Welke rockshox reverb servicekit?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Op mijn rockshox reverb stealth zit speling.
Als ik er opgave zitten zakt ie ongeveer 1 A 1,5 cm in.
Ik gebruik hem zelden maar toch de bekende speling.
Weet iemand door welk onderdeel dit veroorzaakt wordt?
Heb ik aan het basis service pakket genoeg en is de servicebeurt een beetje te doen?
Ik ben redelijk handig en vind 95 euro voor een service beurt veel geld.
De dropper heb ik van iemand overgenomen dus geen garantie meer.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

1) Heb je de service instructions al bekeken? Dan kun je toch zelf beoordelen of 't te doen is of niet? Naast de officiele instructies van SRAM zijn er nog talloze instructievideo's op youtube te vinden...
2) Heb je de luchtdruk al nagekeken? Ik kreeg recent ook last van het bekende probleem bij 2 van m'n reverbs. Luchtdruk bleek 170psi en net onder 200psi te zijn. Hierdoor zakten de reverbs ruim een cm in. Op 250psi blijft daar nog maar 2-3mm van over. Volgens dit filmpje wordt dat veroorzaakt door enkele seals en zou basic service het probleem moeten verhelpen: https://www.youtube.com/watch?v=Xd8x35M3dz4" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Dit is een bekend probleem en wordt veroorzaakt door lucht dat langs de zogenaamde internal floating piston (IFP) stroomt en dat is niet de bedoeling. De oorzaak hiervan is vaak een onderdruk die ontstaat door het optillen van de fiets aan het zadel, terwijl de reverb ingeschoven is. De IFP is in de loop der jaren steeds beter geworden dus afhankelijk van je Reverb model (A1, A2 of B1) loont het om deze te vervangen. Op de SRAM website staan alle handleidingen om een rebuild te doen. Let dus goed op de versie die je hebt!

Het internet is erover volgeschreven; google maar eens op 'reverb vertical play'.

Het is goed te doen als je handig bent maar wel veel werk. En houd in de gaten dat een servicekit + benodigde tools al snel hetzelfde kost als een servicebeurt..
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Bedankt Roush99. Volgens dat filmpje heb je dus inderdaad aan een basis pakket genoeg.
Het gaat waarschijnlijk om die rubberen o ringen en die teflon ring.

Oppompen had ik al gedaan, helaas zonder resultaat.

Dureal volgens het filmpje van roush99 zijn we niet zoveel hulpmiddelen of speciaal gereedschap voor nodig.

Ik heb maar ff een andere dropper gemonteerd om het weekend in de Ardennen te fietsen.
Ik zal te zijner tijd wel kijken of ik de Reverb kan servicen.

Bedankt beide voor het meedenken!
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Tsja als je dan toch de moeite neemt om hem te rebuilden zou ik het meteen goed doen en de slijtage delen (full service kit) vervangen. Het is behoorlijk wat werk en als je de IFP niet vervangt heb je binnen no time weer speling.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Zo dan. De full service gedaan.
Wat verschrikkelijk veel werk voor een dropper!
En ook nog eens zo niet leuk om te doen.
Uiteindelijk alle stappen netjes gevolgd met de video op YouTube.
Vervolgens ook ontlucht met behulp van de video.
Raad eens wat?
Nog steeds Speling! Een beetje lucht eruit. Nog steeds het probleem. Beetje lucht er weer in tot 245bar.
Weer testen komt ie niet meer omhoog.
Tijdje lopen klooien en vervolgens pomp vol met olie.
Dat was de druppel.
Hup de kliko in dat ding.
De Brand x gemonteerd die ik van Vibemaker heb overgenomen als back-up.
Ik koop echt nooit meer een Reverb.
Nauwelijks gebruikt en die krengen zijn wel prijzig.
Wat een drama ding is dat zeg.
Ben benieuwd wat mijn rij beleving met de Brand x zal zijn.
De reviews zijn in ieder geval goed.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie