Opzoek naar een lichte 27.5+ hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Die had ik ook op de radar, maar helaas zijn de wielen/dropouts nog geen boost...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marque schreef:
Die had ik ook op de radar, maar helaas zijn de wielen/dropouts nog geen boost...
Waarom is Boost een must?

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Jan the Man schreef: Waarom is Boost een must?

Ciao
Jan
Dat lijkt me voor de toekomst wel praktisch aangezien de meeste nieuwe wielsets op boost standaard gemaakt gaan worden. Daarnaast geloof ik ook wel in de extra stijfheid van de wielen.
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Ik lees nu overigens dat de "+" beweging met 3.0" brede banden waarschijnlijk niet gaat overleven en dat men verwacht dat er een evolutie/migratie komt met de "normale" breedte naar een 2.6"-2.8" bandbreedte met een velgbreedte van 30mm-35mm.

Zie hier een artikel met meer info: http://www.bikeradar.com/us/mtb/gear/ar ... med-48551/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

baron062 schreef:Heb je budget?

Mijn Liteville H3 weegt in zijn huidige setup 11.1 kg, incl pedalen, ex dropper. Met lichtere 29er wielen en banden gaat daar 800? gram af. Als je dan ook nog doorpakt met een carbonnen zadel, echt lichte naven en een lichtere groep zal het wel onder de 10 kg uitkomen. Maar ja, die pecunia's he?

H3
Met de Liteville maak je zeker een goede kans op het gewenste gewicht te komen. Allen maakt het wel uit, ongeacht het merk of je een S of een XL nodig hebt.
Binnenkort komt de MK2 van de H3. Heb je ook mooi de optie voor de Eightpins dropper.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marque schreef:Ik lees nu overigens dat de "+" beweging met 3.0" brede banden waarschijnlijk niet gaat overleven en dat men verwacht dat er een evolutie/migratie komt met de "normale" breedte naar een 2.6"-2.8" bandbreedte met een velgbreedte van 30mm-35mm.
Dat was te verwachten, want het langdurig vasthouden aan een standaard is niet bevorderlijk voor de verkoopcijfers.
Er wordt wel voor gezorgd dat je nieuwe fiets na hooguit twee, drie jaar verouderd is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

2.8 is wel beter dan 3.0 uit eigen ervaring.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Trek Farley 9.6? 27,5 fat, lichtgewicht en de mogelijkheid van 29+. Maar geloof mij, als je een setup hebt gevonden die werkt dan blijf je daarbij hoor.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

CC-Rider schreef:Trek Farley 9.6? 27,5 fat, lichtgewicht en de mogelijkheid van 29+. Maar geloof mij, als je een setup hebt gevonden die werkt dan blijf je daarbij hoor.
Het zal inderdaad vaak de zelfde (brede sloffen) setup zijn voor de normale ritten, maar het zou fijn zijn voor wat langere (100km +) evenementen om de optie te hebben tot lichte 29" wielen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ga je waarschijnlijk niet gebruiken, ik heb bij mijn fiets ook setje 29” bij gehad, alleen op asfalt heb je er profiet van, voor de rest kon ik geen punt vinden dat de 29” beter was. In het bos merkte ik uberhaubt geen verschil
Bird Aeris 9 blurple
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Inderdaad, ik was oorspronkelijk van plan om een set 29 wielen erbij te nemen voor als dat beter zou zijn, maar dat ga ik zeker niet doen. Het wordt eerder een setje met 35 mm inwendig brede velgen waar 2.8 banden mooi op passen.
Experience comes with the amount of equipment ruined.
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Het begint er nu dan op te lijken dat een hardtail met boost dropouts en een vork waarin een 2.8" band past met 35mm wielen (intern) de beste keuze zal gaan zijn.

Dat betekent wel dat ik waarschijnlijk wat meer keuze heb qua fiets, alleen wel een 120mm vork nodig heb (de 100mm step-casts van FOX en SIDs van Rockshox zullen waarschijnlijk geen 2.8" band leuk gaan vinden).
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

De Fox34 van Novaterra is officieel een 'gewone' 27.5 Boost versie, maar slikt ook 2.8. Met welke velgbreedte dat is, weet ik niet...
Op de site van Fox worden bij de 32er StepCast versies geen maximale bandbreedtes genoemd, bij de gewone uitvoeringen wel. Bij de 29er in Boost uitvoering is de max 29 x 2.30 of 27.5 x 3.00 (waarbij alles groter dan 2.70 eerst gecontroleerd moet worden op voldoende ruimte)
Een Fox 34 29er in Boost gaat tot 29 x 2.50 of 27.5 x 3.00. Pak je de specifieke Plus versie, dan zou je tot 27.5 x 3.25 moeten kunnen gaan volgens de tekeningen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Idd, ik heb met de 2.8 nobby nic 2.8 op een 40mm inwendige velg 10mm over tussen band en brug, met de 2.8dhf ietsje meer nog. Nu op de 35inw meet en zie ik geen verschil. Volgens fox zou 6mm minimaal zijn, dus ik zit wel goed qua marge
Bird Aeris 9 blurple
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Top, thanks!!!
Plaats reactie