Advies DH bike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Beste forum gebruikers.
Na 8 dagen saalbach en de nodige trails op me camber, ben ik er achter dat ik maar een DH fiets erbij moet hebben. Ik heb er totaal geen ervaring mee. Kwa afmontage kom ik er wel uit. Maar hoe bepaal je bij een DH fiets de frame maat? En misschien nog wat andere handige tips? Mvg Riek
who dares wins
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zou eerst eens beginnen dan met iets meer info te geven.
Hoe lang ben je.
Wat is je budget.
Wat voor demper/voorvork hebben de voorkeur.
etc...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maatvoering is simpel: rijd je nu een L, dan hebben de fabrikanten de DH-machines zo bedacht dat je daarvan ook een L nodig hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Lars TB schreef:Maatvoering is simpel: rijd je nu een L, dan hebben de fabrikanten de DH-machines zo bedacht dat je daarvan ook een L nodig hebt.
:-q
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Ik ben 1,92 rij nu op een specialized camber maat XL. Zie niet bij elk merk dh bike een maat xl. Buget rond de 3000 ofzo. Als de voorvork maar een kroonplaat heeft. Fox of rockshox.
who dares wins
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:Maatvoering is simpel: rijd je nu een L, dan hebben de fabrikanten de DH-machines zo bedacht dat je daarvan ook een L nodig hebt.
Ja, maar... De ene L is de ander niet qua maatvoering. Dus het geeft in ieder geval een goede indicatie, maar ik wil daarbij zeker de nadruk leggen bij de maat van de reach.

In jouw geval, dus meer richting XL. Canyon, Nicolai, Mondraker, Specialized, Transition is dan alweer iets korter is dan de vorige opties, zijn merken met een langere reach op hun DH fietsen. Voordeel is dat je meer afstand hebt tussen je trapas en je stuur. Als je staat, en dat gebeurd nog wel eens met DH, wel erg prettig om daarbij de ruimte hebben. Echter keerzijde van de medaille, tja op een of andere manier moet die medaille altijd 2 kanten hebben, krijg je wel een langere wielbasis.

(Mijn voorkeur zou toch gaan naar de geometrie van Nicolai G19. Maar budgetair, ga je dan wel even in de problemen komen.)

Ook de balhoofdhoek is een bepalende factor in het geheel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:
Lars TB schreef:Maatvoering is simpel: rijd je nu een L, dan hebben de fabrikanten de DH-machines zo bedacht dat je daarvan ook een L nodig hebt.
Ja, maar... De ene L is de ander niet qua maatvoering. Dus het geeft in ieder geval een goede indicatie, maar ik wil daarbij zeker de nadruk leggen bij de maat van de reach.

In jouw geval, dus meer richting XL. Canyon, Nicolai, Mondraker, Specialized, Transition is dan alweer iets korter is dan de vorige opties, zijn merken met een langere reach op hun DH fietsen. Voordeel is dat je meer afstand hebt tussen je trapas en je stuur. Als je staat, en dat gebeurd nog wel eens met DH, wel erg prettig om daarbij de ruimte hebben. Echter keerzijde van de medaille, tja op een of andere manier moet die medaille altijd 2 kanten hebben, krijg je wel een langere wielbasis.
Je zet de twijfel er al even bij...

De World Cup rijders kiezen vaak voor een maat groter dan ze eigenlijk zouden moeten hebben. Maar dat is in hun zoektocht naar meer stabiliteit bij de warp-speed snelheden die zij halen en waar wij minkukels alleen van kunnen dromen. Als beginner heb je sowieso meer aan een wendbare fiets (die toch al erg stabiel is vergeleken met andere types mtb!!) en zou je zelfs een maatje kleiner kunnen gaan. Nu is 1.92 niet helemaal een probleemlengte en je kunt veilig kiezen voor de grootste maat die een fabrikant aan biedt (op een enkele uitzondering na...). Of dat een L of een XL is, maakt voor jou niet zo heel veel uit.

