Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Pleit dat niet juist voor een algemeen verbod en uitzonderingen bij gezondheidsproblemen? Dan weet je in ieder geval zeker dat iemand met reden op een ebike zit. Opmerkingen maken gaat me trouwens ook te ver als iemand op een ebike zich verder normaal gedraagd....
Maar ik zie nog steeds nergens een goede algemene reden om het bos open te stellen voor motorvoertuigen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

kermit schreef:Dat ding heeft natuurlijk niks meer met een e-fiets te maken, dat is een motor met electrische motor ipv verbrandingsmotor. Ik ga ervan uit dat deze discussie gaat over de e-mtb zoals we die nu kennen, alleen ondersteunend als je zelf trapt en dat dan tot 25 km/h.


klopt maar het begint met een E bike en voor je het weet rijden ze allemaal hiermee over het parcours .............die crossers willen ook de bossen in
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

Wat is daar mis mee wanneer ze dat op een E-bike doen (en dus niet op een elektrische motor)?

Het bos is van iedereen. Laat mensen gewoon op hun eigen manier genieten van het bos wanneer ze geen schade aanrichten of overlast bezorgen. Wat maakt het uit of iemand op een E-bike of op een gewone mtb rondrijdt?

Het lijkt me persoonlijk niks, maar wanneer iemand er de grootste lol mee beleeft.. prima toch :-q .
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: di 18 augustus 2009, 16:08
Contacteer:

suravida schreef:Pleit dat niet juist voor een algemeen verbod
Alsjeblieft niet. Nederland is al genoeg een mag-niet-land.

De grens ligt bij schade en overlast. Daar is bij een E-bike (dus trapondersteuning tot 25 km/h) geen sprake van. Die snelheden haal ik zelf ook zonder trapondersteuning, en met mij veel anderen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Isdatzo schreef:Het bos is van iedereen.
Is dat zo?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Boseigenaar bepaald, het is immers zijn eigendom. Wel belangrijk om nu, voor de echte boom komt al regels of niet voor te bepalen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bouwpakket schreef: Is dat zo?
Art 461. Verboden toegang met en voor van alles, w.o. rijwielen met hulpmotor. Zodra je een kenteken moet hebben, mag je er niet in. Ook niet met een fluisterstille speedpedelec op het verharde fietspad. Dat is (slechts) de formele kant.
Laatst gewijzigd door bert l. op zo 8 oktober 2017, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Interessante discussies hier :-q
E-bikes toelaten of niet toelaten in bossen? Ik denk dat de gemiddelde wandelaar de laatste 25jr ook hoofdschuddend heeft toegekeken hoe "wij" mtb-ers zijn bossen hebben verkloot met aangelegde paadjes, halsbrekende snelheden, rammelende kettingen en remgeknerp........dus die E-bikes gaan er gewoon komen, net als nu al op het fietspad :winkie:

Milieu?? Met een stalen starre singlespeed vanuit huis de bossen infietsen lijkt nog wel oke (mits je sla of olijfolie over je ketting smeert) maar met je auto naar een bos rijden om daar vervolgens "milieu vriendelijk" (al dan niet met "E") rond te crossen ?? .......dan doen onze "collega"-wegracers het toch beter met startgroepjes op elk dorpsplein :wink: .........maar inderdaad: alle "E"fietsers doen het beter dan hun leeftijdgenoten die zonodig op de motor hun lawaaierige&stinkende vertier zoeken.

Wel of geen E-mtb? Lijkt mij vooral een erg persoonlijke keuze.
Ik heb er als (intussen) 60er diep over nagedacht. Klimmen gaat voor mij inderdaad wat minder, reactie vermogen ook ( ik ben intussen al behoorlijk vaak van mijn fiets gestuiterd :-{ ) en meekomen met "groepjes" wordt steeds lastiger.
Vooral "snel" is daarbij de kern van het probleem; minder "snel" lost veel op. Ik kom wat langsamer nog overal omhoog, heb bij wat minder downhill snelheid veel meer controle en rijd (reed ook) veel alleen zodat ik mijn eigen (rustige) tempo kan aanhouden.
Een E-mtb lost die "problemen" maar heel beperkt op vlgs mij ?
in het buitenland gaat klimmen vast veel beter, maar mijn reactievermogen downhill wordt er niet beter door. Volgas naar beneden is toch niet meer mijn "ding" en dat wordt er met ruim 20kg niet anders.
Voor die paar km/uur harder hoef ik in Nederland zo'n dure/zware fiets niet, dan haak ik wel wat eerder af.

