Stuur breedte Cannondale Scalpel SI: Wennen of Zagen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Sinds 2 weken heb ik een Cannondale Scalpel SI Carbon 3, de fiets bevalt me super goed maar moet wennen aan het enorme stuur. Op mijn Cube Reaction had ik een 68cm stuur wat al veel breder was dan de fiets ervoor. Het stuur van de Scalpel is maar liefst 78cm!

Ik rij voornamelijk rondjes in de buurt (Teteringen, Oosterhout en Dorst), daar zitten toch wel een paar secties in waar de boompjes wat dichterbij staan dus even goed opletten. De remhendels heb ik al iets naar binnen gezet zodat ik mijn handen al dichter bij elkaar heb staan.

Voordat ik de zaag in mijn mooie caron stuur ga zetten ben ik benieuwd met welke breedte stuur jullie rijden?
Laatst gewijzigd door Jeronimo73 op vr 6 oktober 2017, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Remmen kan altijd nog
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn minimum breedte is 760mm, smaller vindt ik niet lekker meer rijden. Maar dat is uitermate persoonlijk! Neemt niet weg dat een breder stuur wel meer controle geeft en het even wennen kan zijn. Zet er voorlopig dus niet de zaag in. Je kan als tussenprobeersel wel je grips verder naar binnen naar zetten voor je gaat zagen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Jeronimo73 schreef:Sinds 2 weken heb ik een Cannondale Scalpel SI Carbon 3, de fiets bevalt me super goed maar moet wennen aan het enorme stuur. Op mijn Cube Reaction had ik een 68cm stuur wat al veel breder was dan de fiets ervoor. Het stuur van de Scalpel is maar liefst 78cm!

Ik rij voornamelijk rondjes in de buurt (Teteringen, Oosterhout en Dorst), daar zitten toch wel een paar secties in waar de boompjes wat dichterbij staan dus even goed opletten. De remhendels heb ik al iets naar binnen gezet zodat ik mijn handen al dichter bij elkaar heb staan.

Voordat ik de zaag in mijn mooie caron stuur ga zetten ben ik benieuwd met welke breedte stuur jullie rijden?

Wennen. Op een gegeven moment wil je niet anders meer.
Life is short.....................enjoy it!!!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Persoonlijk vind ik 760mm ook wat breed.

Je kan ook je remmen en handvatten wat naar binnen zetten en kijken of dat beter is. Als dat fijner is kan je ze later afzahen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Eerst een paar weken wennen, na wennen evt handvaten pas naar binnen als je niet kunt wennen, als wil fine tunen. Daarna evt eens afzagen in 2019 :tong ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

70cm is de max voor mij
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Is even wennen, maar later, zoals eerder is gememoreerd, stuurt het zeer goed. Misschien wil je dan niet anders meer.
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst maar eens een tijdje zo rondrijden en kijken of ik er aan kan wennen.
Remmen kan altijd nog
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Mijn stuur is 53cm breed op mijn FSi, en ik wil ook niet anders meer!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

TaurineR schreef:53cm
Oldskool XC :o
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

TenZNL schreef:
TaurineR schreef:53cm
Oldskool XC :o
En bolt als een trein!....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

'Wennen' is ook maar zo een kreet. Stuurbreedte heeft ook met zithouding te maken. Sportief voorover, dan wil je niet heel breed met je armen uit elkaar zitten: hoe verder voorover, hoe smaller het stuur moet zijn. Bij dit type fiets zou ik zeggen ergens zo tussen de 700 en 740 mm zou aardig uit komen. Maar dat is ook geen vast gegeven. Meteen iets smaller is dus aan te raden, maar probeer iedere verandering wel minstens 3 goede ritten uit!

780 mm is breder dan de meeste professionele enduro of zelfs DH rijders gebruiken!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

TaurineR schreef:53cm
Oldskool XC :o[/quote]
Als ik mijn handen naast elkaar heb, past daar de stuurpen niet eens meer tussen :o

Alle gekheid op een stokje :bier: gaat om je persoonlijke voorkeur hè. Wat ik fijn vind(78 cm met 30 mm rise) vindt de ander een lomp koeienstuur. Terwijl ik niks kan met zo'n stepstuurtje :lol:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Precies wat Lars zegt, wennen is niet alles.

Bijv bij mijn smalle lichaam is een breedte boven de 700mm gewoon niet comfortabel.
Uiteindelijk wil je wel comfortabel kunnen fietsen.
Ik zaag dus alles af tussen 670 en 690mm
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Elk lichaam is anders dus de breedte van je stuur kan bij Jantje goed zijn en bij Pietje die een kop kleiner is en een smaller bovenlichaam heeft helemaal verkeerd zijn.

Ik ben klein, smal bovenlichaam en mijn stuur is 730 breed. Breder werkt voor mij ook niet.
Plaats reactie