Vering voor de zwaargewichten onder ons

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Ik heb definitief mijn offroad motors de deur uit gedaan.
Het seizoen is te kort en de rij mogelijkheden veels te beperkt.

Van het geld heb ik een mooie cube stereo hybrid 120 gekocht.
De 23 inch frame versie met de 29 velgjes er onder.
De elektrische ondersteuning geeft nog een beetje het gevoel van het motorrijden, haha.

Afbeelding

Ik zit alleen met een probleem met de vering.
Ik ben 1,98m en weeg 130kg.
Wil wel afvallen maar lichter dan 110kg zal ik niet worden aangezien ik krachttraining ook erg leuk vind.

De vering is nu tot de max luchtdruk gevuld, rebound en demping ook op maximale stijfheid afgesteld maar de sag is nog steeds 50% en bij een beetje terrein bottom ik snel uit.
Aangezien de cube een fully is betekend dit ook dat de grondspeling vaak veels te laag is.


Zijn er manieren om de bestaande vering (achter: Fox Float DPS EVOL, voor: Fox 34 Rhythm) aan te passen op een hoger gewicht?

Of moet ik kijken naar een nieuwe demper en voorvork die mijn gewicht wel aan kunnen?
Indien het laatste, heeft iemand ook een idee naar welke onderdelen ik moet kijken?


Vanuit de motorcross heb ik ervaren hoe belangrijk een goed afgestelde vering is.
En ik zou graag dit ook op de fiets willen ervaren.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoeveel heb je er nu in zitten dan?
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Achter: 300psi (bij elke 50psi de kamers laten egaliseren)
Voor: 135psi
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Achter kan nog iets meer, de EVOL-versies mogen 350Psi max hebben. Dat zou in principe voldoende marge moeten zijn.
Voor de Rythm wordt 140Psi max opgegeven, die 5psi gaan het verschil niet maken. Mss dat je dmv air volume spacers de progressieviteit kan tunen op jouw gewicht.

Wellicht dat anderen hier nog betere ideeen over hebben?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt de luchtkamers opvullen met 'tokens', specifieke plastic spacers, waardoor de vering progressiever wordt. Alleen moet je weg komen van die 50% sag en daar gaan die tokens niet bij helpen...

Je kunt een beetje smokkelen met de maximale druk, maar dan zie ik de sag nog niet richting de 30% gaan.

Dan is de dure oplossing naar andere veerelementen gaan. Aan de voorkant kun je het probleem met de sag 'oplossen' door een vork met 150 of 160 mm te kiezen. Als die dan op 50% sag blijft staan, heb je wel de juiste rijhoogte voor de 120 mm uitvoering. Nu is overigens de FOX 34 Rhythem een zwaar belabberde vork. Vooral in het middengebied knalt die vork compleet door de veerweg heen en ik kan me voorstellen dat dat zelfs bij statisch proberen al het geval is (bij een rijder van 130 kg). Dat houdt in dat je bij veel andere vorken dit probleem minder zult hebben en dat je niet meteen voor de duurste uitvoering hoeft te gaan. Een Rockshox Yari is een leuke stap beter. Aan de andere kant, als je al goede vering gewend bent, dan kun je misschien beter wel naar de top versies gaan, die zijn sowieso veelzijdiger in te stellen.

Aan de achterkant kun je gaan voor een demper met een kleinere luchtkamer, dit om te compenseren voor de weinig progressieve achtervering van Cube. Hier kun je ook kiezen voor een hoogwaardigere demper waar ook de ingaande slag in high- en low-speed onafhankelijk van elkaar te regelen is. Als je dan iets verder in de sag zit, dan zal de demper in ieder geval dynamisch minder snel doorslaan. Voor je huidige FOX kun je waarschijnlijk ook een andere behuizing - air can - krijgen die de luchtkamer verkleind. Dan heb je alleen nog niet de veelzijdige instelling.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

TenZNL schreef:Achter kan nog iets meer, de EVOL-versies mogen 350Psi max hebben. Dat zou in principe voldoende marge moeten zijn.
Voor de Rythm wordt 140Psi max opgegeven, die 5psi gaan het verschil niet maken. Mss dat je dmv air volume spacers de progressieviteit kan tunen op jouw gewicht.

Wellicht dat anderen hier nog betere ideeen over hebben?
De achterkant zojuist opgepompt naar 350psi en de sag is nu dichter bij de aanbevolen 30%.
De voorkant nagemeten en bleek veels te weinig in te zitten.
Door ontkoppelen van de slang ben ik 70psi verloren.
Dus met duikfles precies op 140psi afgevuld.
Dit scheelt behoorlijk. :roll:

Morgenochtend (na de F1) ga ik weer een rondje fietsen.
Ben genieuwd wat het gaat doen.

Echter staat nu alles maximaal stijf afgesteld.
Ben bang dat het uiteindelijk toch naar de dure oplossing van Lars TB gaat.
Maar zijn topversie veringen ook niet allemaal voor magere sprietjes tot 70kg gebouwd?
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Eerst een vorkpompje aanschaffen voor je nieuwe vering koopt. Dat scheelt een hoop 'slangverlies' bij het loskoppelen.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik weet niet of het een mogelijkheid is om de EVOL terug te bouwen naar een reguliere DPS, andersom kan het nl wel. Vooraan heeft Fox een 34 en een 36 speciaal voor Ebikes (al vrees ik dat die niet goedkoop zijn),

De 3e optie is er ook nog, 10 a 20kg eraf trainen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mosseltje schreef:Maar zijn topversie veringen ook niet allemaal voor magere sprietjes tot 70kg gebouwd?
In principe zijn de meeste vorken tot pakweg 120 kg rijdergewicht gebouwd. Dat gaan dan om de interne druk op de seals door de maximale luchtdruk en het bereik van de demping. Wat stijfheid betreft moet je het sowieso bij de dikkere vorken zoeken.

Maar goed, kijk eerst hoe het nu gaat :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

WelkomBuiten schreef:Eerst een vorkpompje aanschaffen voor je nieuwe vering koopt. Dat scheelt een hoop 'slangverlies' bij het loskoppelen.
Als je geen vork pomp heb dan is dit het eerste wat je moet gaan halen!!
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Vorkpompje komt er aan.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je bent er al vroeg bij voor een zondag :)
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Heb er alweer 30km opzitten.
Maar ben ook een F1 fan dus heb wekker gezet om Verstappen tweede te zien worden. ;)
Daarna lekker wezen ploeteren in de modder.

Meer druk in de vering en demper werken wel.
Ben net iets te zwaar maar vork houdt zich goed en demper komt alleen in de meest extreme condities te kort.

Heb nog wel een mooie superman gedaan toen mijn trapper achter een wortel bleef steken.
Bijna een meter gevlogen voordat ik in contact kwam met een modderpoel.
Heerlijk.... :winkie:

Ben 32cm grondspeling gewend met de motor.
Dat is op de fiets minstens 10cm lager als je pedaal omlaag staat.
Geen schade aan de fiets, beetje stijve schouder en een wijze les geleerd.

Op de terug weg nog kastanjes geraapt.
Die gaan straks gepoft worden in de openhaard.
Het leven is zo slecht nog niet. :bier:
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:lol:

Mooi dat het beter is. Als het voor nu oke is, kun je nog een beetje aan je rijtechniek werken (die is nl anders dan bij het crossen), dat helpt dat ook wel wat om je vering te ontzien. Het YT-kanaal van GMBN is een goeie om mee te starten, daar vindt je van alles, van bochtentechniek tot trailrespect en van beginners tot gevorderden: https://www.youtube.com/user/globalmtb" onclick="window.open(this.href);return false;

Upgraden en gewicht verliezen kan altijd nog, het is belangrijk om het naar je zin te hebben met een verse (en dure) hobby anders bloedt het snel dood.

BTW: Geen op- of aanmerkingen gehad van andere bikers? E-MTB`s zijn niet (nog?) niet echt geaccepteerd in NL.
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

20kg afvallen zal flink wat schelen.
Waarschijnlijk meer dan nog eens 1.000+ euro uitgeven aan vering upgrades.
Rij techniek komt wel na het maken van km’s.
Zal vandaag lekker op de bank gaan youtuben.

Grappig dat je het hebt over E-MTBers.
Ik denk dat ik een gewone MTBer flink heb laten balen.

Zat er eentje achter me en ik dook een compleet verwoest pad in.
Staatsbosterreur met zware machines hadden het pad omgeploegd en de hevige regenval maakte het helemaal af. Lage versnelling en knopje op turbo zorgde voor een redelijke pace door de blub.
(Denk aan modder tot aan de naaf)

10 minuten later zat ik op een beter paralel weggetje weer op de terug weg. De gewone MTBer was nog aan het ploeteren met fiets op zijn schouder. :lol:


Puristen zullen het niks vinden. Een officiele competitie zal ik er ook niet mee mogen rijden.
Maar voor mij is het een mooie oplossing. Ik kan de moeilijkste (dus meest leuke) routes rijden en mijn hartslag stabiel houden. Zonder elektra zou ik dezelfde routes blijven rijden maar met continu hoge hartslag.

Vandaag gemmiddeld 151 bpm met een max van 171 bpm. (Leeftijd is 40)
Zo blijf ik mooi in de aerobische trainings gebied wat goed is voor conditie opbouw en vet verbranding.

Met knopje op het stuur is snel de trapondersteuning in te stellen in 4 stappen.
Ik merk dat ik de hoogste ondersteuning niet gebruik en vaak afwissel naar tussen stand 2 en 3.

Wanneer het zwaar wordt:
Een “gewone” MTBer zal terugschakelen en snelheid inleveren.
Een E-MTBer zal ondersteuning opschroeven en snelheid behouden.
Inspanning zal voor beide ongeveer hetzelfde zijn.

Daarbij zit ik vaak boven de 25km/u en dan valt de ondersteuning weg en moet ik het ook op eigen kracht doen. :cry:

Ben nog niet in Dorst wezen rijden.
Waarschijnlijk zal ik daar wel wat op- en aanmerkingen krijgen....

....van mannen in lycra/spandex pakjes.

Dat overleeft mijn ego wel. :D
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Plaats reactie