Bandenadvies

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Beste mountainbikers,

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot de banden. Als ik mijn banden hard oppomp gaat dit ten koste van de grip, als ik ze minder hard oppomp heb ik meer grip, maar voel ik de banden ook (extreem) inveren. Op zich een logisch verhaal, maar ik vind dat de banden dan te ‘soft’ zijn en ik ben bang dat ik mijn velgen naar de knoppen help. Kunnen jullie een band adviseren die wat stijver is en toch genoeg grip behoudt?
Ik fiets nu op WTB Cannondale nine line 2.0 29”.

Met vriendelijke groet,
Ruben
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je eigen gewicht zou ook nuttig zijn.


En nu is tegenwoordig 2.0 aan de smalle kant. Het probleem wordt al minder als je naar een modernere 2.25 gaat (mits dat in je frame past).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

97 kg. Hoe kom ik er achter of dit in het frame past of niet? Zit nog wel aardig wat speling tussen band em frame nu.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

2.25x2,54(1")=57mm, kwestie van de ruimte in je achterbrug meten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

97kg? 2,0 is dan wel erg smal!
Ga naar een 2,25-2,35-2,4" band, mits je achterbrug (en velgbreedte) dat toelaat, en je hebt een band die veel volumineuzer is, die met lagere druk te rijden is. Meer comfort, meer grip, lagere rolweerstand in het terrein, minder kans stootlek, minder gestuiter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Sommige merken hebben ook gewoon soepelere wangen in de banden. Schwalbe bijvoorbeeld ook. Met een iets zwaardere berijder zit je met Maxxis of Continental wat dat betreft beter. Alleen vind ik persoonlijk qua compound Maxxis beter.
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Kijk daar kunnen we wat mee. Ik had zeg ook al zo’n vaag vermoeden dat de verhouding niet helemaal lekker was, maar wat verwacht je van een beginner... Ik zal morgen de achterbrug eens opmeten, ik heb wel een maat wat op de velg staat: 622x19. Is dat een toegankelijke maat of word ik door de velg al beperkt in de keuzemogelijkheden qua breedte van de band?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Conti zou ik niet als een band met stevige wangen aanprijzen, als er iets snel een zwabbergevoel geeft is het Conti. En dan weeg ik nog maar 70kg... ;-)

Maar hoe breder hoe beter is wel een stelregel die meestal opgaat. Dus zo breed mogelijk wat nog (met enige ruimte voor modder) in je frame past. Voor is zelden een probleem, elke gangbare vork kan minstens 2.4 banden aan.

Banden met zijwangbescherming zoals Protection (Conti), Snakeskin (Schwalbe) en EXO (Maxxis) zijn steviger (en iets zwaarder) dan de versies zonder.

Een Maxxis Ardent is ook wel een leuke allrounder als je geen Schwalbe wilt.
Overigens heb ik geen klachten over Schwalbe, al jaren zelfs erg tevreden mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

let ook op je interne velgbreedte.... je kan wel 2.4" banden monteren, maar als je 19mm velgen hebt dat rollen ze veel te erg, zeker als je de druk wat lager wilt hebben.

hier wat guidelines:
https://www.notubes.com/technology/wide-right" onclick="window.open(this.href);return false;
hier raden ze dus al 26mm velgen aan voor 2.25”-2.50” banden en 29mm voor 2.35”-2.80”

veel stock velgen zijn helaas niet zo breed, ik rij zelf met 21mm velgen (stock stan's ztr25 op een cannondale) en 2.25" banden (RaRa), breder moet ik volgens mij ook niet gaan op deze velgen, omdat je dan echt snel inlevert op stabiliteit in bochten.
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Hoe kom ik er achter wat de interne velgmaat is?
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Meten beste schuifmaat pakken
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

ruubmeister schreef:...ik heb wel een maat wat op de velg staat: 622x19.
De 19mm is de interne breedte. 19mm is/was vrij standaard, de trend in mtb land neigt naar bredere banden op bredere velgen. 2.25 lukt makkelijk overigens en ik heb ook wel met bredere banden (tot 2.4) op zulke velgen gereden zonder alle kanten op te zwabberen. Banden vallen op een smalle velg wat minder breed uit en veel banden zijn smaller dan de opgave. Een 2.25 Schwalbe op een 19mm velg is eerder een kloeke 2.1 als je er een schuifmaat opzet. Sommige merken meten de band, sommige van nop tot nop en weer andere het platte loopvlak. Je bent dus al snel appels met peren aan het vergelijken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef:
ruubmeister schreef:...ik heb wel een maat wat op de velg staat: 622x19.
De 19mm is de interne breedte. 19mm is/was vrij standaard, de trend in mtb land neigt naar bredere banden op bredere velgen.

Het is niet zo dat een brede band niet op die smalle velg past, je wint alleen niet het maximale voordeel. Zoals Prulleman al aangeeft gaat een brede band op een smalle velg eerder rollen als de druk omlaag gaat. Het voordeel van de trend naar bredere velgen is dat de band dan minder zijdelings zwabbert en dat je dus wel met lage druk kunt rijden.

Maar in jouw geval is nu een iets bredere band nemen waarschijnlijk al een eerste verbetering en het is echt niet zo dat je fiets ineens niet meer rijdbaar is. Dus nu gewoon dit 'probleem' oplossen en bij een volgende fiets iets kritischer zijn op alle details (die je nu dus langzaam oppikt)(door gewoon te blijven vragen :-q )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

2.4 zal misschien wel gaan op 19 mm, maar of het beter is dan een 2.25...??
wellicht beter om een wat stevigere 2.25 te pakken dan een 2.4.

Over wat voor lage druk hebben we het overigens? (los van het feit dat dat zonder een geijkte meter niet al teveel hoeft te zeggen..) en rij je al tubeless, of ben je dit van wel of niet van plan?
ruubmeister
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 5 juni 2017, 19:03
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

Ah, niet goed gelezen. Ik zal vanavond eens de schuifmaat pakken om te kijken of de velg inderdaad 19mm breed is.

En inderdaad, al doende leert men. Ik was voornamelijk aan het kijken naar de maat frame, de vork en de derailleurs. Komt toch wat meer bij kijken inderdaad.

Heb er eigenlijk nog niet over nagedacht om tubeless te gaan. Zijn de voordelen zo groot?
Plaats reactie