Rijgedrag Maxxis Minion DHF Exo 29"

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
MountainMac
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:36
Mijn mountainbike: SC Tallboy 3/ Specialized Turbo Levo Comp

Sinds kort een mooie Santa Cruz Tallboy 3, echter de voorband en ik zijn nog geen vrienden. Ik vind hem onvoorspelbaar qua grip in de bochten (Leersum, redelijk hard zand).

Gaat om een Maxxis Minion DHF Exo 3c; 29x2.3, op 1,8 bar (weeg 90kg). Iemand ervaringen met deze voorband?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik met een 27,5 2.5" WT, reed daarvoor met schwalbe banden, en om lekker met de Maxxis te rijden moet je iets meer bewust druk op je voorwiel houden..
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

2.3 3C hier, geen problemen qua grip en onvoorspelbaarheid. Doet het super in alle omstandigheden.
MountainMac
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:36
Mijn mountainbike: SC Tallboy 3/ Specialized Turbo Levo Comp

Wellicht dan toch roestige techniek, zal eens letten op mijn gewichtsverdeling.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

1.8 bar in voorwiel is wel aan de hoge kant.
Ik rijd mij Mary,s op het voorwiel zo rond de 1.55 / 1.6 bar, ( met biba ) ben met bepakking rond 90 kg, bikepark setting ( moet met jouw band ook wel kunnen volgens mij )
Op leersum is het wat minder etreem waardoor je minder snel lek zult rijden, dus droppen die druk .
Met minder druk in de band en wat meer druk op het voorwiel met rijden moet het beter gaan.
Suc6.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Net je bike even gegoogled, mooi ding.
Aanvulling op bovenstaande in me vorige bericht, misschien nog wat aandacht besteden aan vork set-up.
Als je net als met je voorband ook hoge druk in je vork hebt, en een snelle rebound instelling hebt, dan zou dat kunnen verklaren waarom de voorband onvoorspelbaar overkomt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad, zoals Marco hierboven al zegt: probeer iets minder druk. En ook wat Paulus zegt: bewust meer druk op je voorwiel in bochten: ga iets voorover hangen.

Maar vergeet niet dat de bochten op de UHR ook vrij onvoorspelbaar zijn. De ene bocht is vrij hard wat ondergrond betreft en 'schoon', maar de volgende bocht heeft een dun laagje los zand over die ondergrond heen. En andere bochten zijn weer wat zachter wat ondergrond betreft en ook het type ondergrond op Leersum wisselt een paar keer. Het is best kritisch welke band je gebruikt en hoeveel druk je dan rijdt!

Dat van die rebound ben ik het niet helemaal mee eens: juist op de vlakke ondergrond in NL kun je profiteren van een iets snellere rebound om grip te houden in de bochten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MountainMac
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:36
Mijn mountainbike: SC Tallboy 3/ Specialized Turbo Levo Comp

Ga ermee aan de slag, bedankt voor de reacties!

Ga de luchtdruk wat laten zakken en (nog) actiever letten op de gewichtsverdeling. Vork net nog even gecheckt en de rebound is zeker niet te agressief.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MountainMac schreef:Vork net nog even gecheckt en de rebound is zeker niet te agressief.
Is dat snel of langzaam?


Speel er in ieder geval ook een paar keer mee!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MountainMac
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 17:36
Mijn mountainbike: SC Tallboy 3/ Specialized Turbo Levo Comp

Bedoelde niet te snel, band sprong niet omhoog iig. Bereik is 21 klikjes tussen langzaam en snel. Hij stond op 5 van langzaam af. Ik ga experimenteren of het sneller kan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MountainMac schreef:Bedoelde niet te snel, band sprong niet omhoog iig. Bereik is 21 klikjes tussen langzaam en snel. Hij stond op 5 van langzaam af. Ik ga experimenteren of het sneller kan.

Met mijn 90 kg rijklaar gewicht zit ik bij de meeste vorken hooguit 5 klikjes van snel af!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Waarschijnlijk herhaling, ik vind het een heerlijk band en rij op 1.5-1.6 bar tubeless. Geen problemen met de grip
Plaats reactie