Keuze Merida Ninety-Six 6000 of Specialized Camber Comp

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Dag allen,

Ik ben zoek naar een nieuwe Mtb. Mijn huidige fiets is een Cube (Shimano XT afgemonteerd), deze is inmiddels al behoorlijk wat jaartjes oud.

Ik wil graag een fully hebben met 29 inch wielen, ik zoek een wat comfortabele houding, ik ben 187cm en ongeveer 100kg.
Ik wil geen HT meer en juist iets relaxter door de het bos crossen, ik vind lange stukken niks aan om te doen, met name de smalle bosweggetjes met diverse bochtjes en heuveltjes vind ik erg leuk om te doen.

Afgelopen week heb ik op een fiets van een kameraad gefietst, een Merida Ninety-Six 6000.
Persoonlijk vond ik dit heel prettig fietsen. In vergelijking met mijn Cube ging ik veel soepeler over kleine hobbels heen, kon ik langer in het zadel blijven zitten en had ik ook het idee dat ik veel soepeler vooruit kwam. Ik vond het eigenlijk geweldig.

https://www.12gobiking.nl/merida-ninety-six-6000-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu lees ik ook goede verhalen over de Specialized Camber Comp 29

https://www.specialized.com/nl/nl/bikes ... -29/106503" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de specialized heb ik uiteraard nog niet gefietst, hoe verhouden die twee zich tot elkaar?
Wellicht dat iemand nog advies voor een andere goede fully tot zo'n 2500 euro, bij voorkeur een alu frame.

Alvast bedankt
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Deze?
https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... l-8-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alu, 1x12 + dropper
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weer een Cube:
https://www.cube.eu/2018/bikes/mountain ... reen-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
(€ 2399,-)

Maar vrijwel ieder merk heeft zo een soort fiets in zijn programma. De verschillen zijn niet echt heel groot. Met hier en daar wat aanpassingen kun je op alle modellen wel hetzelfde komen te zitten en een comfortabele zithouding is zeker bereikbaar. Hier zou een dealer je goed bij kunnen helpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Bedankt voor de reacties, iemand die iets meer kan vertellen over de Merida tov de Camber?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De 96 is een race-marathonfully, 100mm, gericht op snelheid en efficientie. De Camber met iets meer veerweg is trailwaardiger, potenter in afdalingen. Beiden zijn prima geschikt. Hangt dus af welke smaak je hebt, aan welk karakter je de voorkeur geeft. Elke fiets wordt traliwsardiger door een dropper, daar zou een 96 nog mee te upgraden zijn eventueel.

Kijk je naar een Camber, dan zijn de Canyon Neuron en Cube 120 vergelijkbaar.
De Merida is dan qua categorie te vergelijken met een Specialized Epic of Canyon Lux of Cube AMS 100, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Dank je wel, hier kan ik wat mee.

Ik wist niet zo goed waar ik de Merida moest plaatsen en had op voorhand eigenlijk niet verwacht dat hij in het rijtje met o.a. de Epic zou komen. Ik vond hem namelijk best wel lekker fietsen eigenlijk, stukken beter tov mijn eigen.

Wellicht dat ik de Merida ook wel fijn vond omdat er een aangepast stuur opzat wat ook wat hoger stond, mijn houding was behoorlijk comfortabel. Helemaal vergeleken met mijn eigen fiets waarbij er veel druk op de polsen komt. Vergelijk het of je op een r1 zit of meer een sporttour zoals een Cbr600F.