Maar misschien is het zinnig eerst een paar keer een DH-bike te huren, om een tikje meer gevoel voor dat type fiets te krijgen. En ook ter overweging (aannemende dat je nu met je Camber ook al niet de meest heftige routes hebt genomen), een stevige enduro fiets kan ook uitstekend uit de voeten in een bikepark. Zeker op de meer flowy lijnen die tegenwoordig populair zijn. Tenzij je dus zegt dat je echt wilt downhillen en ook die rockgardens en roadgaps wilt gaan pakken. Dan moet je gewoon aan de dikste fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:Je zet de twijfel er al even bij...
Tja anders krijg ik jou over mij heen... :lol: :lol: :lol:

:kiss:

Maar de REACH is voor mij zwaarwegender dan de wendbaarheid. Het fietsen op een op je gevoel te kleine fiets komt je handeling ook niet ten goede.

Idd, heb je echt die 200 mm nodig. Of redt je het ook met een 170 of 180 mm. :wink:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En misschien ben je met een capabele endurofiets wel veel meer geholpen. Kijk maar naar Sam Hill... :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:Maar de REACH is voor mij zwaarwegender dan de wendbaarheid. Het fietsen op een op je gevoel te kleine fiets komt je handeling ook niet ten goede.
Reach speelt tot nu toe nog geen heel grote rol bij DH-fietsen. Je moet goed kijken naar de gehele houding van de rijder. Om die reden kan de reach ook (aanzienlijk) korter zijn dat op een enduro fiets. Bij mijn DH-bike is de reach 40 mm minder dan bij mijn enduro gebakkie. En toch heb ik nooit een seconde waar ik het gevoel heb te dicht bij het stuur te zitten.

Kan me voorstellen dat je meer ruimte wilt als je richting de 2 meter zit, maar dat was dus meer omdat er maar weinig DH fietsen voor echt grote rijders gemaakt werden. Toch hebben o.a. Steve Peat en Greg Minnaar het altijd 'aardig' gedaan op hun 'kinderfietsjes'! (Maar kan het zomaar zijn dat Greg dit jaar zo hard reed omdat hij eindelijk een fiets op maat had!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ook de Canyon is vrij lang en deed het dit jaar heel erg goed... :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:Ook de Canyon is vrij lang en deed het dit jaar heel erg goed... :wink:
Het is dom van mij dat ik toch die pro-rijders er weer bij haal. Wat voor die jongens op gaat, hebben wij niet zo heel veel aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:
mud mate schreef:Ook de Canyon is vrij lang en deed het dit jaar heel erg goed... :wink:
Het is dom van mij dat ik toch die pro-rijders er weer bij haal. Wat voor die jongens op gaat, hebben wij niet zo heel veel aan.
Ja stiekem toch wel. De reach op een DH is aanzienlijk korter dan de reach op een enduro, ook bij deze merken. Maar de reach maakt uiteindelijk je fiets wel passend. Uiteindelijk, jij wil toch ook geen DH met een 120mm stuurpen... :wink:

Even een voorbeeld, De Nicolai DH G19 reach 495 in XL, maar de G16 enduro heeft in XL 535.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:
Lars TB schreef:Het is dom van mij dat ik toch die pro-rijders er weer bij haal. Wat voor die jongens op gaat, hebben wij niet zo heel veel aan.
Ja stiekem toch wel. De reach op een DH is aanzienlijk korter dan de reach op een enduro, ook bij deze merken. Maar de reach maakt uiteindelijk je fiets wel passend. Uiteindelijk, jij wil toch ook geen DH met een 120mm stuurpen... :wink:

Even een voorbeeld, De Nicolai DH G19 reach 495 in XL, maar de G16 enduro heeft in XL 535.
Als je doel is ook 1 van de snelste rijders op deze wereld te worden, dan gaat die extra stabiliteit je waarschijnlijk helpen. Maar ook pas als je richting de absolute top komt.

