Zadelpen blijft zakken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ik zit met een probleem, ik heb een crankbrothers highline zadelpen30,9mm op mijn stanton sherpa, maar deze blijft maar zakken in de zadelbuis. Met de pen zelf zijn geen problemen.
Wat heb ik al gedaan:
In het begin ben ik begonnen met steeds vaster draaier van de zadelpenklem, met als gevolg dat de zadelpen niet meer zijn volledige travel had (werd steeds minder).
Zadelpen teruggestuurd en onder garantie is er een nieuwe cartridge ingekomen. Ik heb toen meteen een momentsleutel aangeschaft om denken niet weer te vast te draaien, en bij de LBS een spuitbus Carbon grip. (Merk weet ik zo even niet)
De eerste keer de pen aangedraaid met 7 Nm (opgegeven van crankbrothers) maar dan geeft de pen weer problemen met de travel. Na proberen erachter gekomen dat dit tot 6.5 Nm goed gaat maar niet hoger moet gaan zitten. Maar dan zakt dus mijn pen in de buis.
Ductape op de pen gehad (rustend tot op de zitbuis)maar dat stroopt op.
Tacx Carbon montage pasta aangeschaft. Dan zit die op 6Nm wel vast maar kraakt die gigantisch.
Vandaag gefiets met 4.5 Nm dan kraakt die nog steeds heel iets, maar zakt die ook direct weer.
Dan ging het met die spuitbus Carbon grip beter.
Ik zit er nu aan te denken om een extra klem, onder mijn huidige te zetten, zal dit gaan werken of hebben jullie een beter alternatief?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er zijn dubbele klemmen te krijgen, die klemmen zowel op de zadelpen als op het frame. Misschien is dat een optie. Ik ken ze van Rose Versand: https://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme ... aid:255007" onclick="window.open(this.href);return false; maar misschien zijn er meer variaties op de markt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De zitbuis zal iets aan de ruime kant zijn, je kan het ook eerst proberen met een shim, een kwestie van een stukje uit een (cola)blikje knippen en tussen pen en frame steken. Je kan er een klein lipje aan maken en omvouwen zodat het plaatje niet in je frame valt bij het monteren.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Bedankt voor de reactie's, de dubbele klem van rose is de verkeerde maat maar even snel op BC gekeken en daar hebben ze wel de goede. Maar ik ga eerst knutselen met een cola(/bier)blikje.
Bedankt
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Handschoenen aan want het blik is scherp.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een dubbele klem is niet de oplossing, als dat nodig zou zijn reed immers iedereen met een dubbele klem ;)
Je frame is te ruim, dus knip een blikje aan stukken.
Pak een "hoog" blikje, dan geeft meer overlap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Zo, het blikje is op maat geknipt en zit met een felsrandje in de zitbuis. Had hem eerst zo lang mogelijk gehouden, maar toen wou de zadelpen er niet bij in. Na 2 keer een randje eraf ging het allemaal goed. Wat wel vreemd is, is dat de zitbuis inwendig wel de goede maar lijkt (zelf iets kleiner) 30,85mm op de schuifmaat. Ik heb het idee dat die heel iets ovaal is. Heb de pen nu weer vastgezet met motip cycling Carbon grip( in een spuitbus) en met 6Nm aangedraaid. De travel van de pen gaat nog soepel.
Nu afwachten hoe de rest gaat.
Na afgelopen weekend had ik last van de knieën, maar de pen was de laatste tocht van 100km 3 cm gezakt.
Nogmaals bedankt van de adviezen, laat tzt nog weten of het goed gaat.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ondertussen een kleine 200km verder en geen gekraak of zakkende pen meer, en de dropper blijft doen wat die moet doen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:-q
Plaats reactie