Waar in Europa moet ik hoognodig gaan rijden?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De winter begint weer, dus is het tijd om eens na te denken waar komende zomer rond te rijden!

https://www.youtube.com/watch?v=st9PjyJ-q3c" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovenstaand een afdaling in bikepark Whistler, een zgn. natuurlijke Trail, dus niet machinebuilt met grote jumps.

WEL:
- bij vlagen echt stijl
- dusdanig grove ondergrond dat ik (een ander wellicht niet ;-) ) de snelheid er regelmatig uit moest halen
- superveel grip waardoor ik stijle en technische passages kon rijden die ik voorheen zou hebben gelopen
- fantastisch uitzicht

Welke bikegebieden in Europa moet ik gaan bezoeken voor soortgelijke trails?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Europa is best wel groot. Als het qua landen van alles mag zijn, kan Schpytzyo je vast wel aan wat mooie tracks helpen;
Check dit topic maar eens.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Les Arcs/La Plagne/Val d'Isere/Tignes/Meribel oftewel Savoie!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Madeira
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

FInale Ligure en Dolceacqua
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Glentres of seven stones helemaal top!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

baron062 schreef:FInale Ligure en Dolceacqua
Finale Ligure zou ik dan weer niet in de zomer doen, veel te warm
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

..en Dolceacqua/Molini dan ook. Wel goed ram-terrein mits je het niet erg vindt geen lift te hebben. Shuttlen kost toch altijd wel meer tijd.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Aostadal. Prachtig gebied met veel natuurlijke trails, 3 bikeparks, hier en daar steiler dan ik gewend ben in BC (dat zegt wat), van flowy tot supertechnisch. Daarnaast zeer betaalbaar (€100 voor 6 dagen liftpas geldig in alle drie de parken, €420 voor 6 dagen compleet appartement in Aosta) en afgelopen zomer begin juli zeer rustig op de trails.

Bikepark Pila (bij Aosta) is vooral flowy maar de lift biedt ook toegang aan vele afdalingen over wandelpaden in de omgeving, vaak steil en technisch.

Bikepark Breuil-Cervinia (Italiaanse kant Matterhorn) is een beetje een ongepolijste diamant met één machinegebouwde bikeparktrail en een aantal 'enduro' afdalingen die goede stukken natuurlijke technische trail afwisselen met 'span maar wat linten en als er maar genoeg bikers rijden onstaat er wel een keer een trail'. Toch wel de moeite waard.

Zelf helaas om diverse redenen niet aan La Thuile toegekomen maar dat geldt na Whistler als een van de ruigste EWS stops.

Passo dell'Invergneux (Banzai trail) als je een keertje 1500m klimmen wel ziet zitten, eindeloze afdaling door een ongerepte vallei, één van de mooiere in de alpen.

Verder vond ik Aosta als standplaats erg prettig omdat het geen skidorp-in-de-zomer en/of toeristenfuik is maar een echte stad is met echte mensen die daar werken, studeren, uitgaan, etc. Zeer relaxed en gezellig en betaalbaar en er is ook nog het een en ander te zien aan Romeinse historie.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Haute Alps. Omgeving Guillestre. Daar heb je echt mooie trails nr 21 vanaf Risoul, dan lekker de hele dag met de lift en uiteindelijk via 21 naar beneden. Moet je wel een auto beneden hebben om je andere boven weer op te halen. Maar ook mooie parken zoals Les Orres.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

- Wales is schitterend. Prachtig aangelegde routes, te rijden vanuit een Bike Centre. Ben in Afan Forrest Park geweest, in het zuiden van Wales, maar Noord-Wales schijnt zo mogelijk nog mooier te zijn. Sfeer in de Bike Centres is ook erg prettig en ontspannen.
- Vogezen: niet zo ver, maar toch schitterend, vooral de technische afdalingen door het bos over wandelpaden. Als je houdt van natuurlijke trails kun je je hier uitleven.
Voor beide plekken geldt dat het weer helaas niet altijd meewerkt. Al moet ik zeggen dat de trails in Wales ook bij slecht weer prima berijdbaar blijven.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jan Willem schreef:Europa is best wel groot. Als het qua landen van alles mag zijn, kan Schpytzyo je vast wel aan wat mooie tracks helpen;
Check dit topic maar eens.
+1, zo`n achtertuin zou ik ook graag hebben :-q
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

nielsvk schreef: Passo dell'Invergneux (Banzai trail) als je een keertje 1500m klimmen wel ziet zitten, eindeloze afdaling door een ongerepte vallei, één van de mooiere in de alpen.
+1!!! La Thuile is ook vet. Zwarte runs erg moeilijk na regen maar dat is wellicht juist wat je zoekt :)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Via andere kanalen Paulus ook wel van tips voorzien, maar voor alle anderen 2 buckettrails in Europa:

Zwitserland:
Passo Viola naar Poschiavo: 1.400hms afdalen over een soort staalkaart van trails. Hoog alpien, flowy door het bos, ranzige rockgardens, af en toe een dropje, echt briljant. Goed te bereiken vanuit Livigno of Bormio. Geen uplifts, ouderwets buffelen.

Eau Froide: De trein vanuit Aigle naar Leysin nemen en dan traverseren richting Montreux. Beetje zoeken om de ingang te vinden maar dan krijg je een verborgen parel onder de wielen. 1.100 hoogtemeters technisch afdalen met weinig tot geen rustpunt. De start is in een duister bos (dat me ergens aan Malmedy deed denken) maar met flinterdunne trails langs forse afgronden (en af een ketting aan de wand). Dit wordt vervolgd door een orgie van rotsige bochten, dropjes, switchbacks en natuurlijke trappen terwijl je steeds verder een kloof in rijdt. Na wat voelt als uren steek je een ingestorte brug over en kijk je nog steeds waanzinnig diep het dal. Een van de beste, of misschien wel dé beste trail die ik heb gereden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

suravida schreef: een orgie van rotsige bochten.
Mooi gesproken :-q
Plaats reactie