Mijn persoonlijke "oplossing" is dus geen E-mtb.
Op vakantie zoek ik de wat minder uitdagende paden/gebieden op. Dat kan op een mtb, maar ik "gravelbike" ook heerlijk omhoog en naar beneden en dat rolt en voelt wat lichter. De Alpen zijn op een racer trouwens ook een erg mooi gebied.
De regionale veldtoertochten zijn op diezelfde "gravelbike" weer net wat uitdagender en sneller te doen, maar verder mtb ik gewoon wat rustiger ( wel altijd staal-vaak star-soms singlespeed-meestal plus )
Woonwerk rijd ik tegenwoordig met "endurance" racert op 28mm banden en met spatborden....vrij makkelijk rond 25km/u dus ook daar heb ik geen nog geen "E" nodig.
Hoe ik daar over 10jr als 70-er over denk ????? :bier:
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik begrijp niet zo goed die afschuw van e-mtb'ers hier :~
Moet je eens in de ardennen komen rijden, daar zie je er veel en dat neemt elk jaar flink toe. Ik kom tot nu weinig problemen tegen omdat de meeste e-mtb-ers eigenlijk gewoon mtb-ers zijn die nu op een electrische mtb rijden, dus techniek hebben ze wel. Af en toe kom je newbies tegen, maar die kunnen net zo "vervelend" zijn als newbies op een gewone mtb (afstappen voor een boomwortel).
Daarentegen zie ik weinig nut van een e-mtb in NL, misschien in Z-Limburg en dan nog.
Misschien ook interessant om te weten dat iemand zoals Julien Absalon regelmatig op een e-mtb traint, hiermee kan hij in de lage zones blijven rijden tijdens de klimmen en aan zijn techniek werken tijdens de afdalingen. Hij geeft de voorkeur aan een e-mtb ipv op de weg te gaan rijden, te gevaarlijk volgens hem.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Vandaag mooi voorbeeld voor me op de route. Lekker hard rijden, maar voor elke bocht (niet nodig) vol in de remmen. Lekker sporen trekken. Zou mooi zijn als de gemiddelde e-biker eerst eens rustig leert omgaan met de fiets.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bouwpakket schreef:Vandaag mooi voorbeeld voor me op de route. Lekker hard rijden, maar voor elke bocht (niet nodig) vol in de remmen. Lekker sporen trekken. Zou mooi zijn als de gemiddelde e-biker eerst eens rustig leert omgaan met de fiets.
Datzelfde geldt voor veel "gewone" mtb-ers die ik tegen kom ook....hard voorbij en vol in de rem. Tijdje op een singlespeed zou erg leerzaam zijn voor velen :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef:
bouwpakket schreef:Vandaag mooi voorbeeld voor me op de route. Lekker hard rijden, maar voor elke bocht (niet nodig) vol in de remmen. Lekker sporen trekken. Zou mooi zijn als de gemiddelde e-biker eerst eens rustig leert omgaan met de fiets.
Datzelfde geldt voor veel "gewone" mtb-ers die ik tegen kom ook....hard voorbij en vol in de rem. Tijdje op een singlespeed zou erg leerzaam zijn voor velen :wink:
Op de 'gewone' mtb moet je toch wel erg veel moeite doen weer op gang te komen, dus de hele tijd slippen leer je snel af!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

mwoah.. toevallig vorige week reed er zo iemand voor mij (TT van Esneux), op een gewone mtb, dus geen e-mtb :roll: . Moest zonodig zijn achterwiel door de bocht laten glijden. Niet heel veel later ging hij flink op zijn bek, ik dacht, heel mooi! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

julie schreef:mwoah.. toevallig vorige week reed er zo iemand voor mij (TT van Esneux), op een gewone mtb, dus geen e-mtb :roll: . Moest zonodig zijn achterwiel door de bocht laten glijden. Niet heel veel later ging hij flink op zijn bek, ik dacht, heel mooi! :-q
Bouwpakket rijdt op een vrij vlakke route.


Een e-bike is net of je naar beneden rijdt in dat opzicht, je hebt zo weer gang. Dus je kunt zo ook op het vlakke gaan rijden zoals in al die filmpjes waar ze in iedere bocht een hoop aarde opwerpen. In de Ardennen gaat dat dus ook wat makkelijker dan in NL.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

E-bikes OK, geen problemen mee, maar elektrische motoren moet je in het bos niet willen.
Gesloten