Je kunt niet alles zo even samen voegen en zeggen dat een fiets op een bepaalde manier gaat rijden. De extra reach zorgt in principe voor extra druk op je voorwiel. Wat niet altijd even gewenst is, maar wel de huidige extreem vlakke balhoofdhoek compenseert (die dus zorgt voor minder druk op het voorwiel). Maar de extra reach zorgt ook dat je verder voorover leunt. Je kunt zo minder naar achteren leunen, maar ook in bochten is het moeilijker spelen met je gewichtsverdeling om die reden. En als je dus extra reach en een vlakkere balhoofdhoek hebt, dan heb je ook een extreem lange fiets. Die kan het overgrote deel van ons prutsers veel moeilijker de bocht om krijgen. Dat is op de meeste echte downhill-wedstijdparcoursen niet zo een probleem, maar op veel technische DH-trails in bikeparken wel. En dat is juist wat een heel groot deel van de gewone bikeparkrijders zoekt: een wendbare bike. Om hun eigen (gebrek aan) skills te compenseren. Die mega-reach bikes vallen zo buiten de boot, vragen om zo een aangepaste rijstijl, dat het nu niet de eerste bike is die ik aan zou raden, zeker niet aan een beginnende downhiller!!

En je staat rechter op op een DH-bike, je stuur staat hoger. Je kantelt dus om je heup naar achteren en hebt om die reden dus sowieso een kortere reach nodig wil je die DH-positie bereiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:
mud mate schreef: Ja stiekem toch wel. De reach op een DH is aanzienlijk korter dan de reach op een enduro, ook bij deze merken. Maar de reach maakt uiteindelijk je fiets wel passend. Uiteindelijk, jij wil toch ook geen DH met een 120mm stuurpen... :wink:

Even een voorbeeld, De Nicolai DH G19 reach 495 in XL, maar de G16 enduro heeft in XL 535.
Als je doel is ook 1 van de snelste rijders op deze wereld te worden, dan gaat die extra stabiliteit je waarschijnlijk helpen. Maar ook pas als je richting de absolute top komt.

Je kunt niet alles zo even samen voegen en zeggen dat een fiets op een bepaalde manier gaat rijden. De extra reach zorgt in principe voor extra druk op je voorwiel. Wat niet altijd even gewenst is, maar wel de huidige extreem vlakke balhoofdhoek compenseert (die dus zorgt voor minder druk op het voorwiel). Maar de extra reach zorgt ook dat je verder voorover leunt. Je kunt zo minder naar achteren leunen, maar ook in bochten is het moeilijker spelen met je gewichtsverdeling om die reden. En als je dus extra reach en een vlakkere balhoofdhoek hebt, dan heb je ook een extreem lange fiets. Die kan het overgrote deel van ons prutsers veel moeilijker de bocht om krijgen. Dat is op de meeste echte downhill-wedstijdparcoursen niet zo een probleem, maar op veel technische DH-trails in bikeparken wel. En dat is juist wat een heel groot deel van de gewone bikeparkrijders zoekt: een wendbare bike. Om hun eigen (gebrek aan) skills te compenseren. Die mega-reach bikes vallen zo buiten de boot, vragen om zo een aangepaste rijstijl, dat het nu niet de eerste bike is die ik aan zou raden, zeker niet aan een beginnende downhiller!!

En je staat rechter op op een DH-bike, je stuur staat hoger. Je kantelt dus om je heup naar achteren en hebt om die reden dus sowieso een kortere reach nodig wil je die DH-positie bereiken.
Shit, heb ik nu net een Nicolai G16 besteld...... :oops:

:lol: :lol: :lol:

Tja verschil in inzicht waar de fietsbouwers, en rijders al jaren om steggelen. Maar alles draait om persoonlijke voorkeur. En zoals je ziet, heb je daar dus genoeg keuze in... Als je tenminste weet wat je wilt en wat je zoekt.
Plaats reactie