Hulp nodig bij kiezen eerste mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Joris.K.S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 september 2017, 13:26

Hallo allemaal,

Al lang wil ik gaan mountainbiken, maar na het recent een keertje gedaan te hebben heb ik de knoop door gehakt en wil ik zsm een mountainbike gaan kopen. Nu ben ik al een tijdje aan het kijken en ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Na dit forum zo'n beetje kapot te hebben gelezen leek het dus wel een goed idee om zelf een berichtje te posten. Ik ben op zoek naar een mountainbike die uitsluitend gebruikt gaat worden voor het rijden van trails. Het lijkt me wel belangrijk dat hij tegen een stootje kan. Ik heb er namelijk nogal een handje van situaties te onderschatten en in de bosjes of tegen een boom tot stilstand te komen :oops: .
Budget is hier het grootste probleem, ik ben op het moment 17 en heb een prijzige studentenperiode voor de boeg, dus ik wil mijn uitgaven zo veel mogelijk beperken. Op dit moment kijk ik op marktplaats naar fietsen ongeveer tussen €250 en €300. Is het überhaupt mogelijk een fatsoenlijke fiets te vinden voor dit bedrag?
Zelf dacht ik aan bijvoorbeeld een Giant Talon, een Focus Whistler of een Cube Analog. Deze fiets zou ik kunnen krijgen voor €300, https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... nberichten" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit iets, en is dit een goede prijs? Hebben jullie nog suggesties? Is mijn budget echt veel te laag? Het zou geweldig zijn als jullie me zouden kunnen helpen.

Joris
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Je budget is niet hoog, maar er is vast wel een hardtail te vinden voor dat geld. Voor €400 is er zeker wat te vinden (soms zelfs een best aardige fully). Ik zou in ieder geval naar 26" modellen kijken. Dan krijg je 't meeste waar voor je geld.

Houd je wel rekening met je maat? Hoe lang ben je?
Joris.K.S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 september 2017, 13:26

Ja, ik kijk eigenlijk alleen maar naar maatje L, ik ben 1,86m. Een hardtail leek mij wel genoeg voor nu, ik ben vooral van plan de routes in mijn omgeving te gaan rijden (Utrechtse Heuvelrug). Oprekken van het budget is misschien nog wel een beetje mogelijk, maar het liefst blijf ik zo laag mogelijk.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

bedenk waar je op wilt bezuinigen.. want je kan niet alles hebben voor zo'n laag bedrag.
bv:
- mindere vork
- mindere afmontage
- zwaarder frame
- staat van onderhoud (dus bv een fiets waar je nu op kan rijden, maar waarbij je wellicht snel een nieuwe cassette, ketting, banden etc op moet doen)

dus ook:
- wil je er vanaf nu zo lang mogelijk op rijden (zo min mogelijk consessies doen en de prijs omhoog)
- wil je een fiets die je langzaam kan upgraden (staat van onderhoud minder belangrijk, goed frame en vork belangrijker)
- wil je tijdelijk een fiets en doorsparen voor een betere? (kan je beter een mindere fiets met aandrijving in goede staat, daar fiets je waarschijnlijk het langst op)
Joris.K.S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 september 2017, 13:26

Langzaam upgraden lijkt mij het meest geschikt. Ik weet dat het uiteindelijk meer kost, maar dan kan ik het een beetje spreiden en hier en daar wat voor een verjaardag vragen. Het lieftst koop ik eigenlijk wel een fiets die nog even mee kan. Ook omdat ik weinig ervaring heb met mountainbikes en dus vindt ik het moeilijk om te beoordelen of iets echt slecht is. Wat zouden jullie aanraden qua bezuinigingen? Mij lijkt de vork eigenlijk het belangrijkst, of heb ik het helemaal fout?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Frame en vork zijn het meest belangrijk, rest is iets goedkoper met upgraden. Qua vork kun je beter voor een luchtgeveerde gaan dan 1 met springveer / metalen veer. Er komt geregeld wat voorbij op MP of in verkoopsectie van dit forum, du sin de gaten houden. En of afmontage Deore is, of SLX, zul je niet bister veel van merken en upgraden is dus relatief goedkoop (derailleurs en zo)
Joris.K.S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 september 2017, 13:26

Oké, ga ik op letten, dankje! Zijn er nog merken of modellen die jullie zo zouden kunnen bedenken die goed zijn in deze prijsklasse? En hoe oud kan een mountainbike zo'n beetje zijn? Moet ik echt voor een recent model gaan, of is een fiets uit 2010 ook prima?
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Joris.K.S schreef:Oké, ga ik op letten, dankje! Zijn er nog merken of modellen die jullie zo zouden kunnen bedenken die goed zijn in deze prijsklasse? En hoe oud kan een mountainbike zo'n beetje zijn? Moet ik echt voor een recent model gaan, of is een fiets uit 2010 ook prima?
Merk: teveel om op te noemen, echt slechte merken zijn er niet (zelfs Btwin van de Decathlon zijn prima fietsen om mee te beginnen). Klinkt iets onbekends, google dan even.
Leeftijd fiets: normaal uit 2010 ook prima, mits goed onderhouden. Bedenk wel dat je dan met een 26" komt te zitten, waarvoor onderdelen langzaam aan schaarser gaan worden. 29er is er vanaf 2012 zoiets, inclusief onderdelen daarvoor.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Met een Cube Reaction val je qua frame en vrok doorgaans geen buil.
Een 26"-er zit iets boven je budget maar met onderhandelen wellicht niet meer.
Hier staan 2 mogelijke opties:
Optie1:
Optie2:
Een 29"-er zit meer boven je budget maar is daarentegen een stuk nieuwer (minder slijtage) en meer op de toekomst voorbereid. Dat laatste vooral als je er mee door wilt gaan.
Hier een voorbeeld:

Let bij de aanschaf iig goed op slijtage onderdelen. Als je binnen twee maanden je hele aandrijving moet vervangen dan ben je zo 200 euro verder.
Controleer een frame ook altijd van boven tot onder op scheurtjes. Zaklampje meenemen kan geen kwaad.
Joris.K.S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 september 2017, 13:26

Echt bedankt voor jullie tips, hier kan ik zeker wat mee. Ik ga marktplaats in de gaten houden. Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor de hulp!
Joris.K.S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 september 2017, 13:26

Ik heb nu een Cube reaction sc race gevonden uit (volgensmij?) 2007 voor €300. Is dit een beetje een goede fiets om op te starten, of is dit inmiddels te oud? En wat vinden jullie van deze prijs? Dit is hem: Cube Reaction SC Race mountainbike
€ 325,00
http://link.marktplaats.nl/m1206398565? ... ialbuttons" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de fiets voor dat geld in orde is, wat de advertentie suggereert, dan is het een goede fiets om een poosje mee te spelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Buiten de fiets om denk je ook aan de nodige kleding en uiteraard een goede helm? Het hoeft allemaal niet duur te zijn maar je hebt het wel nodig.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

die cube is een leuke fiets!

kleding halen @ lidl of decathlon.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kjiratsiekoedel schreef: kleding halen @ lidl of decathlon.

https://www.lidl-shop.nl/Fietssport/c2515" onclick="window.open(this.href);return false;

Alles wat je nodig hebt.
Plaats reactie