Keuze Merida Ninety-Six 6000 of Specialized Camber Comp

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Waarom precies niet de Camber en wel de Neuron, waar zitten de verschillen zeg maar?
Dan kan ik dat ook meenemen in mijn speurtocht.
Qua geo zijn ze redelijk gelijk. De onderdelen (vork, drivetrain, remmen) de Neuron zijn gewoon een stuk beter, boost frame/vork. De dropper topt dat nog eens. Die heeft de door jou genoemde Camber niet en de Neuron wel.

In het prijs-segment waar jij zoekt staan de Cube en de Canyon het hoogst qua prijs/prestatie. Ik zou de laatste kiezen vanwege de vork (fox 34), de drivetrain (gx eagle), het hebben van een dropper en omdat ik dat lichtblauw gruwelijk mooi vind.
Thnx, kleur ben ik helemaal met je eens.

Ik ga eerst eens de epic met de camber testen/vergelijken zodat ik weet in welk segment ik moet zoeken. Als de camber de voorkeur heeft ga ik eens kijken waar ik de Neuron kan proberen
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

De Epic rijdt heel anders dan de Camber, kan ik je alvast verklappen. Happy testing! 8)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

100kg? Voor de stevigheid en degelijkheid alleen al zou ik dan neigen naar een Camber of Neuron. Extra veerweg, stevigere vork, krachtigere remmen, stevigere stijvere wielen (!) met bredere velgen/banden...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is je budget eigenlijk, als ik vragen mag?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

aurelius schreef:Wat is je budget eigenlijk, als ik vragen mag?
Ik hoop het eigenlijk op zo'n 2500Euro te houden, misschien max richting de 3000 Euro als ik daarmee een geweldige koop scoor.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

PaneVino schreef:De Epic rijdt heel anders dan de Camber, kan ik je alvast verklappen. Happy testing! 8)
Als ik de verhalen lees dan neig ik richting de Camber, echter vond ik de Merida super fietsen en die zit blijkbaar in de klasse van de Epic. Dus testen lijkt mij de beste oplossing.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dan zou je bij 2500,- kijken naar deze Camber Comp:
https://www.specialized.com/nl/nl/men/b ... p29/129000" onclick="window.open(this.href);return false;.
Reba, SLX/Sram GX 2x11 mix, Deore remmen, geen dropper.
(De Camber die hierboven zit is meteen veel duurder, ong. 3800,-. Met Reba en 1x11 SRAM GX).

Of deze Canyon Neuron 8,0:
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... l-8-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Fox 34, SRAM XG Eagle 1x50 (icm 30 voorblad prima bereik), Guide remmen, Reverb dropper.

Tussen deze 2 wint de Neuron het dik qua prijs/kwaliteit verhouding (pm: een Camber met helemaal dezelfde afmontage als deze Neuron, met Fox 34 en 1x12 SRAM GX Eagle, kost 5300,-, meer dan het dubbele...).

Maar: dan de Cube 120mm zeker ook overwegen (in de recente Dts Bike gekozen als beste 'trailbike', qua prijs niet veel duurder dan de Neuron), ongeveer 2800,-:
http://www.dewolfdelft.nl/product/93840 ... pc-sl-2018" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ook een dikke Fox 34, XT, 2x11, ook een dropper (van Cube zelf).

De Neuron is dus wat goedkoper, en heeft bovendien SRAM 1x12, en een Reverb dropper, en daarmee de nog wat betere/geliktere afmontage, tov de Cube. De Cube heeft wel weer het bredere bereik... 2x prima!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Die Neuron ziet er wel gruwelijk uit moet ik zeggen. Aankomende Zaterdag ga ik naar de testdag van Specialized en dan zal ik mijn bevindingen hier neerzetten.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Ik zie dat ze bij Canyon ook wat aanbiedingen hebben waaronder de Canyon Neuron Al 29 9.9

https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/neuron-al-9-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De meerprijs waard t.o.v. de Neuron 8.0?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk 1x12 (icm 30T) 2018 Neuron 8,0 iets mooier, los van dat 'ie goedkoper is.

Maar de 2017 9,9, geheel XT (2x11 en met iets breder bereik!) en lichtere wielset is ook zeer fraai. Ik denk dat de 2018 8,0 een iets stevigere wielset is, die kan in ieder geval 120kg dragen. Weet niet zeker of de 2017 9,9 XM Spline 1501 ook vrijgegeven is voor dat gewicht. Zo ja, dan zeker ook het overwegen waard!!

2x een prima keus dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Wat ik zo kon vinden is de 2017 9,9 geschikt tot 120kg dus dat zou eventueel kunnen.
Het valt mij alleen op dat de modellen maar heel beperkt leverbaar zijn, lang niet alle maten zijn op voorraad
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Zeer benieuwd wat jullie mening over deze fiets is? De Scott spark 940.

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-9 ... gJE0fD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Mijn mening is dat die ineens 700 boven het bedrag zit dat je voor de andere fietsen uittrok ;)

Maar zonder dollen, de huidige Spark's zijn zeer goed. Dat staat vast. Door de vlakkere balhoofdhoek merk je wel een ander stuurgedrag dan de Neuron/Fuel EX/Camber. Ik vond dat minder prettig.

Kiezen tussen de Neuron, Fuel EX, Camber en Spark levert nooit een slechte keuze op. Allemaal zijn ze binnen je budget leverbaar met een 11 of 12-speed drivetrain, goede remmen, goede vork en demper en dropperpost. Het komt er echt op neer wat jij fijner en mooier vind. (Vlak dat laatste niet uit)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

PaneVino schreef:Mijn mening is dat die ineens 700 boven het bedrag zit dat je voor de andere fietsen uittrok ;)

Maar zonder dollen, de huidige Spark's zijn zeer goed. Dat staat vast. Door de vlakkere balhoofdhoek merk je wel een ander stuurgedrag dan de Neuron/Fuel EX/Camber. Ik vond dat minder prettig.

Kiezen tussen de Neuron, Fuel EX, Camber en Spark levert nooit een slechte keuze op. Allemaal zijn ze binnen je budget leverbaar met een 11 of 12-speed drivetrain, goede remmen, goede vork en demper en dropperpost. Het komt er echt op neer wat jij fijner en mooier vind. (Vlak dat laatste niet uit)
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu stiekem ook al weer naar de Canyon Neuron AL 9.0 SL zit te kijken want die heeft volgens mij wel een heel mooie voorvork en ook weer betere wielen. Op een gegeven moment ga je het budget verder oprekken.

https://www.canyon.com/en/mtb/neuron/20 ... -0-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zaterdag ook maar eens goed rijden op de verschillende fietsen om te bepalen in hoeverre de verschillen heel duidelijk merkbaar zijn voor mij.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die is natuurlijk helemaal ‘af’!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie