Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd met of zonder ondersteuning.....lekker trappelen :lol: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Maar na het fietsen is het wel leuken rellen hier.

Heeft toevallig iemand hier ervaring met het opvoeren van een E-MTB? :winkie:
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

Lars TB schreef:
Isdatzo schreef:Typisch, ik heb namelijk nog geen enkel steekhoudend argument gehoord om E-bikes te verbieden op de routes.
Ik weet het niet hoor, maar er staan genoeg steekhoudende argumenten in dit topic... .
Dan verschillen wij van mening over wat steekhoudende argumenten zijn, denk ik.

Een fiets met trapondersteuning blijft nog steeds een fiets. Evenals dat een fiets met vering een fiets is. Of een fiets met versnellingen, dat is ook een fiets. Het verbieden van fietsen met trapondersteuning omdat je dat niet als 'echte' fiets ziet is nogal arbitrair in mijn ogen. Er wordt hier heel hard geroepen over schade aan het pad. Iedereen die over de route fietst brengt enige vorm van schade toe aan het pad (waarbij techniek en omstandigheden van grote invloed zijn), dat is inherent aan de sport. Met zo'n ding ga je als slecht- of ongetrainde fietser vrij makkelijk wat sneller, maar nou ook weer niet absurd snel: de trapondersteuning werkt immers maar tot 25 km/h. Dat is een snelheid die ik zelf ook wel haal. Daarom denk ik dat die schade aan de routes wel mee zal vallen.

Mocht blijken dat dat straks niet zo is, dan kan je natuurlijk kijken of het gerechtvaardigd is om een wat hoger bedrag te vragen voor een vignet (op de routes waar dat verplicht is) om de schade te compenseren. Maar verbieden gaat natuurlijk veel te ver. Laat iedereen zelf beslissen op welke manier je van 't bos wil genieten zolang dat niet ten koste gaat van het bos of anderen.

Verder is het een beetje een non-discussie. Hoeveel van die dingen zie je nu? Heb je er echt last van? De E-bikes op het asfalt zijn een groot succes onder forensen en ouderen maar dat zie ik niet zo snel met E-mtb's gebeuren.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mosseltje schreef:Maar na het fietsen is het wel leuken rellen hier.

Heeft toevallig iemand hier ervaring met het opvoeren van een E-MTB? :winkie:
Ook voor het fietsen.... :lol: :-q

Opvoeren is niet goed voor je E-MTB....dus iets harder trappen :lol: als het goed is, krijg je dan ook iets meer ondersteuning :D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

:lol: :lol:

Ieder moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt, zolang het maar geen gevaarlijke situaties oplevert.
Vooral als mensen op een E-bike te snel gaan voor hun kunnen.

Extra schades enzo geloof ik niet in, en iemand die voor zijn conditie het bos in gaat zal niet zo snel op een E-MTB stappen. En als je lui aangelegd bent dan staat je E-MTB ook al snel stof te happen in de garage als het nieuwtje er vanaf is, want dan hebben die gasten ook vaak geen zin om schoon te maken en onderhoud te plegen :winkie:

Is het argument dat je ouder / "zwakker" wordt en je rondjes met je vaste clubje mee wil blijven rijden moet je je goed realiseren dat ook je andere functies ( reactie enz ) minder worden. Als je je daar goed van bewust bent, no prob.

Is dit trouwens ook al bij de E-Racefietsen het geval? Zijn die er überhaupt? Als die dit ook gaan ontwikkelen gaat me dat namelijk meer zorgen baren. Zie het al voor me een peloton E-racefietsen op de openbare weg / fietspaden....
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Rilson

E-racers zijn er intussen ook. De trapondersteuning tot 25km maakt ze alleen niet zo zinvol in ons vlakke landje, dat haal je vrij vlot zonder E. Lijken populairder te worden in berggebieden waar je veel klimwerk hebt. Leesvoer http://road.cc/content/feature/196199-e ... hest-climb" onclick="window.open(this.href);return false;
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Van die enkele fanatieke MTB'er die door omstandigheden niet meer onondersteund het bos in (of de berg op) kan, kan de e-bike-industrie niet leven. Daarom zullen, net als bij de "gewone" e-bike, nieuwe markten moeten worden aangeboord, en moeten die dingen actief aan de man gebracht worden. Elke bejaarde oudere vijfenvijftigplusser vijftiger moet een e-bike, anders is het niet te doen, joh! Scholieren? Die moeten een e-bike, anders kunnen ze niet naar school. Leren fietsen doen we op een e-bike. De gevolgen voor de volksgezondheid zijn voor rekening van de maatschappij, de milieuaspecten negeren we lekker, want: elektrisch!
Vorsprung durch Pedantik.
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Lars TB schreef:Afbeelding
:lol:

Toch is een E-MTB goed in te zetten voor conditie training in de bossen.
Gisteren heerlijk gereden op een ruiterspoor dat volledig omgeploegd was.
Normaal is het zwaar fietsen op zo'n ondergrond maar met de motor op standje 2 kon ik 1,5 uur lang een gemiddelde van 20km/u behalen.
Nog een stuk samen gereden met een leuke ruitster.

Ik hoor hier vooral gezeur dat een pad kapot gereden kan worden....
Dan vraag ik me af of je dan niet beter op glad asfalt kan gaan rijden? :roll:

Dat laatste is natuurlijk bedoeld om een beetje te rellen.
Ik snap het wel. De ene is meer bezig met STRAVA-achtige praktijken.
Elke seconden telt en dan wil je vrij baan.