Iemand een idee waar het mogelijk zou zijn om zowel de Epic als de Camber te proberen, ik kom zelf uit Almelo maar vind een stukje rijden uiteraard geen probleem.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Volgens mij zijn de Test the Best dagen net geweest in 's-Heerensberg bij Specialized hoofdkantoor net geweest(was 13-9 zie ik net).
14-15 oktober hebben ze testweekend in Schoorl, misschien een optie.
Je moet je vaak opgeven via je dealer, maar kan ook online.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Oh kijk aan super. Na dit weekend weet ik zeker of ik kan of niet maar dit lijkt mij een mooi moment om te testen dan.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb zelf een 2017 Camber met een carbon frame. Heb best veel modellen proef-gereden en vergeleken afgelopen jaar. Ik zou met wat jij aangeeft blind voor de Neuron gegaan zijn. Geometrie en af-montage zijn top en die kleur ..... stunning!
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

PaneVino schreef:Ik heb zelf een 2017 Camber met een carbon frame. Heb best veel modellen proef-gereden en vergeleken afgelopen jaar. Ik zou met wat jij aangeeft blind voor de Neuron gegaan zijn. Geometrie en af-montage zijn top en die kleur ..... stunning!
Waarom precies niet de Camber en wel de Neuron, waar zitten de verschillen zeg maar?
Dan kan ik dat ook meenemen in mijn speurtocht.
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Waar moet ik de Cannondale Scalpel Si 5 ongeveer plaatsen? Meningen over deze fiets?

https://www.bikeexchange.nl/a/mtb-fully ... l-5-29/936" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Verschil Specialized - Canyon is met name de prijs. Bij de internetters voor zelfde prijs betere, en vaak wat lichtere (wielen), afmontage.

De Scalpel is een ook race/marathonfully.
De meest recente generatie racefully's is wel veel trailwaardiger geworden, omdat de wereldbeker XC parcoursen steeds uitdagender geworden zijn. Ze hebben tegenwoordig langere bovenbuizen, luiere stuurhoeken, soms ook standaard al een dropper, waardoor ze veel trailwaardiger, potenter bergaf, geworden zijn, met behoud van efficiëntie: 100-120mm veerweg, en platvorm of lockout, vanaf het stuur te bedienen. De Scott Spark is ook zo'n mooi voorbeeld, en die heeft in jouw prijsklasse 120mm veerweg.

Een Neuron of Camber is wat 'relaxter', relatief wat zwaarder, banden standaard meer grip, wat speelser, meer op trails en tochten rijden gericht, met nog vaker standaard een dropper (alleen de goedkoopste modellen niet), wat stevigere remmen, minder op licht gewicht en efficiëntie getuned.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

icecubes schreef:
PaneVino schreef:Ik heb zelf een 2017 Camber met een carbon frame. Heb best veel modellen proef-gereden en vergeleken afgelopen jaar. Ik zou met wat jij aangeeft blind voor de Neuron gegaan zijn. Geometrie en af-montage zijn top en die kleur ..... stunning!
Waarom precies niet de Camber en wel de Neuron, waar zitten de verschillen zeg maar?
Dan kan ik dat ook meenemen in mijn speurtocht.
Qua geo zijn ze redelijk gelijk. De onderdelen (vork, drivetrain, remmen) de Neuron zijn gewoon een stuk beter, boost frame/vork. De dropper topt dat nog eens. Die heeft de door jou genoemde Camber niet en de Neuron wel.

In het prijs-segment waar jij zoekt staan de Cube en de Canyon het hoogst qua prijs/prestatie. Ik zou de laatste kiezen vanwege de vork (fox 34), de drivetrain (gx eagle), het hebben van een dropper en omdat ik dat lichtblauw gruwelijk mooi vind.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Zelf rij ik op een camber comp 2017 bevalt me prima. Echte aanrader. Weet niet hoe die andere fiets rijd. Denk dat je bij de concept store in goirle misschien ook wel kan proefrijden. Zou ze even bellen.
who dares wins
icecubes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 27 maart 2005, 21:59
Mijn mountainbike: Cube Full XT

Thnx voor de adviezen.

Wellicht ook niet onbelangrijk, ik zit qua gewicht op ongeveer 100kg want mag ook graag krachttraining doen.
Speelt denk ik ook qua stevigheid van de fiets een belangrijke rol want ik vind een uitdagend parcours met sprongetjes ook erg leuk.
Plaats reactie