Shimano Saint PD-MX80 pedaal

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Ik zit te kijken naar Platformpedalen. Heeft iemand ervaring met de Shimano Saint PD-MX80?
Raden jullie dit pedaal aan of moet ik gaan voor een ander platformpedaal.
Budget is maximaal €80,00

https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... tml#rating" onclick="window.open(this.href);return false;
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik vind het een prettig pedaal. Het is een degelijk pedaal.
Wellicht vinden sommigen het pedaal wat aan de zware kant.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Prima pedaal. Massa's grip en zo goed als bomb proof. Wel gelijk ff de ringetjes van de pinnetjes verwijderen, zodat ze iets verder uitsteken. Geen idee waarom ze die ringetjes er standaard op hebben zitten. Scheelt enorm veel grip.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

prima pedaal en nu bij FuturumShop prima betaalbaar - https://www.futurumshop.nl/shimano-pd-m ... alen.phtml
Google is your friend :-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heb er 2 jaar mee gefietst, prima pedaal, kan wat hebben en heeft fijne pins. De lagers waren wel na 2 jaar stuk en vervangen kost een half pedaal (gesloten lager). Maar ik heb ze ook wel echt goed afgeragd dus dat zegt niks. 2 vrienden hebben er iig al meer dan 10K mee gefietst zonder onderhoud en m'n vriendin is ook blij. Nu vervangen voor OneUp pedalen, waar ik wel iets blijer mee ben door de grotere, dunnere platforms en het lagere gewicht. Maar dat mag ook wel voor > 100 euro.

PD-MX80 is dus gewoon goed, maar wel zwaar. En wat vibemaker zegt, haal alle ringetjes meteen weg.

Als je iets meer waar voor je geld wilt dan kun je beter Superstar Nano kopen. Moet je alleen in de UK bestellen helaas. https://www.superstarcomponents.com/en/ ... pedals.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze worden al ongeveer sinds ze bestaan geroemd als de beste prijs-kwaliteit die je voor pedalen gaat krijgen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Prima pedalen voor wat ze kosten. Met een beetje onderhoud gaan ze jaren mee.

€ 45,-

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=8
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Makkelijk schreef:
Als je iets meer waar voor je geld wilt dan kun je beter Superstar Nano kopen. Moet je alleen in de UK bestellen helaas. https://www.superstarcomponents.com/en/ ... pedals.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze worden al ongeveer sinds ze bestaan geroemd als de beste prijs-kwaliteit die je voor pedalen gaat krijgen.
DIT! Bijkomend voordeel is dat ze daar nu opruiming houden, als je de code NANOX invoert krijg je nog eens 15 gbp korting en heb je dus top pedalen voor minder dan 40 euro. Je krijgt er 2 sets boutjes bij van verschillende lengtes + reserves. Vlotte en nette levering.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Prima pedaal, heb op een andere fiets de DMR Vault zitten, ook super alleen twee keer zo duur. Zijn echter niet 2x zo goed :D
Grip is als de ringetjes weg zijn ook gewoon goed!
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Makkelijk schreef:Heb er 2 jaar mee gefietst, prima pedaal, kan wat hebben en heeft fijne pins. De lagers waren wel na 2 jaar stuk en vervangen kost een half pedaal (gesloten lager). Maar ik heb ze ook wel echt goed afgeragd dus dat zegt niks. 2 vrienden hebben er iig al meer dan 10K mee gefietst zonder onderhoud en m'n vriendin is ook blij. Nu vervangen voor OneUp pedalen, waar ik wel iets blijer mee ben door de grotere, dunnere platforms en het lagere gewicht. Maar dat mag ook wel voor > 100 euro.

PD-MX80 is dus gewoon goed, maar wel zwaar. En wat vibemaker zegt, haal alle ringetjes meteen weg.

Als je iets meer waar voor je geld wilt dan kun je beter Superstar Nano kopen. Moet je alleen in de UK bestellen helaas. https://www.superstarcomponents.com/en/ ... pedals.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze worden al ongeveer sinds ze bestaan geroemd als de beste prijs-kwaliteit die je voor pedalen gaat krijgen.
Hmm dit pedaal zit er ook wel goed uit. Qwa gewicht maakt het me niet zo heel veel uit dat de PD-MX80 wat zwaarder is. Is de Superstar-nano een veel breeder pedaal dan de PD-MX80?
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Onderhoud aan de Saints is lekker makkelijk. Open draaien, vet erin, oud vet eruit persen door weer dicht te draaien. En, in combinatie met bijvoorbeeld FiveTen freeriders, grip, grip, grip!
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
PaganiProductions

Die Pedalen heb ik op mijn Merida voor woonwerk/mtb niks mis mee
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

60 gram verschil over twee pedalen, dat is niet iets om wakker van te liggen.
De Superstar (en heel veel andere pedalen) draaien op industrielagers en een bushing (glijlager), de Saints op nastelbare cup/conus kogellagers. Heel simpel gezegd hebben die (iets) meer onderhoud nodig dan de Superstars, maar het onderhoud is ook veel eenvoudiger.

As eruit, schoon vet erop, terugschroeven, klaar.
Bij industrie- en glijlagers is het vervangen geblazen, da's meer gedoe.

Maar in de prijsklasse rond de 50 euro zou je zelfs kunnen besluiten gewoon te gaan fietsen en de boel afschrijven als de lagers gaar zijn. Normaal gesproken moet dat toch een paar jaar duren (niet dat ik dat wil aanmoedigen, met eens per jaar nieuw vet in je Saints moeten ze toch echt lang meegaan).

Met de grip van Saints is in elk geval niks mis, ik reed ze met Five Ten's en dat is bijna alsof je aan je pedaal gelijmd zit. Mits je traptechniek op orde is, hou daar ook rekening mee. Mensen die overstappen van klikkers zijn vaak "lui geworden" als het op goede traptechniek aankomt, je zit toch vast. Met flatpedals ga je het merken als je niet goed trapt, ook met goede trappertjes zoals Saints.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Bedankt voor de positieve reacties. Ik ga gewoon voor die Saint pedalen. Ik doe ongeveer 4000 KM per jaar (waarvan de meeste in de zomer) dus ik hoop dat ik in elk geval weer eventjes vooruit kan.

Momenteel fiets ik nog met die standaard pedalen die meegeleverd werden met mijn Cube maar die zijn zeer slecht en schiet ik de hele tijd vanaf dus ik ben erg benieuwd naar de upgrade!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Een wereld van verschil :)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je fietst 4000 km per jaar en overweegt nu pas om die standaard pedalen te gaan vervangen? :o
Plaats reactie