Bandenadvies

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

met tubeless kan je nog lagere druk rijden zonder snakebites, je rijdt minder snel lek, kleine gaatjes worden automatisch gedicht met de latex in je band. Tenslotte scheelt het een beetje in gewicht (en dan gewicht wat aan de buitenkant van een draaiend wiel zit en dus goed meetelt).

Uiteraard zitten er ook nadelen aan, kan een knoeiboel zijn met opzetten, sommige velgen/banden zijn geen lekkere combi, je moet periodiek latex bijvullen, het kan zijn dat je vaker beetje moet bijpompen, onderweg plakken gaat niet echt (als het nodig mocht zijn), je kan wel een reserver biba erin stoppen.

Ik ben er overigens erg blij mee! Vorige week nog een flink stuk glas uit mijn band getrokken, en gat werd netjes gedicht, wel behoorlijk wat lucht kwijt en het was echt een snee.. dus toch maar naar huis, maar kon gewoon doorfietsen en thuis op mijn gemak een plakker aan de binnenkant van de buitenband en wat lijm in de snee dat die niet verder zou scheuren
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ruubmeister schreef:Ah, niet goed gelezen. Ik zal vanavond eens de schuifmaat pakken om te kijken of de velg inderdaad 19mm breed is.
De velg is 19 mm intern. Dat staat op de velg. Zoals George al aangaf.
ruubmeister schreef:Heb er eigenlijk nog niet over nagedacht om tubeless te gaan. Zijn de voordelen zo groot?
Niet 'zo groot', maar de voordelen zijn er zeker, zoals Prulleman al aangeeft. Alleen loop jij tegen hetzelfde probleem als nu aan: je druk kan niet lager. En dus haal je de voordelen er maar beperkt uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Ik heb aan beide kanten van de band nog ongeveer 15 mm speling. Heb geen schuifmaat bij de hand om het precies op te meten. Welke band raden jullie aan?
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

ik lees her en der dat de combinatie Schwalbe Nobby Nic als voorband en Racing Ralph als achterband vaak gebruikt wordt. Is dit een prettige combinatie voor een beginner? Ik zit er over na te denken om deze combi te bestellen in een 2.25” versie, dat lijkt mij in ieder geval op een 19mm velg te passen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Niets mis mee, lekker veel grip voor.
Bij lage druk zullen ze iets sneller wat rollen door de smallere velg, dan maar iets meer druk. Even een keer testen door wat agressieve bochten op gras te rijden en steeds de druk iets lager te kiezen
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Op 19mm zou ik toch voor een 2.1 gaan voor en achter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RaRa en NoNi gaan prima in 2.25 op een 19mm velg.
RoRo is wat gevoeliger voor de juiste velg en luchtdruk, voelt al snel zwabberig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je al kiest voor een andere band. Kies dan ook gelijk voor een goede band.
Je kunt banden voor 20 euro kopen, maar ook de duurdere van 50 euro voor het zelfde merk type band alleen met een andere compound. Kies de laatste dan en familie gelijk voor goed rubber. Anders heb je nog steeds niet de optimale grip. Goede banden zijn nu eenmaal duur....

Lees ook eerst eens flink wat reviews door en verdiep je ook eens in profielen en andere merken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Heb je de grip van 50 EUR banden werkelijk nodig wanneer je je plaatselijke MTB route of de toertocht 2 dorpen verderop wilt rijden...? Of ga je met de 20 EUR band net zoveel plezier hebben, die stiekem wellicht nog wat langer meegaat ook.

<mag ieder voor zichzelf beantwoorden>
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

cheeta schreef:Heb je de grip van 50 EUR banden werkelijk nodig wanneer je je plaatselijke MTB route of de toertocht 2 dorpen verderop wilt rijden...? Of ga je met de 20 EUR band net zoveel plezier hebben, die stiekem wellicht nog wat langer meegaat ook.

<mag ieder voor zichzelf beantwoorden>
Kan ik voor de TS niet bepalen, zelf heb ik wel eens de goedkoopste banden van NoNi geprobeerd, dacht dat het niet zoveel verschil maakte.
Dat was een grote vergissing, ik kon er helemaal niks mee, de juiste druk was al een probleem, want stug en geen grip. Moesten dan weer hard opgepompt worden wat ook weer negatieve rij-effecten opleverde. Ik heb ze snel gewisseld voor een duurdere versie en dat was echt een wereld van verschil. Voor mij een goede ( dure ) les.
Het gezegde "goedkoop is duurkoop" ging hier voor mij wel op :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Ik heb gekozen voor de Schwalbe addix performance serie voor zowel de Nobby Nic als de Racing Ralph. Ik deel een beetje de mening van @cheeta, vraag me af in hoeverre ik dit ga merken. Het zal waarschijnlijk al een upgrade zijn gezien de huidige banden die ik rijd. Mocht het toch tegenvallen, dan kan ik altijd nog de duurdere versie aanschaffen.
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

ruubmeister schreef:Ik heb gekozen voor de Schwalbe addix performance serie voor zowel de Nobby Nic als de Racing Ralph. Ik deel een beetje de mening van @cheeta, vraag me af in hoeverre ik dit ga merken. Het zal waarschijnlijk al een upgrade zijn gezien de huidige banden die ik rijd. Mocht het toch tegenvallen, dan kan ik altijd nog de duurdere versie aanschaffen.
Ik ben benieuwd hoe de Combi NoNi RaRa je gaat bevallen? (zelf vind ik de NoNi te grof en ben ik overgestapt op een Rocket Ron als voorband). Neem aan dat je toch niet voor tubeles gegaan bent omdat je voor de Performance gekozen hebt?
Remmen kan altijd nog
Tzigane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 22:20
Mijn mountainbike: Cube reaction GTC SLT

Ik weet niet of het normaal is bij een RaRa maar heb er nu al twee gehad die een slag in de band hebben. Ik dacht eerst dat ik een slag in mijn velg had maar bleek in de band te zitten.
Plaats reactie