Ik wil gewoon lekker fietsen door de bossen en met de trapondersteuning kan ik lekker doorfietsen waar ik normaal zou moeten afstappen.
Als ik het echte werk wil doen pak ik liever de motor om een OTR te rijden.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Dat 'zeuren om het pad' zit 'm niet in dat mensen niet tegen een oneffenheid in het pad kunnen, maar in de bergen werk die in de trailbouwers en onderhoudsteams hebben met het aanleggen en onderhouden van een trail met een mooie flow. Dat werk maak je heel snel ongedaan als je snelheid boven je eigen vaardigheid ligt en dus voor elke bocht in de remmen moet. Zondag weer aan den lijve ondervonden op de UHR hoe dat voelt: een wasbord voor elke vloeiende kombocht. Heeft niets met Strava of wel of niet tellende seconden te maken.
Toch is een E-MTB goed in te zetten voor conditie training in de bossen.
Toch zet je conditietraining meer zoden aan de dijk zonder E dan met. Alle energie die je fiets nu levert, lever jij niet. Die gemiddelde snelheid over een bepaalde tijd heeft daar niet zoveel mee te maken.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

WelkomBuiten schreef:Dat 'zeuren om het pad' zit 'm niet in dat mensen niet tegen een oneffenheid in het pad kunnen, maar in de bergen werk die in de trailbouwers en onderhoudsteams hebben met het aanleggen en onderhouden van een trail met een mooie flow. Dat werk maak je heel snel ongedaan als je snelheid boven je eigen vaardigheid ligt en dus voor elke bocht in de remmen moet. Zondag weer aan den lijve ondervonden op de UHR hoe dat voelt: een wasbord voor elke vloeiende kombocht. Heeft niets met Strava of wel of niet tellende seconden te maken.
.
Dat handjevol E-mtb-ers kun je hiervan toch de schuld niet geven lijkt me? ....en remmen voor een bocht is zo gek nog niet als "vaardigheid" als het niet je wekelijkse vaste rondje is?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

WelkomBuiten schreef:Alle energie die je fiets nu levert, lever jij niet. Die gemiddelde snelheid over een bepaalde tijd heeft daar niet zoveel mee te maken.
Precies. Bovendien wordt die tijd zo alleen maar korter, en dan kom je nooit van je 35kg overgewicht af.
Vorsprung durch Pedantik.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

MonkeyRider schreef:
WelkomBuiten schreef:Dat 'zeuren om het pad' zit 'm niet in dat mensen niet tegen een oneffenheid in het pad kunnen, maar in de bergen werk die in de trailbouwers en onderhoudsteams hebben met het aanleggen en onderhouden van een trail met een mooie flow. Dat werk maak je heel snel ongedaan als je snelheid boven je eigen vaardigheid ligt en dus voor elke bocht in de remmen moet. Zondag weer aan den lijve ondervonden op de UHR hoe dat voelt: een wasbord voor elke vloeiende kombocht. Heeft niets met Strava of wel of niet tellende seconden te maken.
.
Dat handjevol E-mtb-ers kun je hiervan toch de schuld niet geven lijkt me? ....en remmen voor een bocht is zo gek nog niet als "vaardigheid" als het niet je wekelijkse vaste rondje is?
Ik zeg ook niet dat remkuilen door die paar E-MTB-ers komen, en ook niet dat remmen voor een bocht gek is. Ik reageer op het gechargeerde 'gezeur over stukgereden paden' van 'stravarijders' en nuanceer waarom stukgereden paden niet alleen voor boswielrenners jammer is.
Met een elektrische fiets ben je eerder op snelheid, of ga je zelfs sneller dan iemand die zonder ondersteuning trapt. Op een parcours met vloeiende lijnen loop je dan eerder de kans om te snel te gaan, waardoor je in de ankers moet. Zie het voorbeeld eerder in deze discussie over iemand die hard rijdt en voor iedere bocht slippend vertraagd.

Mij maakt het helemaal niet uit wie waarop rijdt. Drogredenen in een discussie daarentegen...
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Op een testdag van specialiazed heb ik een rondje op een e-bike gereden. Dat was niet helemaal mijn ding, ik kon veel harder dan mijn techniek aan kon op een heel bochtig parkoer. Ik kwam totaal niet in een lekkere flow en kon mijn fietsmaat op een andere testfiets totaal niet bijhouden. Op rechte stukken vond ik het wel leuk om zo snel te accelereren, maar dat was op een fietspad en daar heb je geen e-mtb nodig. Iemand anders uit ons groep had ook moeite met de snelheid en had al vrij snel een boom te pakken. Mijn fietsmaat met betere techniek vond het prachtig, maar heeft het niet nodig om snel door het bos te fietsen.

Een andere fietsmaat heeft een e-mtb voor zijn vrouw gekocht zodat ze samen kunnen mtb-en. Op een gewone mtb was dat voor beide niet leuk geweest vanwege het grote verschil in techniek, kracht en ervaring. Op een mtb route kan ze hem niet bijhouden, maar op een grasdijk waar het vooral op kracht aan komt, heeft ze hooguit er last van dat de accu wat sneller leeg loopt.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Mosseltje schreef: Ik hoor hier vooral gezeur dat een pad kapot gereden kan worden....
Dan vraag ik me af of je dan niet beter op glad asfalt kan gaan rijden?
Met een MTB of crossfiets wil men toch crossen. Dus al dat geleuter over een mooie flow en onderhoud aan routes vind ik de grootste flauwekul die er bestaat. Gewoon niets aandoen en de situatie nemen zoals die is. Als men een mooie "flow" wil dan is asfalt de optie bij uitstek.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gesloten