Co2 pompje

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb een tijdje gereden met een klein pompje die wordt aangedreven door spierkracht , maar was eens op zoek naar en goede CO2 pompje voor onderweg , ik had er 1 maar dat was een flop , niet te regulieren en kreeg , mits het goed ging de band geen eens op druk , zo'n 2-3 bar.

Wat is nu een goede co2 pomp?, ik had al gelezen van de verschillende cartridges , 16 en 23 gram , met de 23 gram kan je waarschijnlijk een hogere druk halen in je band ?, en wat is nu het voordeel van schroefcartridges ?.
En is een pompje met manometer nu goed ,of met je toch nog nameten met een losse manometer voor de juiste druk ?

ik hoor het graag
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Snelle Buffer schreef:Ik heb een tijdje gereden met een klein pompje die wordt aangedreven door spierkracht , maar was eens op zoek naar en goede CO2 pompje voor onderweg , ik had er 1 maar dat was een flop , niet te regulieren en kreeg , mits het goed ging de band geen eens op druk , zo'n 2-3 bar.

Hoeveel bar wil jij in je banden hebben dan? 2-3 bar is al ruimschoots voldoende.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ha , ja rond de 2- 3 bar voor harde singel tracks , maar vaak haalde ik geeneens de 2 bar met de co2 pomp :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

volgens mij zijn die pompjes nooit te reguleren, het is gewoon erin prikken/draaien en flop, je band zit vol.
Met 23 gram heb je inderdaad een stuk (bijna de helft) meer lucht, je zal je band daar dus zeker harder mee krijgen.
De schroef cartridges zijn volgens mij gewoon wat prettiger en betrouwbaarder in gebruik. geen idee... ik zie net een filmpje waar bij een schroefloze in een houder vastgezet wordt, en je de co2 rustig met een knop in de band kan releasen, dat is dus anders dan vastschroeven op je band en gelijk alles erin.. verder geen praktijkervaring met schroefloos, en ook niet veel met schroef :D

Wat betreft een manometer, die zou ik lekker achterwege laten voor een noodoplossing, ff knijpen en je hebt ook wel een idee of je ongeveer goed zit (desnoods vergelijk je het met de andere band, voorband iets zachter als achter en andersom).

Maar Dice heeft wel een goed punt.. als je de 2 bar haalt, moet dat voldoende zijn voor alle situaties (of je moet zelf 130+kg zijn).

Ik heb ook een simpel co2 pompje met 16g schroefcartridges, omdat het zo lekker compact is. (en een goede kleine handpomp is vaak nog duurder). Maar als je een mooi compact hand pompje hebt is daar uiteraard niks mis mee, sterker nog, in veel gevallen is het nog praktischer ook, als je een klein lek hebt, kan je bv een paar keer een beetje bijpompen en thuis op je gemak plakken. co2 kan weer voordelen hebben om je tubeless band terug te ploppen als je een reparatie aan je buitenband hebt moeten doen. (hoewel je dan ook altijd nog een reserve biba zou kunnen steken).

Anyway, zoveel mensen zoveel wensen, hoe is je gebruik en wat is je doel? Waarom denk je dat je beter af bent (of zou moeten zijn) met CO2? Misschien moet je het gewoon bij een handpompje houden ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nadeel van een CO2 pompje is dat als er iets mis gaat met oppompen je ook meteen klaar bent... als er dan geen hulpvaardige medebiker meer voorbij komt mag je lekker gaan wandelen ;-)

Met een goede compacte pomp heb je dat probleem niet. Als je de ruimte hebt (rugzak) zijn er hele handige pompjes met een uitklapbaar voetje en slangetje voor op het ventiel. Die van Topeak (Morph-serie) en Lezyne zijn erg goed.
Voordeel van zo'n ding is dat ze erg makkelijk pompen, zeker bij de volumineuze banden van tegenwoordig wel zo fijn. En door het slangetje geen risico op teveel kracht op je ventiel zetten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

http://www.wiggle.nl/lezyne-pressure-dr ... 60606246nl

of pompje en co2 inéén! Heb ik al een poosje, maar helaas nog nooit uit mogen proberen... 8)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een van de meest vervelende eigenschappen van die dingen is dat ze het ventiel bevriezen. Ik heb toch al een aantal keer gezien dat mensen in de haast de hele ventielkern eruit rukken als-ie bevroren is :lol: Tsja, dan sta je. Ik hou het bij een pompje, en tubeless. Heel hard afkloppen nu maar volgens mij heb ik al anderhalf jaar niet lek gereden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hmm, dan gewoon geen lekke band krijgen onderweg :winkie: , idd dat bevriezen is toch wel de "down side" , een spierkracht aangedreven pompje is dan wel beter ..

keuze's :roll:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ga maar eens een 29-er 2,25 inch of meer op de door jouw gewenste 3 bar pompen met een handpomp.

Dan heb je geen last van bevroren ventielkernen maar wel van oververhitte Snelle Buffertjes.

Ik prefereer de CO2 burst en dan op gevoel de hardheid aanpassen door weer wat lucht te laten ontsnappen indien nodig.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Elvander schreef:
....van oververhitte Snelle Buffertjes.
:lol:

tja elk heeft wel zijn voor en nadelen , welke patronen gebruik jij dan ?, de 25 gram's ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb er altijd twee van 16 gram in m'n rugzakje zitten maar ik hoef ook maar tot 1,5 tot 1,6 bar.
Overigens nog maar 1 keer nodig gehad toen ik nog niet tubeless reed.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Prulleman schreef:Maar Dice heeft wel een goed punt.. als je de 2 bar haalt, moet dat voldoende zijn voor alle situaties (of je moet zelf 130+kg zijn).
Er zijn zat situaties (combinatie bandenmaat, bandtype en ondergrond) waar je met ook iets minder dan 130kg met 2.0 bar gewoon roulette aan het spelen bent omdat eigenlijk niet voldoende is (in het bijzonder achter).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Denk dat het ook een beetje persoonlijk is , ik vindt 2,2 bar in mijn Schwalbe Nobby Nic en Bontrager XR3 banden prettiger rijden als met 1.8-1.9 bar of lager . Nu is de ondergrond hard waarop ik rij, vandaag rondje zeist gereden en begonnen met 1,8 bar in beide banden , maar uiteindelijk opgepompt naar voor als achter op 2,1 -2,2 Bar .Beide zijn tubeless gemaakt .
Maar ik ga voor een handpompje , eerlijk gezegd heb ik 2 jaar tijd pas 1 keer zelf een lekke band gehad en 1x de vrouw . Nu net even wezen kijken naar een cannondale pompje voor de dempers en als de band , kost wel een paar centen maar zag er goed uit en lag goed in de hand .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
rippie v70
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 16 september 2011, 20:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR 29

Ik heb een Pro Co2go. Combipompje waar je een patroon op kan draaien. Heel goed te reguleren ook. Je draait hem er helemaal op, en dan een beetje terug om gecontroleerd je band te vullen. Bijpompen of zonder patroon oppompen is ook mogelijk. Topdingetje
Better safe than sorry
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb maar een simpele Co2 pompje aangeschaft met patronen die er op schroeft , kosten waren laag voor alles .

deze :
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... /wg_id-327" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog niet uitgeprobeerd(wil ik ook houden :) )

Daarbij hou ik ook de Cannondale pomp in de tas erbij .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie