Vering voor de zwaargewichten onder ons

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Mooi dat de tips geholpen hebben. Even een aanvulling, kijk even goed naar het maximale rijdersgewicht van de wielset. Ook daar zit vaak een max aan, en het zou zomaar kunnen dat je op of over die limiet zit momenteel.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

joergarms schreef:Even een aanvulling, kijk even goed naar het maximale rijdersgewicht van de wielset. Ook daar zit vaak een max aan, en het zou zomaar kunnen dat je op of over die limiet zit momenteel.
Wat dat betreft zit je met 130 kg over zowat iedere limiet... Alleen communiceren de meeste bedrijven daar nauwelijks over. 120 kg is wat ze mompelen als je doorvraagt.

Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel... .
Mosseltje schreef:Vandaag gemmiddeld 151 bpm met een max van 171 bpm. (Leeftijd is 40)
Zo blijf ik mooi in de aerobische trainings gebied wat goed is voor conditie opbouw en vet verbranding.
Volgens mij verbrand je op de fiets in een andere zone vet. Als je het over optimale vetverbranding hebt. Maar daar hebben we weer een ander sectie voor: http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=8" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mosseltje schreef:Wanneer het zwaar wordt:
Een “gewone” MTBer zal terugschakelen en snelheid inleveren.
Een E-MTBer zal ondersteuning opschroeven en snelheid behouden.
Inspanning zal voor beide ongeveer hetzelfde zijn.
Neen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

haha :lol: , laten we die discussie maar niet nog een keer hier gaan voeren.. daar is al een heel topic over vol gespammed: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=133527" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef:
Mosseltje schreef:Wanneer het zwaar wordt:
Een “gewone” MTBer zal terugschakelen en snelheid inleveren.
Een E-MTBer zal ondersteuning opschroeven en snelheid behouden.
Inspanning zal voor beide ongeveer hetzelfde zijn.
Neen.
Alle energie die uit je accu komt, komt niet uit je buikvet, zo simpel is het nu eenmaal. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

De totale inspanning (geleverde energie) zal voor beide systemen (fietser + fiets) ongeveer gelijk zijn. De elektrische “fietser” levert echter beduidend minder minder, aangezien zijn fiets flink meetrapt. Ervan uitgaande dat beiden wel hetzelfde vermogen leveren, natuurlijk.
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hij geeft aan dat de gewone biker snelheid inlevert. Dan klopt alles toch. Beide leveren bijvoorbeeld 200W en de motor gooit daar in het andere geval nog eens 200W bovenop waardoor de e-bikert zijn snelheid kan behouden. Dus dezelfde inspanning voor beide rijders inderdaad, alleen gaat de e-bikert harder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Haha, het is niet mijn bedoeling om te gaan rellen.
Iedereen zijn ding.

Ik vind de E-MTB helemaal geweldig.
Het geeft me een klein beetje het motor gevoel.
Ben ik dan geen echte MTBer?

Ik heb ook van die nieuwerwetse 29 inch bandjes en ik prefereer flats over PDS.
Daarbij kunnen we ook nog discusieren over hardtail vs fully. :lol:

Ik vermaak me prima met m’n E-MTB en ben me geheel bewust van de aversie die sommigen er tegen hebben. Ben alleen benieuwd wie er ervaring mee heeft.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:
Alien schreef:Neen.
Alle energie die uit je accu komt, komt niet uit je buikvet, zo simpel is het nu eenmaal. :bier:
Als dat het doel is kan ik beter met een volgeladen bakfiets het bos in.

Waarom duizenden euro’s uitgeven aan carbon onderdeeltjes en de nieuwste snufjes om het zo gemakkelijk mogelijk te maken?
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Volgeladen bakfiets enduro.
Voel ik hier een nieuw draadje opkomen?
:tong
Ja, doei !
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

En als teamsport gaan we met een bierfiets de bossen in. :-D
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Lars TB schreef:Hij geeft aan dat de gewone biker snelheid inlevert. Dan klopt alles toch. Beide leveren bijvoorbeeld 200W en de motor gooit daar in het andere geval nog eens 200W bovenop waardoor de e-bikert zijn snelheid kan behouden. Dus dezelfde inspanning voor beide rijders inderdaad, alleen gaat de e-bikert harder.
Volgens de fysica maakt het niet uit hoe snel je de appel een m1 optilt...
dus langzamer de bult op betekent niet zomaar minder energieverbruik
dus zonder accu ook bij langzaam de bult op meer energie verbruik dan op de e-bike ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Edgecrusher schreef:
Lars TB schreef:Hij geeft aan dat de gewone biker snelheid inlevert. Dan klopt alles toch. Beide leveren bijvoorbeeld 200W en de motor gooit daar in het andere geval nog eens 200W bovenop waardoor de e-bikert zijn snelheid kan behouden. Dus dezelfde inspanning voor beide rijders inderdaad, alleen gaat de e-bikert harder.
Volgens de fysica maakt het niet uit hoe snel je de appel een m1 optilt...
dus langzamer de bult op betekent niet zomaar minder energieverbruik
dus zonder accu ook bij langzaam de bult op meer energie verbruik dan op de e-bike ;)
Leg dat eens uit, want nu begrijp ik er niets meer van.

2 rijders. Allebei leveren ze 200W. Alleen zet de 2e er een motor van 200W bij. Volgens mij leveren beide rijders dan nog steeds 200W. Dus de inspanning blijft gelijk.

Maar ik heb hem al: hij is langer onderweg met 200W en verbruikt dus meer energie.

Vraag ik me dus alleen af of we het over hetzelfde hebben?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Ja, de totale inspanning is in beide gevallen ongeveer gelijk, alleen de e-biker doet in jouw rekensom maar de helft van de inspanning en de motor de andere helft.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de ebike is de inspanning ook eerder voorbij, omdat de snelheid hoger blijft.
(volgens het voorbeeld van de TS)
De ebiker levert dus minder energie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie