.

Ik denk dat de argumenten pro e-mtb's in het bos niet zoveel verschillen van de argumenten voor normale mtb's in het bos. En de tegenargumenten ook niet... (schade! asociaal gedrag! ;-))

Nog steeds zie ik de tegenargumenten vooral gerelateerd aan het eventuele gedrag van de berijders van e-mtb's. De snelheden liggen niet hoger dan bij goedgetrainde rijders op gewone fietsen, de gewichten niet hoger dan bij een wat steviger persoon op een gewone mtb.
Opvoeren, asociaal inhalen, onvoldoende rijtechniek... dat is gedrag. Geen eigenschap van een electrische fiets.

Verbieden omdat men bang is dat er wellicht sprake zal zijn van negatief gedrag lijkt mij niet de goede weg. Dan weet ik nog wel wat voorbeelden...
- gewone mtb's verbieden, want er zitten best wel wat aso's op gewone mtb's.
- iedere auto met een beetje pk's verbieden, want daar kun je snelheidsovertredingen mee maken.
- baarden verbieden, want achter een baard kan een terrorist schuilgaan.

Da's onzin toch?
Net zo goed als een fiets met trapondersteuning (die aan de regeltjes voldoet) verbieden omdat je die misschien wel zou kunnen opvoeren of omdat je er asociaal mee zou kunnen inhalen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Remknippen zijn natuurkundig te verklaren en komen op allerlei wegen voor. Asfalt, dirt roads, mtb routes, parkeerplaatsen van de Gamma.

Er is wat aan te doen: veel onderhoud plegen, heel zacht rijden, niet remmen, niet op rijden. Allemaal niet haalbaar.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Blijft een lastige discussie.
Alhoewel, om onverklaarbare redenen lijkt het soms alsof men levensgrote bezwaren niet wil zien.

Ik ben erg slecht in sommige dingen uitleggen maar krijg het evenwel aan een kleuter uitgelegd wat één van de grootste oorzaak van dodelijke fietsongevallen onder ouderen is.
Heeft iets te maken met de max snelheid van een standaard e-bike die aan 60 plussers wordt verkocht.
Geweldig dat die bejaarde, dankzij de techniek, weer op de fiets kan.
Maar als je dan constateert dat die 25km/h too much is voor het reactievermogen van de eigenaar, wat is dan simpeler dan een standje max 18km/h mogelijk maken?
Hoe je die krengen moet opvoeren, puilt internet van uit. Maar het om veiligheidsredenen begrenzen komt, ondanks opvallende toename van verkeersdoden, niemand op het idee van een o zo simpele oplossing.
Om het maar niet te hebben over het niet invoeren van helmplicht (bij 25km/h), ze zijn bang dat ze dan minder van die dingen verkopen ja.

Goed, ik wijk even af van de speedpedelec-on-biketraildiscussie maar ik verbaas me soms over hoe mensen goed onderbouwde argumenten, desnoods ten koste van mensenlevens, wegwuiven.
Het moet maar eens fors geld opleveren, moet je kijken wat er dan ineens allemaal mag.

Ik ben nu 50 jr met volgend jaar 30jr MTB verleden. Niet de eerstvolgende stap maar één van de volgende stappen zou helaas misschien wel een e-MTB kunnen zijn.
En als tegen die tijd al die honderden km's trail dan voor elektrikers verboden zijn kan ik dat heel goed begrijpen. Dikke pech, het is niet anders.
Ik vraag anders tzt wel een keer aan bert l. of ze daar op UH en (binnenkort) Ede please één van al die rondjes vrij willen stellen voor e-bikers die daar dan op dat ene rondje lekker naar hartenlust de boel los mogen gummen.
Ook weer opgelost dan.
Ik ben het eens met de ongenuanceerde stelling dat motortje = motortje. Ondersteunend of niet, het is een motorvoertuig.
Van daaruit gaan we als wetgever of grondeigenaar verder praten over wat dan wel en niet mag in het geval dat er sprake is van ondersteuning.
Heel goed om daar nu al (of nu pas?) glasheldere lijnen over uit te zetten. Maar zolang de verkoop nog niet op volle stoomkracht draait, gaat het daar vast niet van komen.
Eerst moet iedereen grenzeloos onbegrensd op een e-bike zitten en dan gaan we op het bureaucratische af met regeltjes komen. Of beter nog, één of ander mooi verwoorde belasting heffen...
Onze zeer gewaardeerde MTB.nl coryfee Hilco plaatste laatst in nutteloos één van de vele bewijzen die aangeven waar we ongetwijfeld mee te maken krijgen op 'onze' trails.
Dit alles heeft totaal niks te maken met in hoeverre ik leef en laat leven of anderen hun lol niet gun.

Persoonlijk heb ik eigenlijk alleen moeite met e-bikers die me in een klim inhalen en dan even lafjes grijnzend achterom kijken naar die ouwe prutser die daar naar boven ploetert. Inderdaad, hun gedrag dus. Niet hun machine.
In dat geval heb je dan wel for sure te maken met het prototype nepsportert of hoe je het noemen wilt, in elk geval een rasechte kansloze battery hero :lol: :tong .
Begin trouwens wel een beetje aan dat soort loosers te wennen :winkie: , ze zijn niet wijzer.
Maar dat mag inderdaad geen reden zijn om enkel door die loosers alle e-bikes op de routes te weren. Loosers rijden er nu ook al bij bosjes rond. Kijk maar op Strava :o er is er maar één die de KOM heeft en misschien zelfs wel behaald op een e-bike.
Gevoelig punt trouwens, om dat te suggereren heb ik gemerkt.

O ja, dit nog, bij iemand die een e-bike om gezondheidsredenen of whatever aanschaft, zie je die rare grijns niet. Zo zie ik het verschil, heel simpel.
Laatst werd ik in een klim keurig netjes ingehaald door een e-biker die nog even met me opreed.
De beste jongen had een spierziekte en kon dankzij zijn e-bike nu nog lekker het bos in, hij begreep precies wat de kick is om half kapot boven te komen maar kon helaas niet meer.

Tja, dus waar trek je die grens. Ik weet het echt niet. Maar alles maar een beetje aan het toeval over te geven vind ik een heel slechte keuze van de wetgever.
En ingrepen waarvan je gewoon kan weten dat die er beslist moeten komen, uitstellen omdat dit even niet past in het straatje van de minister van financiën, is al helemaal fout.

Nu zijn we er dus nog niet uit.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:...
Nog steeds zie ik de tegenargumenten vooral gerelateerd aan het eventuele gedrag van de berijders van e-mtb's. De snelheden liggen niet hoger dan bij goedgetrainde rijders op gewone fietsen, de gewichten niet hoger dan bij een wat steviger persoon op een gewone mtb.
Opvoeren, asociaal inhalen, onvoldoende rijtechniek... dat is gedrag. Geen eigenschap van een electrische fiets.
...
Isdatzo schreef: De fiets bepaalt maar in beperkte zin het rijgedrag, het is voor 90% het poppetje wat erop zit. En de bodem voelt het verschil niet of je met 't zelfde gemiddelde op een E-bike rondjes maakt of dat je dat zonder ondersteuning doet.
Het punt is dat de fiets het stukken makkelijker maakt zulk gedrag te vertonen. In een kleine Suzuki met 60 pk kun je nauwelijks verkeershooligan spelen. In een dikke BMW met 300 pk gaat het zo gemakkelijk dat je je daaraan bijna onbewust schuldig maakt.

Isdatzo schreef:De aannames zijn 1) dat er dusdanig veel E-mtb's verkocht gaan worden dat het een zaak wordt om rekening mee te houden, en 2) de berijders ervan een dusdanig slechte techniek hanteren dat de routes eronder lijden.

Als punt 2 niet aan de orde is, heb je ook geen last van punt 1. Dus in plaats van E-bikes verbieden (want dingen verbieden gebeurt al genoeg) kan je beter kijken hoe je de kopers ervan beter kan voorlichten over het gebruik ervan. Denk bijvoorbeeld aan een foldertje bij aanschaf van een vignet op de routes waarbij dat verplicht is (voor iedere biker). Of, wanneer blijkt dat E-bikers echt meer schade aanrichten aan de paden, maak het vignet iets duurder voor een E-bike om dat te compenseren.

In elk geval heb ik nog geen argumenten voorbij zien komen die het verbieden ervan ook echt rechtvaardigen. Op dit moment is het ook niet een reëel probleem.
Aanname 1) lijkt me een erg veilige aanname, dat kun je nauwelijks meer een aanname noemen. Om dan meteen de laatste regel er bij te pakken: beter nu te handelen voordat het een probleem wordt.

Punt 2) is niet meteen dat de berijders van een e-mtb per definitie een slechte techniek hebben, maar dan gaan we weer naar boven: de fiets maakt het per definitie mogelijk veel ruiger mee te gaan rijden. Lees de verslagen, bekijk de filmpjes: het gebeurt ook daadwerkelijk. En waarom ook niet, je hebt 'gratis' 250W extra vermogen. Zonde om dat niet af en toe flink aan te spreken.

Vignet duurder. Mooie oplossing. Maar kom jij dan scheppen om de extra schade te herstellen? :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het gaat met de aannames alle kanten op hier:
Gebeuren de meeste auto-ongevallen met grote/dure/snelle auto's ?
Rijden bejaarden eigenlijk vaak 25km/u op een e-bike?
Zoals al diverse keren gezegd hier: het gaat om gedrag! Of dat nu een strava kom rijder is die volgas door een groepje wandelaars vliegt of een automobilist die met 80 km/u door een woonwijk raast. Dat ligt niet aan het voertuig, maar aan de berijder met of zonder E en met of zonder 300pk.
En off-topic: willen we eigenlijk wel allemaal overal droge flowy singletracks met kombochten ? :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef:Het gaat met de aannames alle kanten op hier:
Gebeuren de meeste auto-ongevallen met grote/dure/snelle auto's ?
Rijden bejaarden eigenlijk vaak 25km/u op een e-bike?
Zoals al diverse keren gezegd hier: het gaat om gedrag! Of dat nu een strava kom rijder is die volgas door een groepje wandelaars vliegt of een automobilist die met 80 km/u door een woonwijk raast. Dat ligt niet aan het voertuig, maar aan de berijder met of zonder E en met of zonder 300pk.
En jij neemt aan dat iedereen zich kan gedragen? :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten