Hulp gevraagd na een wat impulsieve aankoop

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef:@Lars en TenZNL Wanneer is bij jullie dan de scheidslijn van niet meer monteren? Ik dacht altijd dat 3 tot 5 mm de max was.

Dat is per stuurpen verschillend. Dat ik aan die 7 mm refereer is misschien niet handig, want in andere gevallen gaat 7 mm absoluut niet. Maar in dezen ga ik op de foto af en ziet het er voldoende uit. Zoals eerder al geopperd: komt de buis tot aan het bovenste boutje? Daar lijkt het zeer sterk op en in dat geval durf ik het aan.

Nu ga ik er van uit dat met deze fiets niet meteen bikeparken bezocht worden, dan is deze combi op het randje zou ik zeggen. Maar in NL wat raggen en springen op de vaste parcoursen zou voor mij geen beperking zijn.

(ik voel me eerder nog steeds slecht dat ik ooit met 90 gram stuurpennen gereden heb, ondanks dat die wel het volledige klembereik hadden... :-{ )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Zojuist wat foto's gemaakt. Ik heb dit in een Google Album gezet met waar nodig comments. Zie link hieronder (als ik de foto's hier direct moet delen dan hoor ik dat graag)

Album: fully 2

Algemene vragen:
1. Is het obv de foto's veilig genoeg om dit frame met deze vork op te bouwen?
2. Ik heb de zilveren ring van de Raceface Deus headset als crown race (onderkant) geprobeerd, maar deze schuift niet helemaal tot op de bodem van de stuurbuis. Klopt dit?
3. Kan ik de crownrace van mijn huidige hardtail frame gebruiken?
4. Klopt het dat de zwarte ring van de headset (op naast zilveren ring) aan de bovenkant moet als een soort van fixering van de headsetlager om speling tegen te gaan.
5. De binnen diameter van de zadelbuis is 27.0mm a 27.1mm. Moet ik dan een zadelpen van 26.8mm of die van 27.2mm?

Ik hoor het graag en hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

japie carbon schreef:Komt de voorvork tot het bovenste boutje van de stuurpen?

Dat zilveren ringetje is de crownrace, die moet onderop de stuurbuis van je vork, maar omdat je deze vork uit je andere fiets heb gehaald hoef je deze niet te gebruiken.
Boven het boutje, niet tot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fotos bekeken, stuurbuis komt net hoog genoeg.
De deksel van je Raceface lager is nogel dik.
Daar kan je een paar mm winnen door een lager met plattere deksel te kiezen.
Maar volgens mij kan het zo wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Kan prima hoor, klemt met beide boutjes. Stukje dat er anders nog boven op zou zitten heeft weinig toegevoegde waarde verder. Hefboomeffect en klemming is voldoende zo. En je kunt idd een stuur met wat meer rise monteren als je te diep zit.
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Goed nieuws. Bedankt allemaal!
ThaSingleTrackMastah schreef:Fotos bekeken, stuurbuis komt net hoog genoeg.
De deksel van je Raceface lager is nogel dik.
Daar kan je een paar mm winnen door een lager met plattere deksel te kiezen.
Maar volgens mij kan het zo wel.
Ik had ook gekeken naar andere headsets. Als voorbeeld onderstaand plaatje. De headsetcups lijken hier een stuk dunnere randen de te hebben. Dit zo lijkt volgens mij bijna 1 cm ruimte te kunnen geven of zie ik dit verkeerd?

Afbeelding

Edit: ik zag dat de headsetcups volgens mij een press diameter van 34mm moet hebben. Die lijken allemaal relatief stil onder en boven. Dus dat idee gaat toch niet op vrees ik.

Edit 2: Zojuist toch een headset met zeer platte cover gevonden, wat volgens specs 4mm speling kan kan geven :-). Maar eerst eens gewoon zo proberen.

Dan nog een extra check wat betreft de zadelpen. Kan ik het beste voor 26.8 of 27.2mm gaan? Binnendiameter zit echt rond de 27.0 a 27.1mm maar ik weet niet of ik nauwkeurig meet. Het frame komt volgens verkoper uit 2008 en ik heb gelezen dat Rockies na 2005 op 27.2mm zadelpennen over zijn gegaan.

Edit 3: frame lijkt obv framenummer meer retro dan verkoper deed vermoeden. Het begint met 2005. Mag uiteraard de pret niet drukken maar toch...

Ik kan met het frame natuurlijk ook even langs LBS gaan :-)
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Zadelpendiameter kan lastig te meten zijn, zeker met een analoge schuifmaat. Beste is ws. even passen, want 27.0mm zadelpen kan het natuurlijk ook zijn. Hoewel ik niet weet hoe vaak die diameter gebruikt wordt/werd in de MTB wereld.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://www.bicyclebluebook.com/searchl ... x?id=39377" onclick="window.open(this.href);return false;
Seatpost: Easton CT2, 26.8mm diameter
lijkt me betrouwbaar genoeg :bier:
/edit
onee, zie nu pas het verhaal over de bouwjaren, excuus.
Plaatje is wel identiek aan de foto's.. hebben ze dan zoveel jaar achter elkaar dezelfde fiets met dezelfde kleuren uitgebracht???

http://forums.mtbr.com/bike-frame-discu ... 05344.html" onclick="window.open(this.href);return false;
de latere versies hebben inderdaad 27.2, maar van wanneer jou fiets is kan denk ik niemand raden, dus beste proberen, zoals hieronder aangegeven.
Laatst gewijzigd door Prulleman op di 26 september 2017, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FJP schreef: 2. Ik heb de zilveren ring van de Raceface Deus headset als crown race (onderkant) geprobeerd, maar deze schuift niet helemaal tot op de bodem van de stuurbuis. Klopt dit?
3. Kan ik de crownrace van mijn huidige hardtail frame gebruiken?
2. Die moet met 'geweld' tot op de kroon van de vork komen.
3. Meestal is die crownrace specifiek per balhoofd, dus waarschijnlijk beter van niet.


Niet zomaar iets pakken voor een zadelpen, het luistert zeer nauw. Loop dan langs je lbs en probeer een 27,2. Pas als die niet past, dan is het 26,8 mm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

FJP schreef: 2. Ik heb de zilveren ring van de Raceface Deus headset als crown race (onderkant) geprobeerd, maar deze schuift niet helemaal tot op de bodem van de stuurbuis. Klopt dit?
3. Kan ik de crownrace van mijn huidige hardtail frame gebruiken?
3. Nee, dat zei ik toch al :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Lars TB schreef:
FJP schreef: 2. Ik heb de zilveren ring van de Raceface Deus headset als crown race (onderkant) geprobeerd, maar deze schuift niet helemaal tot op de bodem van de stuurbuis. Klopt dit?
3. Kan ik de crownrace van mijn huidige hardtail frame gebruiken?
2. Die moet met 'geweld' tot op de kroon van de vork komen.
3. Meestal is die crownrace specifiek per balhoofd, dus waarschijnlijk beter van niet.


Niet zomaar iets pakken voor een zadelpen, het luistert zeer nauw. Loop dan langs je lbs en probeer een 27,2. Pas als die niet past, dan is het 26,8 mm.
Allen Bedankt. Wanneer ik tijd heb gaat de crownrace met geweld op de vork. Dan moet het volgens mij allemaal net passen. Morgen even langs LBS voor zadelpen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou GEPAST geweld toepassen. En op zich kan die LBS dat ook voor je, die heeft er waarschijnlijk wel wat tools voor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geweld is nooit gepast...

Maar als je die hamer te lang niet gebruikt, dan verweekt die.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zolang het geweld maar past, dan.

Wow, wat een wijsheden!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Update: zadelbuis 27.2mm in da pocket!


Ik heb een kunststof buis die over de stuurbuis kan en op de crownrace zit. Plankje er op en met beleid hameren.

De huidige crownrace zit trouwens vrij los. En is makkelijk met een schroevendraaier eenvoudig los te maken en te verwijderen. Aangezien de crownrace van de raceface geen openging heeft vermoed ik dat deze veel strakker gaat zitten. Is deze ook gewoon met wat beleid weer te verwijderen mocht ik andere headset willen?

Update:
Zojuist ook een nieuwe headset met platte cover ring, headset removal tool, derailleur adapter en kabelset en 9 speed ketting besteld. Eerst nog een paar rondjes op de hardtail en dan deze fully opbouwen en uitproberen. Indien nodig haal ik nog een verstelbare stuurpen.
Plaats reactie