Paarse route Hellendoorn-Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

En dan beginnen met de route Holten is een mooier opwarmer voor Hellendoorn :)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

mugged schreef:Heb het plan om morgen Hellendoorn te fietsen met Holten erbij. Zijn deze routes vergelijkbaar met de UHR routes qua uitdaging/fraaiheid? Bijna twee uur rijden voor mij vandaar mijn vraag...

Dank voor de info!
UHR routes zijn mijn vaste rondjes. Hellendoorn is een erg leuke route die aardig vergelijkbaar is met bijvoorbeeld het Ginkelduin deel van Leersum. Erg leuk als je van sturen houdt. Qua hoogtemeters is het ietsje minder. Holten heeft zoals Hans al aangeeft wat meer rechte paden en verhoudingsgewijs nog wat minder hoogtemeters. Maar zeker de moeite waard om twee uur voor te rijden.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Supertips, dank mannen!
Gebruikersavatar
Dijksie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 26 oktober 2016, 17:25

Zaterdag 2 en Zondag 3 september is de paarse route gedeeltelijk afgesloten i.v.m. de Strongmanrun.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Paars is welk deel? (kleurendoof heb geen idee welke van de twee lussen wat is, lijken beiden zwart

herstel, het gaat hier officieel enkel om hellendoorn zie ik, misschien topic aanpassen Hellendoorn / Holten?
Gebruikersavatar
Hans73
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 9 december 2015, 19:02
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Expert '17

Het gaat inderdaad enkel om Hellendoorn. Dit is dan ook de paarse route.
De route rond Holten is gemarkeerd in het blauw, deze twee routes komen samen bij Nijverdal.
Er zijn op de route wat stukken afgezet omdat hier morgen de Strongsisterrun en zondag de Strongmanrun wordt gehouden. De afzettingen zou je nog kunnen omzeilen maar het spektakel geeft heel veel bezoekers, en sommige wegen zijn hierdoor afgezet.
En dat is wat problemen op kan leveren als je nietsvermoedend naar de route komt afreizen.

http://www.mtbroutes.nl/route/402/Hellendoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ja dat snap ik wel echter komt blauw toch ook vaak ter sprake in dit topic, en aangezien ze dicht (aan) elkeer liggen is het wel zo overzichtelijk er één topic van te maken.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Heeft iemand een gpx van de actuele route van Hellendoorn, liefst startend bij parkeerplaats aan de Trompweg? (laatste is geen must).
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik was dit weekend op Hellendoorn, voor het eerst. Eerlijk gezegd heb ik me niet vermaakt.. mijn inziens worden de mogelijkheden van het gebied maar matig gebruikt. Hellendoorn is vooral werken, werken en werken. Ik voelde me in een andere dimensie waar alles altijd omhoog gaat. Op de UHR heb ik juist het gevoel dat alles altijd omlaag gaat. Mijn maatje en ik noemen dat 'onbevredigend klimmen'. Tuurlijk waren er wel wat leuke afdalingetjes en stijle klimmetjes maar het is erg veel vals plat en dan merk je omhoog nou eenmaal wat meer.

Ook vond ik de omgeving weinig interessant. En das toch vreemd want IMO is de Sallandse Heuvelrug het mooiste gebied van Nederland. Ik vermoed dat ik van blauw dan toch meer zou kunnen genieten.

Snap wel dat een marathonracer Hellendoorn mooi vind maar ik ga de volgende keer toch weer naar Rijsen denk ik. Of Holten, als je daar wel uitzichten hebt.
Waar woke is, is vuur
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Makkelijk schreef:Ik was dit weekend op Hellendoorn, voor het eerst. Eerlijk gezegd heb ik me niet vermaakt.. mijn inziens worden de mogelijkheden van het gebied maar matig gebruikt. Hellendoorn is vooral werken, werken en werken. Ik voelde me in een andere dimensie waar alles altijd omhoog gaat. Op de UHR heb ik juist het gevoel dat alles altijd omlaag gaat. Mijn maatje en ik noemen dat 'onbevredigend klimmen'. Tuurlijk waren er wel wat leuke afdalingetjes en stijle klimmetjes maar het is erg veel vals plat en dan merk je omhoog nou eenmaal wat meer.

Ook vond ik de omgeving weinig interessant. En das toch vreemd want IMO is de Sallandse Heuvelrug het mooiste gebied van Nederland. Ik vermoed dat ik van blauw dan toch meer zou kunnen genieten.

Snap wel dat een marathonracer Hellendoorn mooi vind maar ik ga de volgende keer toch weer naar Rijsen denk ik. Of Holten, als je daar wel uitzichten hebt.
Rijssen: geen uitzichten, wel ontelbaar veel bochten. Zeker leuke route.
Holten: best wat uitzichten over de heide. Route afwisselend met veel vlakke stukken, veel vals plat klimmen, eigenlijk alleen na Motieweg steile klim, afdalingen deels simpel, deels snel, en bij Motieweg technisch.
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

en bij Motieweg technisch
Weet niet wat er technisch is aan de afdaling bij de Motieweg? Of het moet de omgevallen boom zijn die nu midden op de track ligt.
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Technisch = snel, bochtig, afwisselend. Met technisch bedoel ik niet TTF's. Die vind je inderdaad niet op de Sallandse Heuvelrug (behalve rondje Lemelerberg dan). Heb gisteren Hellendoorn gefietst, ik miste inderdaad de extraatjes, maar de route blijft mooi. Loopt goed, mooie snelle stukken, veel valsplat werk (waar ik eigenlijk een hekel aan heb), en dan steeds een uitdagend stuk, met name laatste deel bij Avonturenpark, stukken omlaag richting uitkijk en de 2 stukken singletrack langs de Hellendoornsebergweg tot ravijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ja misschien ligt t ook een beetje aan mijn verwachtingen van een route op de sallandse heuvelrug, waar ik alleen op t fietspad zo vaak intens genoten heb van de heide en de uitzichten.

En ik hou idd ook niet van vals plat. Een route a la Leersum zou toch prima moeten kunnen in Salland zou je zeggen!
Waar woke is, is vuur
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik denk dat je een beetje de mogelijkheden die in Salland zijn overschat. Er is wel hoogteverschil maar je moet het ook mogen gebruiken. Op de Holterberg is dacht ik heel veel privé terrein van wonenden.
MAXlMUM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 01:13
Mijn mountainbike: Gazelle Bloom

Afbeelding

Vorige week iets te enthousiast geweest in Hellendoorn :lol:
Hellendoorn local
Probleem'n
Poar neem'n
Plaats reactie