XC fully voor rugpatient

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Hallo mijn naam is Mark en lees al tijden mee op dit forum. Ik heb al jaren last van mijn rug en begin dit jaar is hierbij ook nog en hernia geconstateerd. Het afgelopen wegseizoen kon ik redelijk volhouden op mijn Cannondale Supersix maar nu in het bos is het niet te doen met mijn huidige hardtail, 19" cube LTD. Pro 29.

Ik zit dus te denken om een fully te kopen en heb al een Canyon Lux gezien waar ik erg blij van word maar die vind ik met 3000 euro wat te prijzig. Hebben jullie nog goede adviezen en tips voor een (liefst) carbon fully van rond de 2000 euro voor iemand met een zwakke rug?

Oh ja, op mijn supersix heb ik Sram en dat bevalt goed, het liefst met Sram dus :lol:
Laatst gewijzigd door Vroemm op zo 8 oktober 2017, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Cx of xc fully?, cx fully heb ik nog nooit gezien
Bird Aeris 9 blurple
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

XC, sorry typfoutje
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

novaterra schreef:Cx of xc fully?, cx fully heb ik nog nooit gezien
Ik zie een uitdaging :D
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een carbon FS voor €2000,- wordt wat lastig. Het kan wel maar dan wordt het of 2e hands of wachten tot het eind van het jaar (en dan moet je nog goed zoeken)
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

TenZNL schreef:Een carbon FS voor €2000,- wordt wat lastig. Het kan wel maar dan wordt het of 2e hands of wachten tot het eind van het jaar (en dan moet je nog goed zoeken)
Licht Alu mag ook, of iets boven budget. Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar zit het probleem in de schokken of in de zithouding? Op een XC fully zit je ook erg sportief en belast je je rug meer... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vroemm
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 6 februari 2014, 13:51
Mijn mountainbike: Trek Topfuel 8
Contacteer:

Lars TB schreef:Maar zit het probleem in de schokken of in de zithouding? Op een XC fully zit je ook erg sportief en belast je je rug meer... .
Ik denk schokken, op mijn Supersix racer zit ik op een drop van -10 en daar heb ik geen probleem. Op mijn LTD zit ik veel hoger met m'n stuur en dus rechter op.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor 2000,- vind je geen goed afgemonteerde carbon fully.
Wel alu, en dan zou je bv de Canyon Nerve nog kunnen overwegen.
Goed afgemoteerd en 2000,- is bij fully's sowieso lastig, vanaf die prijs begint het.
Ook goed geprijsd: Cube.

Goede zithouding is altijd belangrijk, of je nou op een hardtail zit of op een fully. Maar een fully filtert de extra schokken nog eens weg, en daar profiteert elke rug van, de belasting neemt af. Maar een fully icm slechte zithouding helpt ook niet, natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vroemm schreef:
Lars TB schreef:Maar zit het probleem in de schokken of in de zithouding? Op een XC fully zit je ook erg sportief en belast je je rug meer... .
Ik denk schokken, op mijn Supersix racer zit ik op een drop van -10 en daar heb ik geen probleem. Op mijn LTD zit ik veel hoger met m'n stuur en dus rechter op.
Maar neem dan ook mee dat je op de mountainbike meer piekbelasting hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Is het überhaupt wel verstandig om te gaan biken als je een zwakke rug en hernia hebt?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Lars TB schreef:Maar neem dan ook mee dat je op de mountainbike meer piekbelasting hebt.
+1

Mountainbiken kan erg intensief zijn als je vanuit de macht van die steile pokkenbultjes op rijd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is de Cube niet gewoon te kort en rij je met een te holle/bolle rug? Je zou eens een langere fiets kunnen huren en zien of dat al verbetering opleverd.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik ben vanwege rugklachten overgestapt van een Specialized Stumpjumper HT naar een Cube stereo 120.
Ik beweer niet dat dit de oplossing voor je probleem is maar ik heb hier een hele goede keuze mee gemaakt.
De versie waarop ik rijd ligt boven het budget dat jij noemt. Echter in deze serie zijn ook andere modellen te krijgen.
Misschien een overjarig model??
Wat zal ik zeggen...…..
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Fully gaat zeker wel helpen tegen de klappen op je rug. Ik zou wel kijken naar neutrale zit (spectral/nerve/neuron/camber) en niet naar race geometrie (epic/lux)
Plaats reactie